Fortsätt till huvudinnehåll

Ansträngning och talang

Jag ser ofta min roll som lärare att hjälpa elever att inte hamna i något deterministiskt, fatalistiskt tänkande vad gäller deras egna möjligheter att göra kunskapsresor och utvecklas. Jämfört med barn och ungdomar från de flesta andra länderna är svenska elever, enligt OECD, lite väl böjda åt att tillmäta turen en avgörande betydelse (jag hade otur på provet, typ). Här behöver vi åter igen erövra ett sätt att tänka där man inser kopplingen mellan ansträngning och resultat (hade jag ansträngt mig tillräckligt inför det provet där det inte gick så bra för mig?).

Så, ansträngning spelar roll. Svett är underskattat.

På samma gång finns det också något som heter att vi har olika förutsättningar. Våra genpooler kan helt klart se olika ut. Jag har själv aldrig observerat en DNA-sträng i ett mikroskop, men jag har noterat att människor kan ha sina naturliga fallenheter och styrkor inom väldigt skilda områden.

Michael von Horn tipsade mig om den här killen. Jag skulle kunna ägna mig åt sångövningar och musicerande dagarna i ända men ändå aldrig komma ens i närheten av den vokala tonsäkerheten och instrumentella virtuositeten som Jacob Collier uppvisar. Fascinerande!


På mobiltelefonen, se här.


Kommentarer

  1. Sikta mot stjärnorna osv. Det finns bara en väg: premiera arbetsinsatsen, inte egenskaper. Jacob Collier är lika mycket ett bevis på vad hårt arbete kan åstadkomma som hur långt hans begåvning tillåter honom att nå.

    SvaraRadera
  2. Som sagt: svett är underskattat.
    Jag bara konstaterar att det också finns något som heter naturlig talang och fallenhet. Personligen känner jag stor sympati för den (svenska) skolideologin som bygger på att alla oberoende av den egna bakgrunden och vilken studieinriktning man väljer ändå ska ha liknande möjligheter att exempelvis ta sig in på högskolan. Tycker på samma gång bara att den ideologin har en slagsida då teoretiska studier blir "finare" än praktiska färdigheter, utan avseende till våra naturliga olikheter. Det har varit tabu att prata om detta i Skolsverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kanske kan säga att myntet har tre sidor (inte bara två): fallenhet, social bakgrund och ansträngning. Alla tre förtjänar att tas i beaktande om man ska bli klok på sig själv och om vi ska bli kloka på varandra.

      Radera

Skicka en kommentar