Fortsätt till huvudinnehåll

Om en vedtrave kunde prata


Jag försjunker i en djup betraktelse över den vedtrave jag just staplat i köket. Tankarna vill inte riktigt ta form, men jag fascineras över vad jag ser. Någonting med att trä är organiskt och att man kan urskilja årsringarna. Det är givetvis olika träslag, och vedklabbarna har olika former beroende på var sågklingan har haft sin framfart och var yxan klöv. Jag kan hålla med min fru då hon säger att traven ser ut som en vacker möbel i sig.

Idag ska vi iväg till Uddevalla och titta på Passionsspelet. Det spelas utomhus och jag vet av erfarenhet att torget i Uddevalla kommer att vara proppfullt av människor. Det kommer att bli kallt, men själv sållar jag mig till dem som tror att Passionsdramat var och är en Händelse att beakta.

Det går att lik den korsfäste Brian i Monty Pythons gestaltning vissla "Always look on the bright side of life" (och for the record kan vi väl nämna att just den filmen är en av mina all time-favoriter). Men frågan är om det alltid räcker med positivt tänkande? Den andra Snubben som hängde en bit bort visslade inte. Det är jag glad för.

Kommentarer

  1. Det var en ovanligt filosofisk Henrik det här. :)
    Jag brukar visa Life of Brian i åttan. Vet inte om jag kan fortsätta med det dock. Jag har haft kristna elever som tagit illa vid sig.
    Glad Påsk, käre Henrik!

    SvaraRadera
  2. Jo, det gäller att portionera ut det varsamt. ;)

    Jag tycker inte kristna elever behöver ta illa vid sig av LoB. Den satiriska udden riktas, som jag ser det, inte mot Jesus själv utan främst mot den typiska, oreflekterade (och farliga) fårskocksmentaliteten - som förövrigt gärna frodas lite varstans. "What we are trying to say", som John Cleese förklarar det i denna intervju, "is think for yourselves. Don´t just follow others!": https://www.youtube.com/watch?v=Ku3GcPrW9xg

    Glad påsk, Helena!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

#metoo på gymnasiet

I dag på morgonen diskuterade vi #metoo på engelskan. Eleverna går i åk 3 på gymnasiet och alla var utan undantag i någon mån inlästa på ämnet. Ingen har missat vad Martin Timell står anklagad för, och även några övriga namn som figurerat flitigt i media den senaste tiden nämndes under samtalens gång: Virtanen, Weinstein,Spacey, etc. Vi pratade även om den senaste skandalen inom teaterbranschen här i Sverige då för närvarande närmare 600 kvinnor gått ut offentligt och berättat om förfärliga sexuella övergrepp.
Upplägget var att eleverna fick sitta i mindre grupper och prata ut ifrån några punkter som jag angett innan på whiteboarden: Vad är ”#metoo? Några aktuella fall? Vad triggar dessa övergrepp? Inom vilka branscher/vilka rum händer detta? Kan något göras åt det? Jag satt sedan ner ca 10 minuter med varje grupp och samtalade med dem.
Dessa elever är trots sin ungdom inga duvungar. De vet hur det kan vara. Det var inte min avsikt att de skulle bli för personliga, så fokus var inte på…

Bästa sättet att ge respons på texter?

Den klassiska frågan: Hur mycket och vilken respons ska vi ge på våra elevers uppsatser?

Faktum är att det ju går ju att lägga ner hur mycket tid och möda åt respons som helst, och de flesta av oss gör nog också det. På samma gång upplever nog många lärare som jag att det inte alltid förefaller som att eleverna i sin tur ägnar någon större ansträngning åt att studera alla kommentarer som de fått. Emellanåt låter vi dem uppgradera sin text och då finns kravet på reflektion inbakat. Fast dessa texter går det ju inte att sätta betyg på. 

Så för att omformulera frågan en aning: Vilken respons leder till maximalt lärande för eleven? 

Den här gången bestämde jag mig för att ge respons på ett för mig ovanligt sätt. Och elevernas - upprörda - kommentarer var de förväntade: "Du kan väl inte bara ge oss en bokstav!". För det var det jag hade gjort. Gett dem en bokstav. 

På följande lektionen förklarade jag varför jag gjort så. Och visst borde de känna igen sig i detta med att inte ta eget…