Fortsätt till huvudinnehåll

Briljant elevtal om kolibrier

I mitt förra blogginlägg skrev jag om mödan i att konstruera en bra argumenterande tal-uppgift för en åk 3 på gymnasiet. I detta inlägg tänkte jag i all sin enkelhet länka till ett utmärkt tal som hölls av en elev i åk 1 på Ekonomiprogrammet förra veckan och som heter Ludvig Ziegler. Eleverna hade fått i uppdrag att hålla ett informerande tal som skulle vara 3-5 minuter långt. De skulle bemöda sig om att göra ämnet till sitt eget och i all sin enkelhet - och i all sin komplexitet - använda hela sitt retoriska register för att nå fram till en publik bestående av en grupp klasskamrater. De skulle tänka på disposition, språk, publikanpassning. De skulle även använda något presentationstekniskt hjälpmedel.

Alla elevframträdanden spelades in på video, och jag lade sedan ut filmerna - olistade - på Youtube (bara den som får länken kan se filmen). Efteråt fick eleverna i uppdrag att gå in och se sin egen film och utifrån sju konkreta frågor göra en självskattning av sitt eget tal. När de gjort det får de (skriver i presens eftersom detta pågår än) min bedömning samt ett betyg.

Det var många som ansträngde sig att verkligen arbeta med sitt stoff och övervinna sin helt naturliga nervositet. Ludvig var en av dem som toppade, och det är givetvis med hans tillstånd som jag här länkar till hans framträdande.

(Som en liten slutkommentar tål det att sägas, att för oss som var där är det tydligt att filmen ändå inte helt gör framträdandet rättvisa. Ingen amatörfilm kan fullt ut återge ens den störste artistens scennärvaro - vilket i detta fall även gäller de oerhört vackra bilderna på kolibrier).

Klicka här!




Kommentarer

  1. Härligt, särskilt den värme med vilken han beskriver de små "fluffarna".

    SvaraRadera
  2. Jo, jag har tyvärr hittills aldrig själv sett en kolibri på nära håll. Det har däremot en kollega till mig som kommer från Irak. När jag visade honom den här filmen berättade han att hans pappa hade flera stycken av dessa vackra fåglar hemma. Mycket fascinerande!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar