Fortsätt till huvudinnehåll

Rätt vad man går där, så ligger man där - och då står man där!

Ovanstående yttrades av Göran Everdahl i programmet Spanarna på P1 kl 15.03 igår. Enligt honom är det (kanske) ett talesätt från norra Sverige, och just igår passade det utmärkt in i en spaning som han höll på och redovisade. För mig var uttrycket alldeles nytt men helt "up my isle", om man säger så.

En anledning till att jag bet märke i det var nog också att det så väl uttryckte hur jag kände det i förrgår då jag plötsligt hamnade i diket med bilen. Man kommer där så lugnt och fint, tycker man, och ändå - inom några få sekunder - är läget plötsligt ett helt annat än vad man ställt in sig på - och då står man där!

Ja, som det kan gå. För min del löste det sig dock. Ett telefonsamtal bort fanns det hjälp att få, och inom en halvtimme var jag back on track. Det finns lyckligtvis människor som funnit att de kan vara sina medmänniskor till tjänst inte genom att hålla vackra tal eller genom att skriva djupsinniga böcker utan genom att köra runt med en bärgningsbil och hjälpa upp sådana som mig (och han i den andra bilen som redan kört av vägen bara tio meter ifrån mig) - ur diken och andra kniviga situationer som vi mer eller mindre oförhappandes försatt oss i. Är inte det bra?

- Nu gäller det i övrigt bara att försöka övertyga resten av familjen om att vi i år fick satsa på en spoiler fram som vår gemensamma julklapp. Det kommer nog att gå jättebra.

Kommentarer

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…

"En kollega tänker till" (10)

Kombinationen nitiskhet och ordvitsar är Gunnar Albertsson i ett nötskal: nitiskhet vad gäller skolans uppdrag, ordvitsar vad gäller det mesta. Möt byggnadsarbetaren som sadlade om till yrkeslärare och numera fått ett uppdrag som förstelärare.


Gunnar, vad ser du som kärnan i ditt uppdrag som lärare? 
Vi har flera viktiga uppdrag men ett av de viktigaste är att medverka så att eleven utvecklar ett demokratiskt förhållningssätt. Detta kräver att även jag besitter dessa kunskaper och har förmågan att förmedla dem.

Det pratas ofta om att vi ska ge eleverna social kompetens så att de fungerar bra med andra människor, men detta ställer även krav på att de har något att berätta om. De behöver kunskaper inom många olika områden, som de idag kanske inte ser någon nytta med. Ett av våra viktiga uppdrag blir därför att motivera eleverna och få dem att förstå utbildningens betydelse för deras egen framtid.

Sedan får man inte glömma att mina elever sökt sig till bygg- och anläggningsprogrammet för …