Fortsätt till huvudinnehåll

Snacka om störningsmoment

Låt oss börja med ett axiom: den nya tekniken är här för att stanna. 

Och det är ju för väl. För visst gillar vi våra prylar.

Fast på samma gång förstår vi också att den nya tekniken är här på både gott och ont. Redan på 1960-talet skrev medieoraklet Marshall McLuhan om "the extensions of man" och att "the medium is the message". Hans tes var att de uppfinningar vi gjort och gör inte bara gör livet enklare för oss, utan förhållandet är även det reciproka: uppfinningarna är med att forma oss som människor (och hur vi exempelvis uppfattar tiden). 

Katie Lepi är redaktör för webbsajten Edudemic - connecting education and technology. Hon skriver ett blogginlägg om den svåra balansen såväl unga som äldre får lära sig att hitta då alla digitala verktyg och hjälpmedel, appar och relationer via sociala media ska nyttjas och underhållas - utan att de tillåts ta över, så att man inte får gjort ett ärligt handtag på hela dagen. Hennes lista över alla möjliga störningsmoment som hon får hantera är mycket lång (och då får man hålla i minnet att nästan samtliga har tillkommit inom det senaste decenniet). Hon har rankat dem efter hur störande hon själv uppfattar dem, ju längre ner på listan desto mer störande:
  • Facebook invites
  • New friends on Facebook
  • Anything on MySpace
  • Bid notifications from ebay (far from deadline)
  • Email, work or general
  • Google analytics summary
  • Flickr comment
  • Linkedin update
  • New contact on Flickr
  • Favourite or wink on your online dating profile
  • Google adsense summary
  • Skype message
  • Email newsletter or bot message
  • Twitter direct mail or @ message
  • Facebook message
  • eBay bid notification (near deadline)
  • New message on online dating profile
  • Skype call
  • Email (with kittens frolicking, interpersonal, or friendship group)
  • New voicemail
  • New follower on Twitter
  • Email announcing mass redundancies
  • Email from romantic partner
  • Text message
  • Vibrating phone call
  • Tweet RT notification
  • Anything on iPhone
  • Mobile phone call
  • Total device failure
Själv har jag en längre tid funderat över om jag skulle börja med Twitter. Vågar jag koppla upp mitt nervsystem mot ännu ett digitalt flöde? tänkte jag. Nu har jag tagit steget, om än ett litet sådant, och har börjat följa lite intressanta folk som sysslar med skola och lärande (det var via en kontakt på Twitter som jag hittade länken ovan). 

Det finns ingen återvändo på den inslagna vägen, och det vill vi väl inte heller (själv är jag till exempel oerhört förtjust i min smartphone och skulle inte gärna vilja vara utan den). Det fina i kråksången är ju ändå också att man givetvis kan lägga sig på olika nivåer. Somliga skickar hundratals sms varje dag, och det gör inte jag - långt ifrån. 

Hur ser du som läsare på allt detta? Hur hanterar du alla störningsmoment?





Kommentarer

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

#metoo på gymnasiet

I dag på morgonen diskuterade vi #metoo på engelskan. Eleverna går i åk 3 på gymnasiet och alla var utan undantag i någon mån inlästa på ämnet. Ingen har missat vad Martin Timell står anklagad för, och även några övriga namn som figurerat flitigt i media den senaste tiden nämndes under samtalens gång: Virtanen, Weinstein,Spacey, etc. Vi pratade även om den senaste skandalen inom teaterbranschen här i Sverige då för närvarande närmare 600 kvinnor gått ut offentligt och berättat om förfärliga sexuella övergrepp.
Upplägget var att eleverna fick sitta i mindre grupper och prata ut ifrån några punkter som jag angett innan på whiteboarden: Vad är ”#metoo? Några aktuella fall? Vad triggar dessa övergrepp? Inom vilka branscher/vilka rum händer detta? Kan något göras åt det? Jag satt sedan ner ca 10 minuter med varje grupp och samtalade med dem.
Dessa elever är trots sin ungdom inga duvungar. De vet hur det kan vara. Det var inte min avsikt att de skulle bli för personliga, så fokus var inte på…

Perspektivering i litteraturundervisningen

Hur jobbar man med perspektivering i litteraturundervisningen? I synnerhet i Svenska 3 utgör detta en hörnsten i arbetet, och det är ju i sak inget märkvärdigt heller. I någon facebook-grupp förra året jobbade vi tillsammans fram en lista med minst tjugo olika perspektiv som man kan anlägga på en text (bland dessa biografiskt, socialt, geografiskt, genus, normkritiskt, ålder, etc).

Som ett första steg att tillsammans med eleverna börja använda ett sådant lite otympligt begrepp kan man ta en text och låta dem skriva om den ur någon annan persons perspektiv (alltså skriva om den). Detta har jag i själva verket precis gjort i en åk 1 då vi jobbat med novellen "Mannen som visste allt", skriven av Somerset W. Maugham (ur Mina favoritnoveller, 1954).


Resultatet blev över förväntan (och bygger så klart på att eleverna nappar!). Vi läste novellen tillsammans och analyserade den ut ifrån ett flertal parametrar, med avseende till både innehåll och form. Vi roade oss då med att både f…