Fortsätt till huvudinnehåll

Bach med Sting

Jag satt i bilen och slant som vanligt in på P1. Rätt vad det var fick jag höra något som fick mig att lyssna extra uppmärksamt. En röst, en bastuba, en trumpet och Stings klassiska "Every Step You Take". Det fanns en karaktär, en kraft och på samma gång en vila i framförandet.

Jag kan rekommendera dig som läser detta att lyssna på programmet. Programmet heter "Bach med Sting" och spelades in i Bankeryds kyrka. Klicka här och spola fram till 16:15. Allis Brorsson, Johan Thor och Per-Åke Wennerberg är helt enkelt lysande!


Kommentarer

  1. It's a pity you don't have a donate button! I'd without a doubt donate to this outstanding blog! I suppose for now i'll settle for bookmarking and adding your RSS feed to my Google account.
    I look forward to fresh updates and will talk about this
    website with my Facebook group. Chat soon!

    Here is my blog professional email signature

    SvaraRadera
  2. Hey there I am so grateful I found your weblog, I really found you by error, while I was browsing on Bing for something else, Regardless
    I am here now and would just like to say thank
    you for a fantastic post and a all round thrilling blog (I also love the theme/design), I don’t have time to
    read through it all at the moment but I have saved
    it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will
    be back to read much more, Please do keep up the superb work.


    Feel free to visit my web page :: email marketing templates

    SvaraRadera
  3. I'm really enjoying the design and layout of your blog. It's a
    very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often.
    Did you hire out a developer to create your theme?
    Outstanding work!

    Feel free to surf to my webpage - Practical Free Email Newsletter Templates Ideas For All Purposes

    SvaraRadera
  4. I am in fact delighted to read this blog posts which consists of
    plenty of valuable information, thanks for providing these statistics.



    my webpage; bulk email marketing software

    SvaraRadera
  5. I have read some just right stuff here. Certainly value bookmarking for revisiting.
    I surprise how much effort you put to make any such magnificent informative
    site.

    Also visit my blog post - templates Email

    SvaraRadera
  6. Everything is very open with a clear clarification
    of the issues. It was definitely informative.

    Your site is useful. Thanks for sharing!

    Feel free to surf to my web page - visit homepage

    SvaraRadera
  7. Nice blog right here! Also your site quite a bit up fast!
    What host are you using? Can I get your associate link for your host?
    I want my web site loaded up as fast as yours lol

    Also visit my web blog; Simply click The up coming site

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

#metoo på gymnasiet

I dag på morgonen diskuterade vi #metoo på engelskan. Eleverna går i åk 3 på gymnasiet och alla var utan undantag i någon mån inlästa på ämnet. Ingen har missat vad Martin Timell står anklagad för, och även några övriga namn som figurerat flitigt i media den senaste tiden nämndes under samtalens gång: Virtanen, Weinstein,Spacey, etc. Vi pratade även om den senaste skandalen inom teaterbranschen här i Sverige då för närvarande närmare 600 kvinnor gått ut offentligt och berättat om förfärliga sexuella övergrepp.
Upplägget var att eleverna fick sitta i mindre grupper och prata ut ifrån några punkter som jag angett innan på whiteboarden: Vad är ”#metoo? Några aktuella fall? Vad triggar dessa övergrepp? Inom vilka branscher/vilka rum händer detta? Kan något göras åt det? Jag satt sedan ner ca 10 minuter med varje grupp och samtalade med dem.
Dessa elever är trots sin ungdom inga duvungar. De vet hur det kan vara. Det var inte min avsikt att de skulle bli för personliga, så fokus var inte på…

Perspektivering i litteraturundervisningen

Hur jobbar man med perspektivering i litteraturundervisningen? I synnerhet i Svenska 3 utgör detta en hörnsten i arbetet, och det är ju i sak inget märkvärdigt heller. I någon facebook-grupp förra året jobbade vi tillsammans fram en lista med minst tjugo olika perspektiv som man kan anlägga på en text (bland dessa biografiskt, socialt, geografiskt, genus, normkritiskt, ålder, etc).

Som ett första steg att tillsammans med eleverna börja använda ett sådant lite otympligt begrepp kan man ta en text och låta dem skriva om den ur någon annan persons perspektiv (alltså skriva om den). Detta har jag i själva verket precis gjort i en åk 1 då vi jobbat med novellen "Mannen som visste allt", skriven av Somerset W. Maugham (ur Mina favoritnoveller, 1954).


Resultatet blev över förväntan (och bygger så klart på att eleverna nappar!). Vi läste novellen tillsammans och analyserade den ut ifrån ett flertal parametrar, med avseende till både innehåll och form. Vi roade oss då med att både f…