Fortsätt till huvudinnehåll

Stay Hungry, Stay Foolish

Jag tänker börja årets upplaga av Engelska 6 med att tillsammans med eleverna lyssna till - och läsa - Steve Jobs legendariska tal från 2005, "Stay Hungry. Stay Foolish". Publiken utgjordes av en skara glada unga människor vid prestigefyllda Stanfords universitets dimission. De hade nu klarat av sin examen och hatten satt - mestadels - där den skulle. Jobs bidrag blev att hjälpa till att vidga perspektivet något vad gäller de egna studierna, det framtida yrket och livet.

Själv upptäckte jag talet först alldeles nyligen då jag satt vakt vid en uppsatsskrivning i våras. Jag hade då släpat med mig senaste - utmärkta - RetorikMagasinet för att något fördriva de närmaste par timmar jag hade framför mig. I magasinet fanns Jobs tal utskrivet samt en mycket läsvärd analys av detsamma.

Ifall eleverna inte redan hört det är det så dags att de får göra det, tänker jag. Det är inte bara retoriskt snyggt utan innehåller framför allt en del som är mycket tänkvärt.





Kommentarer

  1. Nadia Al Harbiti23 augusti 2012 10:39

    Hej,nu har jag också hittat din blogg som jag tycker innehåller mycket tänkvärt kring grundläggande kunskaper om grammatik och annat som rör undervisningen i engelska. Kommer följa din blogg och ta del av dina inspirerande tankar och idéer.
    Hälsningar Nadia ( "gammal" lärarkandidat som blev handledd av just dig under VFU:n).

    SvaraRadera
  2. Hej Nadia,
    Vad kul att höra från dig! Jag minns fortfarande den lektionen du höll i en estetklass då du visade ett utdrag ur någon Harry Potter-film. Bra även för mig som är nästan totalt HP-illiterat. :)

    SvaraRadera
  3. Nadia Al Harbiti24 augusti 2012 16:15

    Vad kul att du minns det :) Harry Potter var ganska nytt för mig med då men nu har jag lärt mig använda olika böcker/texter i undervisningen som jag ens aldrig tänkt på att använda mig av tidigare. Följer din blogg :).

    SvaraRadera
  4. Det är roligt att prova nya grepp, Nadja. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Perspektivering i litteraturundervisningen

Hur jobbar man med perspektivering i litteraturundervisningen? I synnerhet i Svenska 3 utgör detta en hörnsten i arbetet, och det är ju i sak inget märkvärdigt heller. I någon facebook-grupp förra året jobbade vi tillsammans fram en lista med minst tjugo olika perspektiv som man kan anlägga på en text (bland dessa biografiskt, socialt, geografiskt, genus, normkritiskt, ålder, etc).

Som ett första steg att tillsammans med eleverna börja använda ett sådant lite otympligt begrepp kan man ta en text och låta dem skriva om den ur någon annan persons perspektiv (alltså skriva om den). Detta har jag i själva verket precis gjort i en åk 1 då vi jobbat med novellen "Mannen som visste allt", skriven av Somerset W. Maugham (ur Mina favoritnoveller, 1954).


Resultatet blev över förväntan (och bygger så klart på att eleverna nappar!). Vi läste novellen tillsammans och analyserade den ut ifrån ett flertal parametrar, med avseende till både innehåll och form. Vi roade oss då med att både f…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…