Fortsätt till huvudinnehåll

"Bron"-projektet i rullning

Äntligen är våra danska gäster här! Liksom de har även vi jobbat med tv-serien Bron ett antal veckor och vi har sett framemot då vår kontaktklass från Aabenraa skulle komma på besök hos oss i Trollhättan. De språkliga barriärerna eleverna emellan bör inte underskattas men ej heller överskattas. Våra elever tycker att danska är väldigt svårt att förstå, och våra danska gäster tycker att svenska är svårt att förstå. Men skam den som ger sig.

Idag har vi samtalat utifrån våra respektive förutsättningar och förstudier. I Brons tecken har vi även tränat på samarbete:



Imorgon ska vi bland annat till Göteborg, och framåt kvällen ska vi se föreställningen Variation på Folkteatern. Torsdag blir det final, och på något sätt lyckades en av mina kolleger att övertala Vattenkraft att släppa på fallen kl 11. Jag ringde givetvis vår lokaltidning och tipsade dem om att de kan få smycka sin förstasida på fredag ifall de möter upp och plåtar denna begivenhet. Vi får se vad de gör med detta tips (utöver att de omedelbart nappade och kom och gjorde en personlig intervju med mig och ett par av våra elever i torsdags därför att de ville veta mera om vårt Bron-projekt). Det känns hur som helst bra att kunna få visa danskarna fallpåsläppet; det är ju ändå Trollhättan de besöker.

Kommentarer

  1. Jag vill bara säga: Du är beundransvärd!

    SvaraRadera
  2. Oj, det var stora ord, Fröken Helena! Men tack! Roligt att söka nya vägar till lärande!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

#metoo på gymnasiet

I dag på morgonen diskuterade vi #metoo på engelskan. Eleverna går i åk 3 på gymnasiet och alla var utan undantag i någon mån inlästa på ämnet. Ingen har missat vad Martin Timell står anklagad för, och även några övriga namn som figurerat flitigt i media den senaste tiden nämndes under samtalens gång: Virtanen, Weinstein,Spacey, etc. Vi pratade även om den senaste skandalen inom teaterbranschen här i Sverige då för närvarande närmare 600 kvinnor gått ut offentligt och berättat om förfärliga sexuella övergrepp.
Upplägget var att eleverna fick sitta i mindre grupper och prata ut ifrån några punkter som jag angett innan på whiteboarden: Vad är ”#metoo? Några aktuella fall? Vad triggar dessa övergrepp? Inom vilka branscher/vilka rum händer detta? Kan något göras åt det? Jag satt sedan ner ca 10 minuter med varje grupp och samtalade med dem.
Dessa elever är trots sin ungdom inga duvungar. De vet hur det kan vara. Det var inte min avsikt att de skulle bli för personliga, så fokus var inte på…

Bästa sättet att ge respons på texter?

Den klassiska frågan: Hur mycket och vilken respons ska vi ge på våra elevers uppsatser?

Faktum är att det ju går ju att lägga ner hur mycket tid och möda åt respons som helst, och de flesta av oss gör nog också det. På samma gång upplever nog många lärare som jag att det inte alltid förefaller som att eleverna i sin tur ägnar någon större ansträngning åt att studera alla kommentarer som de fått. Emellanåt låter vi dem uppgradera sin text och då finns kravet på reflektion inbakat. Fast dessa texter går det ju inte att sätta betyg på. 

Så för att omformulera frågan en aning: Vilken respons leder till maximalt lärande för eleven? 

Den här gången bestämde jag mig för att ge respons på ett för mig ovanligt sätt. Och elevernas - upprörda - kommentarer var de förväntade: "Du kan väl inte bara ge oss en bokstav!". För det var det jag hade gjort. Gett dem en bokstav. 

På följande lektionen förklarade jag varför jag gjort så. Och visst borde de känna igen sig i detta med att inte ta eget…