Fortsätt till huvudinnehåll

Bach med Sting

Jag satt i bilen och slant som vanligt in på P1. Rätt vad det var fick jag höra något som fick mig att lyssna extra uppmärksamt. En röst, en bastuba, en trumpet och Stings klassiska "Every Step You Take". Det fanns en karaktär, en kraft och på samma gång en vila i framförandet.

Jag kan rekommendera dig som läser detta att lyssna på programmet. Programmet heter "Bach med Sting" och spelades in i Bankeryds kyrka. Klicka här och spola fram till 16:15. Allis Brorsson, Johan Thor och Per-Åke Wennerberg är helt enkelt lysande!


Kommentarer

  1. It's a pity you don't have a donate button! I'd without a doubt donate to this outstanding blog! I suppose for now i'll settle for bookmarking and adding your RSS feed to my Google account.
    I look forward to fresh updates and will talk about this
    website with my Facebook group. Chat soon!

    Here is my blog professional email signature

    SvaraRadera
  2. Hey there I am so grateful I found your weblog, I really found you by error, while I was browsing on Bing for something else, Regardless
    I am here now and would just like to say thank
    you for a fantastic post and a all round thrilling blog (I also love the theme/design), I don’t have time to
    read through it all at the moment but I have saved
    it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will
    be back to read much more, Please do keep up the superb work.


    Feel free to visit my web page :: email marketing templates

    SvaraRadera
  3. I'm really enjoying the design and layout of your blog. It's a
    very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often.
    Did you hire out a developer to create your theme?
    Outstanding work!

    Feel free to surf to my webpage - Practical Free Email Newsletter Templates Ideas For All Purposes

    SvaraRadera
  4. I am in fact delighted to read this blog posts which consists of
    plenty of valuable information, thanks for providing these statistics.



    my webpage; bulk email marketing software

    SvaraRadera
  5. I have read some just right stuff here. Certainly value bookmarking for revisiting.
    I surprise how much effort you put to make any such magnificent informative
    site.

    Also visit my blog post - templates Email

    SvaraRadera
  6. Everything is very open with a clear clarification
    of the issues. It was definitely informative.

    Your site is useful. Thanks for sharing!

    Feel free to surf to my web page - visit homepage

    SvaraRadera
  7. Nice blog right here! Also your site quite a bit up fast!
    What host are you using? Can I get your associate link for your host?
    I want my web site loaded up as fast as yours lol

    Also visit my web blog; Simply click The up coming site

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

#metoo på gymnasiet

I dag på morgonen diskuterade vi #metoo på engelskan. Eleverna går i åk 3 på gymnasiet och alla var utan undantag i någon mån inlästa på ämnet. Ingen har missat vad Martin Timell står anklagad för, och även några övriga namn som figurerat flitigt i media den senaste tiden nämndes under samtalens gång: Virtanen, Weinstein,Spacey, etc. Vi pratade även om den senaste skandalen inom teaterbranschen här i Sverige då för närvarande närmare 600 kvinnor gått ut offentligt och berättat om förfärliga sexuella övergrepp.
Upplägget var att eleverna fick sitta i mindre grupper och prata ut ifrån några punkter som jag angett innan på whiteboarden: Vad är ”#metoo? Några aktuella fall? Vad triggar dessa övergrepp? Inom vilka branscher/vilka rum händer detta? Kan något göras åt det? Jag satt sedan ner ca 10 minuter med varje grupp och samtalade med dem.
Dessa elever är trots sin ungdom inga duvungar. De vet hur det kan vara. Det var inte min avsikt att de skulle bli för personliga, så fokus var inte på…

Bästa sättet att ge respons på texter?

Den klassiska frågan: Hur mycket och vilken respons ska vi ge på våra elevers uppsatser?

Faktum är att det ju går ju att lägga ner hur mycket tid och möda åt respons som helst, och de flesta av oss gör nog också det. På samma gång upplever nog många lärare som jag att det inte alltid förefaller som att eleverna i sin tur ägnar någon större ansträngning åt att studera alla kommentarer som de fått. Emellanåt låter vi dem uppgradera sin text och då finns kravet på reflektion inbakat. Fast dessa texter går det ju inte att sätta betyg på. 

Så för att omformulera frågan en aning: Vilken respons leder till maximalt lärande för eleven? 

Den här gången bestämde jag mig för att ge respons på ett för mig ovanligt sätt. Och elevernas - upprörda - kommentarer var de förväntade: "Du kan väl inte bara ge oss en bokstav!". För det var det jag hade gjort. Gett dem en bokstav. 

På följande lektionen förklarade jag varför jag gjort så. Och visst borde de känna igen sig i detta med att inte ta eget…