Fortsätt till huvudinnehåll

Skolresa till hufvudstaden (2)

Armémuseum kan man lätt ägna ett par timmar (även om det tål att sägas att några av eleverna snarare verkade ladda batterierna inför kommande aktiviteter  ...). Själv roade jag mig med att jämföra ett par av översättningarna av texterna i anknytning till museiföremålen. En intendent (de kanske har flera?) höll inte med om att följande översättning var direkt felaktig:


Jag ville ju ändå sköta det diskret (tog kort, tipsade om felöversättning), och inte heller spelar det egentligen någon roll för mig personligen. Men, varför vill man inte erkänna att någon måste ha haft en dålig dag på jobbet, då denna text godkändes? Själv kan jag absolut ingenting om vapen, men enligt den svenska texten var inte fallet att "The range of the automatic weapon was insufficient", utan tvärtom. De som bestämde i vapenfrågor när det begav sig måste ha resonerat som så att man inte behöver en hammare för att döda flugor: flugsmällare är både billigare och lättare. Engelska, Armémuseum?

Sista programpunkten var Riksdagen. Med tanke på - som det heter - det parlamentariska läget, var det en synnerligen intressant dag att besöka denna maktens högborg. Halva gruppen var med på frågestund då Åsa Romson fick svara på frågor. Tipsad av svensklärarkollega på Facebook fick vi kontakt med Alexander Völker (s) som ställde upp som guide, men som även generöst delade med sig av egna tankar och perspektiv i sin roll som ung, nyutbildad, nyvald riksdagsledamot.

Slutligen, för att travestera Shakespeare, kan man nog ändå undra om inte tiden är något ur led, på flera olika sätt. Vad ska man annars säga då "selfie sticks" aspirerar till att bli årets julklapp? Meeeen, när vi nu ändå håller på, ska väl inte jag vara den som är den. Här ifrån Sergels torg (fast utan selfie stick):


Slutligen slutligen får jag konstatera att jag har all anledning att känna mig glad och stolt över mina kolleger. Anna, Margaret och Christer, det var kul! På liknande sätt känner jag mig glad över de elever vi har. Det finns skäl att känna sig tacksam. Faktiskt. 


Kommentarer