Fortsätt till huvudinnehåll

Snacka om störningsmoment

Låt oss börja med ett axiom: den nya tekniken är här för att stanna. 

Och det är ju för väl. För visst gillar vi våra prylar.

Fast på samma gång förstår vi också att den nya tekniken är här på både gott och ont. Redan på 1960-talet skrev medieoraklet Marshall McLuhan om "the extensions of man" och att "the medium is the message". Hans tes var att de uppfinningar vi gjort och gör inte bara gör livet enklare för oss, utan förhållandet är även det reciproka: uppfinningarna är med att forma oss som människor (och hur vi exempelvis uppfattar tiden). 

Katie Lepi är redaktör för webbsajten Edudemic - connecting education and technology. Hon skriver ett blogginlägg om den svåra balansen såväl unga som äldre får lära sig att hitta då alla digitala verktyg och hjälpmedel, appar och relationer via sociala media ska nyttjas och underhållas - utan att de tillåts ta över, så att man inte får gjort ett ärligt handtag på hela dagen. Hennes lista över alla möjliga störningsmoment som hon får hantera är mycket lång (och då får man hålla i minnet att nästan samtliga har tillkommit inom det senaste decenniet). Hon har rankat dem efter hur störande hon själv uppfattar dem, ju längre ner på listan desto mer störande:
  • Facebook invites
  • New friends on Facebook
  • Anything on MySpace
  • Bid notifications from ebay (far from deadline)
  • Email, work or general
  • Google analytics summary
  • Flickr comment
  • Linkedin update
  • New contact on Flickr
  • Favourite or wink on your online dating profile
  • Google adsense summary
  • Skype message
  • Email newsletter or bot message
  • Twitter direct mail or @ message
  • Facebook message
  • eBay bid notification (near deadline)
  • New message on online dating profile
  • Skype call
  • Email (with kittens frolicking, interpersonal, or friendship group)
  • New voicemail
  • New follower on Twitter
  • Email announcing mass redundancies
  • Email from romantic partner
  • Text message
  • Vibrating phone call
  • Tweet RT notification
  • Anything on iPhone
  • Mobile phone call
  • Total device failure
Själv har jag en längre tid funderat över om jag skulle börja med Twitter. Vågar jag koppla upp mitt nervsystem mot ännu ett digitalt flöde? tänkte jag. Nu har jag tagit steget, om än ett litet sådant, och har börjat följa lite intressanta folk som sysslar med skola och lärande (det var via en kontakt på Twitter som jag hittade länken ovan). 

Det finns ingen återvändo på den inslagna vägen, och det vill vi väl inte heller (själv är jag till exempel oerhört förtjust i min smartphone och skulle inte gärna vilja vara utan den). Det fina i kråksången är ju ändå också att man givetvis kan lägga sig på olika nivåer. Somliga skickar hundratals sms varje dag, och det gör inte jag - långt ifrån. 

Hur ser du som läsare på allt detta? Hur hanterar du alla störningsmoment?





Kommentarer

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…

"En kollega tänker till" (10)

Kombinationen nitiskhet och ordvitsar är Gunnar Albertsson i ett nötskal: nitiskhet vad gäller skolans uppdrag, ordvitsar vad gäller det mesta. Möt byggnadsarbetaren som sadlade om till yrkeslärare och numera fått ett uppdrag som förstelärare.


Gunnar, vad ser du som kärnan i ditt uppdrag som lärare? 
Vi har flera viktiga uppdrag men ett av de viktigaste är att medverka så att eleven utvecklar ett demokratiskt förhållningssätt. Detta kräver att även jag besitter dessa kunskaper och har förmågan att förmedla dem.

Det pratas ofta om att vi ska ge eleverna social kompetens så att de fungerar bra med andra människor, men detta ställer även krav på att de har något att berätta om. De behöver kunskaper inom många olika områden, som de idag kanske inte ser någon nytta med. Ett av våra viktiga uppdrag blir därför att motivera eleverna och få dem att förstå utbildningens betydelse för deras egen framtid.

Sedan får man inte glömma att mina elever sökt sig till bygg- och anläggningsprogrammet för …