Fortsätt till huvudinnehåll

Calm down, dear!


När jag tittar på nedanstående debatt i House of Commons får jag plötsligt perspektiv på en och annan av mina egna lektioner. Jag undrar: är jag själv för lättstörd när jag undervisar och har jag felaktiva förväntningar på mina elever när jag tycker att de får lära sig att lyssna till varandra?

Hur som helst beter sig dessa herrar och damer som en stor skolklass och kulturskillnaden mellan Riksdagen och House of Commons är gigantisk. Så här på avstånd känns det bara underbart komiskt. Dock håller även premiärminister David Cameron på att tappa tålamodet efter ett tag (och talmannen är inte alls road!).  :D

Kommentarer

  1. Det var en häftig och väldigt skicklig debatt, Henrik. :)
    Jag lägger också stor vikt vid att eleverna lyssnar på varandra. Det är bra för ämnet, men det är framför allt bra för tryggheten, trivseln och moralen i klassen. När det är debatt däremot, (senast handlade det om dödsstraffet) då kan det gå livat till även i mitt klassrum. :)

    SvaraRadera
  2. Jo, det gäller att skilja på debatt och "vanliga" lektioner. Svårigheterna uppstår när debattonen blir den vanliga tonen, och när det blir viktigare att vinna debatten än att vinna nya insikter. Då kan man (jag!) lik Cameron och talmannen tappa tålamodet.


    Men åter igen: i lagom doser verkar ju detta livgivande. Min dotter tyckte spontant att politik ju verkar roligt när det blir så där.:)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…

"En kollega tänker till" (10)

Kombinationen nitiskhet och ordvitsar är Gunnar Albertsson i ett nötskal: nitiskhet vad gäller skolans uppdrag, ordvitsar vad gäller det mesta. Möt byggnadsarbetaren som sadlade om till yrkeslärare och numera fått ett uppdrag som förstelärare.


Gunnar, vad ser du som kärnan i ditt uppdrag som lärare? 
Vi har flera viktiga uppdrag men ett av de viktigaste är att medverka så att eleven utvecklar ett demokratiskt förhållningssätt. Detta kräver att även jag besitter dessa kunskaper och har förmågan att förmedla dem.

Det pratas ofta om att vi ska ge eleverna social kompetens så att de fungerar bra med andra människor, men detta ställer även krav på att de har något att berätta om. De behöver kunskaper inom många olika områden, som de idag kanske inte ser någon nytta med. Ett av våra viktiga uppdrag blir därför att motivera eleverna och få dem att förstå utbildningens betydelse för deras egen framtid.

Sedan får man inte glömma att mina elever sökt sig till bygg- och anläggningsprogrammet för …