Fortsätt till huvudinnehåll

Æbleskiver

Inspirerad av min svägerska startar vi idag en ny adventstradition i vår familj. Varje land och varje kultur har ju sina traditioner och sina specialiteter, och i Danmark, där jag kommer ifrån, har man en fäbless för æbleskiver (äppelskivor). Dessa kan ätas hela året runt, men de flesta skulle nog hålla med om att det finns ett särskilt juligt sken över dem. 

Smeten liknar pannkakssmet och våffelsmet men smakar ändå lite annorlunda, bland annat därför att de innehåller kardemumma. En gång i tiden bestod de i grunden av en äppelbit, därav namnet. De görs med hjälp av ett speciellt "æbleskivejern" och serveras med florsocker och sylt.

Receptet är min mammas (vilket hon i sin tur antagligen ärvt av sin mammas mammas forntida moster). What is family for?





Uppdatering:
Helena (se kommentarfältet) uttryckte en önskan att få ta del av receptet. Följande ingredienser ingår och räcker till ca 30 stycken (dock behöver man som sagt ha tillgång till ett "æbleskivejern", men det är ju bara att ta en sväng till Danmark, då hittar man dem där; det går väl inte att köpa dem i Sverige?):

300 g vetemjöl
4 dl mjölk
4 msk smör
25 g jäst
salt
1 msk florsocker
5 tsk vaniljsocker
kardemumma 
2 vispade ägg

Smeten blandas och jäser en timme, innan man kan sätta igång med själva gräddningen. 



Kommentarer

  1. Men Bästa Henrik!
    Du kan ju inte bara dela med dig av bilden och låta texten få det att vattnas i munnen! Var har du receptet? Vi måste ju få testa detta!
    Bästa andraadventshälsningar
    Helena

    SvaraRadera
  2. Helena, jag får väl uppdatera bloggposten! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

#metoo på gymnasiet

I dag på morgonen diskuterade vi #metoo på engelskan. Eleverna går i åk 3 på gymnasiet och alla var utan undantag i någon mån inlästa på ämnet. Ingen har missat vad Martin Timell står anklagad för, och även några övriga namn som figurerat flitigt i media den senaste tiden nämndes under samtalens gång: Virtanen, Weinstein,Spacey, etc. Vi pratade även om den senaste skandalen inom teaterbranschen här i Sverige då för närvarande närmare 600 kvinnor gått ut offentligt och berättat om förfärliga sexuella övergrepp.
Upplägget var att eleverna fick sitta i mindre grupper och prata ut ifrån några punkter som jag angett innan på whiteboarden: Vad är ”#metoo? Några aktuella fall? Vad triggar dessa övergrepp? Inom vilka branscher/vilka rum händer detta? Kan något göras åt det? Jag satt sedan ner ca 10 minuter med varje grupp och samtalade med dem.
Dessa elever är trots sin ungdom inga duvungar. De vet hur det kan vara. Det var inte min avsikt att de skulle bli för personliga, så fokus var inte på…

Bästa sättet att ge respons på texter?

Den klassiska frågan: Hur mycket och vilken respons ska vi ge på våra elevers uppsatser?

Faktum är att det ju går ju att lägga ner hur mycket tid och möda åt respons som helst, och de flesta av oss gör nog också det. På samma gång upplever nog många lärare som jag att det inte alltid förefaller som att eleverna i sin tur ägnar någon större ansträngning åt att studera alla kommentarer som de fått. Emellanåt låter vi dem uppgradera sin text och då finns kravet på reflektion inbakat. Fast dessa texter går det ju inte att sätta betyg på. 

Så för att omformulera frågan en aning: Vilken respons leder till maximalt lärande för eleven? 

Den här gången bestämde jag mig för att ge respons på ett för mig ovanligt sätt. Och elevernas - upprörda - kommentarer var de förväntade: "Du kan väl inte bara ge oss en bokstav!". För det var det jag hade gjort. Gett dem en bokstav. 

På följande lektionen förklarade jag varför jag gjort så. Och visst borde de känna igen sig i detta med att inte ta eget…