Fortsätt till huvudinnehåll

Æbleskiver

Inspirerad av min svägerska startar vi idag en ny adventstradition i vår familj. Varje land och varje kultur har ju sina traditioner och sina specialiteter, och i Danmark, där jag kommer ifrån, har man en fäbless för æbleskiver (äppelskivor). Dessa kan ätas hela året runt, men de flesta skulle nog hålla med om att det finns ett särskilt juligt sken över dem. 

Smeten liknar pannkakssmet och våffelsmet men smakar ändå lite annorlunda, bland annat därför att de innehåller kardemumma. En gång i tiden bestod de i grunden av en äppelbit, därav namnet. De görs med hjälp av ett speciellt "æbleskivejern" och serveras med florsocker och sylt.

Receptet är min mammas (vilket hon i sin tur antagligen ärvt av sin mammas mammas forntida moster). What is family for?





Uppdatering:
Helena (se kommentarfältet) uttryckte en önskan att få ta del av receptet. Följande ingredienser ingår och räcker till ca 30 stycken (dock behöver man som sagt ha tillgång till ett "æbleskivejern", men det är ju bara att ta en sväng till Danmark, då hittar man dem där; det går väl inte att köpa dem i Sverige?):

300 g vetemjöl
4 dl mjölk
4 msk smör
25 g jäst
salt
1 msk florsocker
5 tsk vaniljsocker
kardemumma 
2 vispade ägg

Smeten blandas och jäser en timme, innan man kan sätta igång med själva gräddningen. 



Kommentarer

  1. Men Bästa Henrik!
    Du kan ju inte bara dela med dig av bilden och låta texten få det att vattnas i munnen! Var har du receptet? Vi måste ju få testa detta!
    Bästa andraadventshälsningar
    Helena

    SvaraRadera
  2. Helena, jag får väl uppdatera bloggposten! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Perspektivering i litteraturundervisningen

Hur jobbar man med perspektivering i litteraturundervisningen? I synnerhet i Svenska 3 utgör detta en hörnsten i arbetet, och det är ju i sak inget märkvärdigt heller. I någon facebook-grupp förra året jobbade vi tillsammans fram en lista med minst tjugo olika perspektiv som man kan anlägga på en text (bland dessa biografiskt, socialt, geografiskt, genus, normkritiskt, ålder, etc).

Som ett första steg att tillsammans med eleverna börja använda ett sådant lite otympligt begrepp kan man ta en text och låta dem skriva om den ur någon annan persons perspektiv (alltså skriva om den). Detta har jag i själva verket precis gjort i en åk 1 då vi jobbat med novellen "Mannen som visste allt", skriven av Somerset W. Maugham (ur Mina favoritnoveller, 1954).


Resultatet blev över förväntan (och bygger så klart på att eleverna nappar!). Vi läste novellen tillsammans och analyserade den ut ifrån ett flertal parametrar, med avseende till både innehåll och form. Vi roade oss då med att både f…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…