Fortsätt till huvudinnehåll

Appen Secret bäddar för sexuella trakasserier

Några av eleverna på den gymnasieskola där jag arbetar i Trollhättan öppnade igår mina ögon för en app jag inte tidigare kände till. Vad de berättade för mig var vidrigt, och jag bad en av tjejerna, Sara Alziati, om hon kunde skriva ett gästblogginlägg om detta. Hennes debattartikel följer här:


Sexuella trakasserier

När jag först laddade ner appen "Secret" möttes jag av sexuella trakasserier som handlade om en nära vän till mig. Det var nog det allra värsta jag sett på denna app. Det var så himla elakt. Som tur var tog hon inte åt sig så mycket som denna person säkert ville att hon skulle göra. Jag tänker dock på alla som blir utsatt för något liknande dagligen och inte har lika lätt att stänga ute sådant. Jag har sett fler liknande inlägg om folk jag inte känner, det finns hur mycket som helst.

Nu har folk börjat med rankningar, skitsnack och fördomar om mina vänner och vårt "gäng" i klassen, och även om andra personer på skolan. Flera gånger i veckan får vi läsa om när personer rankar oss och jämför oss i snygghet med mera. Vi får läsa att vi tar M2 (den s.k. "barbiedrogen" som man blir brun utav), vilket absolut inte är sant, och att vi ser ut som skit utan smink. Vi tänkte, okej om någon skriver det en gång, då låter vi det vara. Men det bara fortsätter, och ingenting görs åt appen. Detta händer inte bara på Magnus Åberg utan på flera andra skolor i Sverige och runt om i världen. Bara i Skåne har ett tiotal polisanmälningar gjorts mot personer som använt sig av appen och hängt ut någon.

Detta liknar lite "orre-instagram kontot" i Göteborg där tjejer hängdes ut. Och det känns som att detta kommer att gå lika långt. "Det gör ont i hjärtat att gå till skolan", säger en tjej. Hon känner att man alltid måste tänka på hur man ser ut och hur folk ser på oss. Ibland när vi går runt i korridorerna på skolan känns det som om folk börjar ranka oss redan där, genom allt för långa blickar med mera.
Det är tröttsamt, alla är vi olika och alla får se ut som man vill. Och att vi, och många andra tjejer och killar, ska diskuteras och rankas är fel. Det är jättefel. Det är lite som att ifall någon inte lever upp till ett visst ideal ska den personen diskuteras av anonyma personer och flera hundra kan läsa det.

Det förekommer även skitsnack och ryktesspridning om många personer. Folk kan ju skriva vad de vill, därför att man är anonym, och många skriver saker som inte ens stämmer. De tar chansen att kunna skriva vad de vill, utan att det får konsekvenser. Nästan ingenting som läggs ut där är något en person skulle säga till en annan människa i verkligheten, men nu passar alla på just för att de har chansen att vara anonyma. Man försöker ju att inte ta åt sig av vad som skrivs, men ibland går det inte att låta bli. Många verkar tyvärr tro på allt som skrivs där. 

Det behövs inga fler sociala medier där man kan mobba någon, skriva vad som helst och komma undan med det, tycker jag. Själva trenden med den här appen kommer ju såklart att gå över, som med allt annat, men under tiden mår folk dåligt. Och går det för långt kan det bli riktigt illa, och det tror jag verkligen inte att någon vill. 

I en artikel på Aftonbladets hemsida, skriven av av Staffan Dickson den 3 september i år, står det att i Brasilien har "Secret" redan förbjudits av en domstol. Jag tror att det hade varit bra om det hade gått att förbjuda den även i Sverige, så att alla som håller på med nätmobbning förstår att det går för långt nu. Det är många som vill att den ska totalförbjudas, och det är vad vi hoppas på.

Sara Alziati





Kommentarer

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…

"En kollega tänker till" (10)

Kombinationen nitiskhet och ordvitsar är Gunnar Albertsson i ett nötskal: nitiskhet vad gäller skolans uppdrag, ordvitsar vad gäller det mesta. Möt byggnadsarbetaren som sadlade om till yrkeslärare och numera fått ett uppdrag som förstelärare.


Gunnar, vad ser du som kärnan i ditt uppdrag som lärare? 
Vi har flera viktiga uppdrag men ett av de viktigaste är att medverka så att eleven utvecklar ett demokratiskt förhållningssätt. Detta kräver att även jag besitter dessa kunskaper och har förmågan att förmedla dem.

Det pratas ofta om att vi ska ge eleverna social kompetens så att de fungerar bra med andra människor, men detta ställer även krav på att de har något att berätta om. De behöver kunskaper inom många olika områden, som de idag kanske inte ser någon nytta med. Ett av våra viktiga uppdrag blir därför att motivera eleverna och få dem att förstå utbildningens betydelse för deras egen framtid.

Sedan får man inte glömma att mina elever sökt sig till bygg- och anläggningsprogrammet för …