Fortsätt till huvudinnehåll

"It´s gibberish!"

Repliken som yttras av Hugh Laurie i rollen som Shakespeare i den kända Hamlet-sketchen kommer från hjärtat. Ställd inför kravet av sin chef (spelas av Rowan Atkinson) att korta ner den något väl mångordiga monologen av Hamlet blir det skarpt läge. Efter en stunds förhandlande blir det en kompromiss:"To be or not to be, that is the question". "Shakespeare" tycker inte egentligen att man kan säga så alls men tvingas kapitulera då han får det påpekad för sig att det inte funkar med en fem timmar lång föreställning: det är ändå vålnaden som utgör dragplåstret för den breda publiken:





Vi läser Hamlet i en åk 3 och frossar i metaforer och bevingade ord (Britt G. Hallqvists översättning). Man får inte ha för bråttom när man läser Hamlet, för då blir man bara stressad och irriterad: varför all denna mångordighet?

Själva mångordigheten utgör dock i sig föremål för Shakespeares ironi, och man kan tänka sig att han ändå i verkligheten ständigt tvingat sig själv - och tvingats - kondensera, förtäta och förstärka språket, varje ord, varje fras och varje mening. Allt för att skapa maximal verkan och dramatisk effekt. Det förekommer ett flertal metakommentarer i pjäsen då man kan utläsa Shakespeares egna tankar kring teaterns roll och uttryck. Som ett exempel på en sådan ironisk gliring till sin samtids ordmånglare får Ofelias far, Polonius, i samtal med kungen och drottningen leverera följande ordsvall: 
"Min furste och min fru, att nu förklara vad majestät är, och vad plikt betyder, och varför dag är dag och natt är natt, och tid är tid, det vore ju att slösa med dag och natt och tid, och eftersom koncentration är talekonstens själ och långa fraser bara pynt på kroppen, ska jag bli kort. Er ädle son är galen. Ja, galen sa jag, för vad är symtomet på äkta galenskap, om inte just att man är galen? Nå, nu räcker det!"
Och ja, det gör det ju verkligen. Inte konstigt att Shakespeare låter drottningen svara:
"Mer saklighet och mindre retorik!"
Jag bara undrar: går det att läsa sånt här utan att dra på smilbanden?


Jag undrar även om inte också det bland annat var detta som Tegnér syftade till med de välkända orden att "det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta"?

Inte konstigt att Shakespeare sägs vara en man för alla tider.




Kommentarer

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Perspektivering i litteraturundervisningen

Hur jobbar man med perspektivering i litteraturundervisningen? I synnerhet i Svenska 3 utgör detta en hörnsten i arbetet, och det är ju i sak inget märkvärdigt heller. I någon facebook-grupp förra året jobbade vi tillsammans fram en lista med minst tjugo olika perspektiv som man kan anlägga på en text (bland dessa biografiskt, socialt, geografiskt, genus, normkritiskt, ålder, etc).

Som ett första steg att tillsammans med eleverna börja använda ett sådant lite otympligt begrepp kan man ta en text och låta dem skriva om den ur någon annan persons perspektiv (alltså skriva om den). Detta har jag i själva verket precis gjort i en åk 1 då vi jobbat med novellen "Mannen som visste allt", skriven av Somerset W. Maugham (ur Mina favoritnoveller, 1954).


Resultatet blev över förväntan (och bygger så klart på att eleverna nappar!). Vi läste novellen tillsammans och analyserade den ut ifrån ett flertal parametrar, med avseende till både innehåll och form. Vi roade oss då med att både f…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…