Fortsätt till huvudinnehåll

Æbleskiver

Inspirerad av min svägerska startar vi idag en ny adventstradition i vår familj. Varje land och varje kultur har ju sina traditioner och sina specialiteter, och i Danmark, där jag kommer ifrån, har man en fäbless för æbleskiver (äppelskivor). Dessa kan ätas hela året runt, men de flesta skulle nog hålla med om att det finns ett särskilt juligt sken över dem. 

Smeten liknar pannkakssmet och våffelsmet men smakar ändå lite annorlunda, bland annat därför att de innehåller kardemumma. En gång i tiden bestod de i grunden av en äppelbit, därav namnet. De görs med hjälp av ett speciellt "æbleskivejern" och serveras med florsocker och sylt.

Receptet är min mammas (vilket hon i sin tur antagligen ärvt av sin mammas mammas forntida moster). What is family for?





Uppdatering:
Helena (se kommentarfältet) uttryckte en önskan att få ta del av receptet. Följande ingredienser ingår och räcker till ca 30 stycken (dock behöver man som sagt ha tillgång till ett "æbleskivejern", men det är ju bara att ta en sväng till Danmark, då hittar man dem där; det går väl inte att köpa dem i Sverige?):

300 g vetemjöl
4 dl mjölk
4 msk smör
25 g jäst
salt
1 msk florsocker
5 tsk vaniljsocker
kardemumma 
2 vispade ägg

Smeten blandas och jäser en timme, innan man kan sätta igång med själva gräddningen. 



Kommentarer

  1. Men Bästa Henrik!
    Du kan ju inte bara dela med dig av bilden och låta texten få det att vattnas i munnen! Var har du receptet? Vi måste ju få testa detta!
    Bästa andraadventshälsningar
    Helena

    SvaraRadera
  2. Helena, jag får väl uppdatera bloggposten! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…

"En kollega tänker till" (10)

Kombinationen nitiskhet och ordvitsar är Gunnar Albertsson i ett nötskal: nitiskhet vad gäller skolans uppdrag, ordvitsar vad gäller det mesta. Möt byggnadsarbetaren som sadlade om till yrkeslärare och numera fått ett uppdrag som förstelärare.


Gunnar, vad ser du som kärnan i ditt uppdrag som lärare? 
Vi har flera viktiga uppdrag men ett av de viktigaste är att medverka så att eleven utvecklar ett demokratiskt förhållningssätt. Detta kräver att även jag besitter dessa kunskaper och har förmågan att förmedla dem.

Det pratas ofta om att vi ska ge eleverna social kompetens så att de fungerar bra med andra människor, men detta ställer även krav på att de har något att berätta om. De behöver kunskaper inom många olika områden, som de idag kanske inte ser någon nytta med. Ett av våra viktiga uppdrag blir därför att motivera eleverna och få dem att förstå utbildningens betydelse för deras egen framtid.

Sedan får man inte glömma att mina elever sökt sig till bygg- och anläggningsprogrammet för …