Fortsätt till huvudinnehåll

Snacka om störningsmoment

Låt oss börja med ett axiom: den nya tekniken är här för att stanna. 

Och det är ju för väl. För visst gillar vi våra prylar.

Fast på samma gång förstår vi också att den nya tekniken är här på både gott och ont. Redan på 1960-talet skrev medieoraklet Marshall McLuhan om "the extensions of man" och att "the medium is the message". Hans tes var att de uppfinningar vi gjort och gör inte bara gör livet enklare för oss, utan förhållandet är även det reciproka: uppfinningarna är med att forma oss som människor (och hur vi exempelvis uppfattar tiden). 

Katie Lepi är redaktör för webbsajten Edudemic - connecting education and technology. Hon skriver ett blogginlägg om den svåra balansen såväl unga som äldre får lära sig att hitta då alla digitala verktyg och hjälpmedel, appar och relationer via sociala media ska nyttjas och underhållas - utan att de tillåts ta över, så att man inte får gjort ett ärligt handtag på hela dagen. Hennes lista över alla möjliga störningsmoment som hon får hantera är mycket lång (och då får man hålla i minnet att nästan samtliga har tillkommit inom det senaste decenniet). Hon har rankat dem efter hur störande hon själv uppfattar dem, ju längre ner på listan desto mer störande:
  • Facebook invites
  • New friends on Facebook
  • Anything on MySpace
  • Bid notifications from ebay (far from deadline)
  • Email, work or general
  • Google analytics summary
  • Flickr comment
  • Linkedin update
  • New contact on Flickr
  • Favourite or wink on your online dating profile
  • Google adsense summary
  • Skype message
  • Email newsletter or bot message
  • Twitter direct mail or @ message
  • Facebook message
  • eBay bid notification (near deadline)
  • New message on online dating profile
  • Skype call
  • Email (with kittens frolicking, interpersonal, or friendship group)
  • New voicemail
  • New follower on Twitter
  • Email announcing mass redundancies
  • Email from romantic partner
  • Text message
  • Vibrating phone call
  • Tweet RT notification
  • Anything on iPhone
  • Mobile phone call
  • Total device failure
Själv har jag en längre tid funderat över om jag skulle börja med Twitter. Vågar jag koppla upp mitt nervsystem mot ännu ett digitalt flöde? tänkte jag. Nu har jag tagit steget, om än ett litet sådant, och har börjat följa lite intressanta folk som sysslar med skola och lärande (det var via en kontakt på Twitter som jag hittade länken ovan). 

Det finns ingen återvändo på den inslagna vägen, och det vill vi väl inte heller (själv är jag till exempel oerhört förtjust i min smartphone och skulle inte gärna vilja vara utan den). Det fina i kråksången är ju ändå också att man givetvis kan lägga sig på olika nivåer. Somliga skickar hundratals sms varje dag, och det gör inte jag - långt ifrån. 

Hur ser du som läsare på allt detta? Hur hanterar du alla störningsmoment?





Kommentarer