Fortsätt till huvudinnehåll

Lådbilsrally - Grand Prix 2012 - Uppdaterat!

Jag har en del av min tjänst på byggprogrammet (BA/BP). Den här veckan har vi haft temavecka. Eleverna i åk 2 - sammanlagt ett drygt sextiotal elever - har delats in i tio grupper och varje grupp har sedan haft i uppdrag att bygga en lådbil enligt ritning. Sådana lådbilar är inte billiga, men som väl är har vi lyckats få sponsorer, det vill säga lokala bygg- och målarföretag (som därmed köpt sig reklamplats eftersom deras dekal syns på respektive lådbil).


Här är det Caroline och Simon som målar och riggar.

Igår hade vi vårt Grand Prix 2012, det vill säga själva lådbilsrallyt. Förra året var bland annat TV4 på plats och gjorde ett reportage. Igår var åtminstone ett flertal lokaltidningar där och täckte evenemanget. Det regnade för fullt, men entusiasmen hos elever och lärare var det inget fel på.

Batmobil!


Rallyt är över och samtliga bilar har körts in i byghallen. Snart är det prisutdelning, och alla väntar in juryns beslut. Just i år var det väldigt många fina bilar så det är inte enkelt att peka ut någon självklart etta. Det är dock många parametrar som vägs in: hur väl samarbetet har fungerat under veckan, hur snygg bilen blev, initiativrikedom, snabbhet på själva racet, med mera.

Det riktigt fiffiga med hela arrangemanget är att det på alla sätt är en win-win situation. I samband med racet lottades samtliga lådbilar ut till tio olika förskolor inom Trollhättans stad. Många hade hört av sig innan och uttryckt sitt intresse; ungefär en utav fyra drog vinstlotten. Alla förskollärare på berörda förskolor bjuds härmed på motion på betald arbetstid. :)

Missa inte: Elevernas blogg under veckan!
Dessutom: Trollhättan 7 dagar!

Kommentarer

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

#metoo på gymnasiet

I dag på morgonen diskuterade vi #metoo på engelskan. Eleverna går i åk 3 på gymnasiet och alla var utan undantag i någon mån inlästa på ämnet. Ingen har missat vad Martin Timell står anklagad för, och även några övriga namn som figurerat flitigt i media den senaste tiden nämndes under samtalens gång: Virtanen, Weinstein,Spacey, etc. Vi pratade även om den senaste skandalen inom teaterbranschen här i Sverige då för närvarande närmare 600 kvinnor gått ut offentligt och berättat om förfärliga sexuella övergrepp.
Upplägget var att eleverna fick sitta i mindre grupper och prata ut ifrån några punkter som jag angett innan på whiteboarden: Vad är ”#metoo? Några aktuella fall? Vad triggar dessa övergrepp? Inom vilka branscher/vilka rum händer detta? Kan något göras åt det? Jag satt sedan ner ca 10 minuter med varje grupp och samtalade med dem.
Dessa elever är trots sin ungdom inga duvungar. De vet hur det kan vara. Det var inte min avsikt att de skulle bli för personliga, så fokus var inte på…

Bästa sättet att ge respons på texter?

Den klassiska frågan: Hur mycket och vilken respons ska vi ge på våra elevers uppsatser?

Faktum är att det ju går ju att lägga ner hur mycket tid och möda åt respons som helst, och de flesta av oss gör nog också det. På samma gång upplever nog många lärare som jag att det inte alltid förefaller som att eleverna i sin tur ägnar någon större ansträngning åt att studera alla kommentarer som de fått. Emellanåt låter vi dem uppgradera sin text och då finns kravet på reflektion inbakat. Fast dessa texter går det ju inte att sätta betyg på. 

Så för att omformulera frågan en aning: Vilken respons leder till maximalt lärande för eleven? 

Den här gången bestämde jag mig för att ge respons på ett för mig ovanligt sätt. Och elevernas - upprörda - kommentarer var de förväntade: "Du kan väl inte bara ge oss en bokstav!". För det var det jag hade gjort. Gett dem en bokstav. 

På följande lektionen förklarade jag varför jag gjort så. Och visst borde de känna igen sig i detta med att inte ta eget…