Fortsätt till huvudinnehåll

Ett otippat kollegialt tips

Larz Blomqvist, lärarkollega och ledamot i LR:s förbundsstyrelse, skrev på Facebook att han lyssnat (eller snarare: Facebook registrerade att han via Spotify lyssnat ..) till en dansk popgrupp vid namn Shu-bi-dua. På 70- och 80-talen, då jag fortfarande bodde i Danmark, stod Shu-bi-dua mycket högt i kurs, och vi såg med stor förväntan fram emot varje nytt album som gavs ut av detta glada gäng. Deras musik var enkel, glad och trallvänlig, trimmad att förstärka de ofta underfundiga, gärna lätt ironiska texterna med inslag av ordvitsar, lätt samhällskritik och dejlig dansk hygge. 

Hur som helst trodde jag inte att deras musik någonsin letat sig utanför (danska) rikets gränser. Därför blev jag också mycket förvånad då jag noterade att en kollega till mig vänt sitt öra till den. Kim Larsen, ja - men Shu-bi-dua? Min undran bemöttes dock genom att han hänvisade till de tretton åren han bott i Skåne, en sejour vilken - som han uttryckte det - gjorde att hans "vyer vidgades".

Så, bara därför att det är vår, typ sommar nu, kan man ju lämpligen lyssna till detta danska kultbands älskade hyllningslåt "Danmark" från 1978. Den som likt min kollega eftersträvar att få sina vyer vidgade kan gärna läsa texten samtidigt med att man lyssnar till låten. Att exempelvis fetade texten är ironiskt menat framgår tydligt då man lyssnar till tonfallet hos sångaren Michael Bondesen, upplysande stegrande till indignerat:
Se solen stiger op over bilkirkegården
og malkepigen pumper sin ged
mens præstens kone står på hænder for sin bror
og kløvermarken står i flor.
Storken er en dejlig flyver
koen har et dejligt yver,
Danmark er et dejligt land
Kornet vokser vildt på engen
bonden får sin mad på sengen
dansken er en dejlig mand.
Der findes andre men'sker end dem der er danske
de bor i huler og slås hele dagen
Det har vi li' godt aldrig nogensinde gjort.
De varme lande er noget lort!
Storken er en dejlig flyver
den der si'r andet lyver.
Danmark er et dejligt sted at være,
der er nemlig atmosfære
Danmark er et yndigt land.
Länk till låten på Youtube finns här.




Kommentarer

  1. Tack för uppmärksamheten, käre kollega! Men en rad som "mens praestens kone står på haender for sin bror" sätter avtryck. Deltog nyligen i en improviserad och ögonblicklig sångövning på en kro i Helsingör, där min textkunskap så imponerade att jag fick en gratis bajer! Kultur kan löna sig.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Du är helt klart en mkt kulturell människa, Larz. :)

    SvaraRadera
  4. Der findes andre men'sker end dem der er danske.Fint. :)

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. (Knepig mobilsmiley där. Ska vara ;))

      Radera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Perspektivering i litteraturundervisningen

Hur jobbar man med perspektivering i litteraturundervisningen? I synnerhet i Svenska 3 utgör detta en hörnsten i arbetet, och det är ju i sak inget märkvärdigt heller. I någon facebook-grupp förra året jobbade vi tillsammans fram en lista med minst tjugo olika perspektiv som man kan anlägga på en text (bland dessa biografiskt, socialt, geografiskt, genus, normkritiskt, ålder, etc).

Som ett första steg att tillsammans med eleverna börja använda ett sådant lite otympligt begrepp kan man ta en text och låta dem skriva om den ur någon annan persons perspektiv (alltså skriva om den). Detta har jag i själva verket precis gjort i en åk 1 då vi jobbat med novellen "Mannen som visste allt", skriven av Somerset W. Maugham (ur Mina favoritnoveller, 1954).


Resultatet blev över förväntan (och bygger så klart på att eleverna nappar!). Vi läste novellen tillsammans och analyserade den ut ifrån ett flertal parametrar, med avseende till både innehåll och form. Vi roade oss då med att både f…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…