Fortsätt till huvudinnehåll

Ett otippat kollegialt tips

Larz Blomqvist, lärarkollega och ledamot i LR:s förbundsstyrelse, skrev på Facebook att han lyssnat (eller snarare: Facebook registrerade att han via Spotify lyssnat ..) till en dansk popgrupp vid namn Shu-bi-dua. På 70- och 80-talen, då jag fortfarande bodde i Danmark, stod Shu-bi-dua mycket högt i kurs, och vi såg med stor förväntan fram emot varje nytt album som gavs ut av detta glada gäng. Deras musik var enkel, glad och trallvänlig, trimmad att förstärka de ofta underfundiga, gärna lätt ironiska texterna med inslag av ordvitsar, lätt samhällskritik och dejlig dansk hygge. 

Hur som helst trodde jag inte att deras musik någonsin letat sig utanför (danska) rikets gränser. Därför blev jag också mycket förvånad då jag noterade att en kollega till mig vänt sitt öra till den. Kim Larsen, ja - men Shu-bi-dua? Min undran bemöttes dock genom att han hänvisade till de tretton åren han bott i Skåne, en sejour vilken - som han uttryckte det - gjorde att hans "vyer vidgades".

Så, bara därför att det är vår, typ sommar nu, kan man ju lämpligen lyssna till detta danska kultbands älskade hyllningslåt "Danmark" från 1978. Den som likt min kollega eftersträvar att få sina vyer vidgade kan gärna läsa texten samtidigt med att man lyssnar till låten. Att exempelvis fetade texten är ironiskt menat framgår tydligt då man lyssnar till tonfallet hos sångaren Michael Bondesen, upplysande stegrande till indignerat:
Se solen stiger op over bilkirkegården
og malkepigen pumper sin ged
mens præstens kone står på hænder for sin bror
og kløvermarken står i flor.
Storken er en dejlig flyver
koen har et dejligt yver,
Danmark er et dejligt land
Kornet vokser vildt på engen
bonden får sin mad på sengen
dansken er en dejlig mand.
Der findes andre men'sker end dem der er danske
de bor i huler og slås hele dagen
Det har vi li' godt aldrig nogensinde gjort.
De varme lande er noget lort!
Storken er en dejlig flyver
den der si'r andet lyver.
Danmark er et dejligt sted at være,
der er nemlig atmosfære
Danmark er et yndigt land.
Länk till låten på Youtube finns här.




Kommentarer

  1. Tack för uppmärksamheten, käre kollega! Men en rad som "mens praestens kone står på haender for sin bror" sätter avtryck. Deltog nyligen i en improviserad och ögonblicklig sångövning på en kro i Helsingör, där min textkunskap så imponerade att jag fick en gratis bajer! Kultur kan löna sig.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Du är helt klart en mkt kulturell människa, Larz. :)

    SvaraRadera
  4. Der findes andre men'sker end dem der er danske.Fint. :)

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. (Knepig mobilsmiley där. Ska vara ;))

      Radera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

#metoo på gymnasiet

I dag på morgonen diskuterade vi #metoo på engelskan. Eleverna går i åk 3 på gymnasiet och alla var utan undantag i någon mån inlästa på ämnet. Ingen har missat vad Martin Timell står anklagad för, och även några övriga namn som figurerat flitigt i media den senaste tiden nämndes under samtalens gång: Virtanen, Weinstein,Spacey, etc. Vi pratade även om den senaste skandalen inom teaterbranschen här i Sverige då för närvarande närmare 600 kvinnor gått ut offentligt och berättat om förfärliga sexuella övergrepp.
Upplägget var att eleverna fick sitta i mindre grupper och prata ut ifrån några punkter som jag angett innan på whiteboarden: Vad är ”#metoo? Några aktuella fall? Vad triggar dessa övergrepp? Inom vilka branscher/vilka rum händer detta? Kan något göras åt det? Jag satt sedan ner ca 10 minuter med varje grupp och samtalade med dem.
Dessa elever är trots sin ungdom inga duvungar. De vet hur det kan vara. Det var inte min avsikt att de skulle bli för personliga, så fokus var inte på…

Bästa sättet att ge respons på texter?

Den klassiska frågan: Hur mycket och vilken respons ska vi ge på våra elevers uppsatser?

Faktum är att det ju går ju att lägga ner hur mycket tid och möda åt respons som helst, och de flesta av oss gör nog också det. På samma gång upplever nog många lärare som jag att det inte alltid förefaller som att eleverna i sin tur ägnar någon större ansträngning åt att studera alla kommentarer som de fått. Emellanåt låter vi dem uppgradera sin text och då finns kravet på reflektion inbakat. Fast dessa texter går det ju inte att sätta betyg på. 

Så för att omformulera frågan en aning: Vilken respons leder till maximalt lärande för eleven? 

Den här gången bestämde jag mig för att ge respons på ett för mig ovanligt sätt. Och elevernas - upprörda - kommentarer var de förväntade: "Du kan väl inte bara ge oss en bokstav!". För det var det jag hade gjort. Gett dem en bokstav. 

På följande lektionen förklarade jag varför jag gjort så. Och visst borde de känna igen sig i detta med att inte ta eget…