Fortsätt till huvudinnehåll

Stay Hungry, Stay Foolish

Jag tänker börja årets upplaga av Engelska 6 med att tillsammans med eleverna lyssna till - och läsa - Steve Jobs legendariska tal från 2005, "Stay Hungry. Stay Foolish". Publiken utgjordes av en skara glada unga människor vid prestigefyllda Stanfords universitets dimission. De hade nu klarat av sin examen och hatten satt - mestadels - där den skulle. Jobs bidrag blev att hjälpa till att vidga perspektivet något vad gäller de egna studierna, det framtida yrket och livet.

Själv upptäckte jag talet först alldeles nyligen då jag satt vakt vid en uppsatsskrivning i våras. Jag hade då släpat med mig senaste - utmärkta - RetorikMagasinet för att något fördriva de närmaste par timmar jag hade framför mig. I magasinet fanns Jobs tal utskrivet samt en mycket läsvärd analys av detsamma.

Ifall eleverna inte redan hört det är det så dags att de får göra det, tänker jag. Det är inte bara retoriskt snyggt utan innehåller framför allt en del som är mycket tänkvärt.





Kommentarer

  1. Nadia Al Harbiti23 augusti 2012 10:39

    Hej,nu har jag också hittat din blogg som jag tycker innehåller mycket tänkvärt kring grundläggande kunskaper om grammatik och annat som rör undervisningen i engelska. Kommer följa din blogg och ta del av dina inspirerande tankar och idéer.
    Hälsningar Nadia ( "gammal" lärarkandidat som blev handledd av just dig under VFU:n).

    SvaraRadera
  2. Hej Nadia,
    Vad kul att höra från dig! Jag minns fortfarande den lektionen du höll i en estetklass då du visade ett utdrag ur någon Harry Potter-film. Bra även för mig som är nästan totalt HP-illiterat. :)

    SvaraRadera
  3. Nadia Al Harbiti24 augusti 2012 16:15

    Vad kul att du minns det :) Harry Potter var ganska nytt för mig med då men nu har jag lärt mig använda olika böcker/texter i undervisningen som jag ens aldrig tänkt på att använda mig av tidigare. Följer din blogg :).

    SvaraRadera
  4. Det är roligt att prova nya grepp, Nadja. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

#metoo på gymnasiet

I dag på morgonen diskuterade vi #metoo på engelskan. Eleverna går i åk 3 på gymnasiet och alla var utan undantag i någon mån inlästa på ämnet. Ingen har missat vad Martin Timell står anklagad för, och även några övriga namn som figurerat flitigt i media den senaste tiden nämndes under samtalens gång: Virtanen, Weinstein,Spacey, etc. Vi pratade även om den senaste skandalen inom teaterbranschen här i Sverige då för närvarande närmare 600 kvinnor gått ut offentligt och berättat om förfärliga sexuella övergrepp.
Upplägget var att eleverna fick sitta i mindre grupper och prata ut ifrån några punkter som jag angett innan på whiteboarden: Vad är ”#metoo? Några aktuella fall? Vad triggar dessa övergrepp? Inom vilka branscher/vilka rum händer detta? Kan något göras åt det? Jag satt sedan ner ca 10 minuter med varje grupp och samtalade med dem.
Dessa elever är trots sin ungdom inga duvungar. De vet hur det kan vara. Det var inte min avsikt att de skulle bli för personliga, så fokus var inte på…

Bästa sättet att ge respons på texter?

Den klassiska frågan: Hur mycket och vilken respons ska vi ge på våra elevers uppsatser?

Faktum är att det ju går ju att lägga ner hur mycket tid och möda åt respons som helst, och de flesta av oss gör nog också det. På samma gång upplever nog många lärare som jag att det inte alltid förefaller som att eleverna i sin tur ägnar någon större ansträngning åt att studera alla kommentarer som de fått. Emellanåt låter vi dem uppgradera sin text och då finns kravet på reflektion inbakat. Fast dessa texter går det ju inte att sätta betyg på. 

Så för att omformulera frågan en aning: Vilken respons leder till maximalt lärande för eleven? 

Den här gången bestämde jag mig för att ge respons på ett för mig ovanligt sätt. Och elevernas - upprörda - kommentarer var de förväntade: "Du kan väl inte bara ge oss en bokstav!". För det var det jag hade gjort. Gett dem en bokstav. 

På följande lektionen förklarade jag varför jag gjort så. Och visst borde de känna igen sig i detta med att inte ta eget…