Fortsätt till huvudinnehåll

Gammal kärlek


Mitt i dessa OS-tider hittade jag idag - lämpligt nog - "Asterix aux Jeux Olympiques" pa ett antikvariat inklämt i en av de krokiga gränderna i Lyons gamla stadsdel. Jag har alltid varit omattligt förtjust i Asterix. Humorn och leken med spraket slog tidigt an en sträng inom mig som sedan aldrig slutat vibrera. Jag hade en lärare pa gymnasiet som menade att bara den som besitter atminstone rudimentära kunskaper i historia och latin kan fullt ut uppskatta alla skikten i Goscinnys berättelse. Nu blir det att tugga sig igenom Asterix och Obelix olympiska äventyr pa originalspraket. Inte alldeles enkelt, men stimulerande. :)

Jag passade även pa att leta upp ett Tintin-album. Min franska är inget att skryta med, ska jag säga. Dags för uppgradering!

(Skrivet pa en fransk lanedator).

Kommentarer