Fortsätt till huvudinnehåll

"Bron"-projektet i rullning

Äntligen är våra danska gäster här! Liksom de har även vi jobbat med tv-serien Bron ett antal veckor och vi har sett framemot då vår kontaktklass från Aabenraa skulle komma på besök hos oss i Trollhättan. De språkliga barriärerna eleverna emellan bör inte underskattas men ej heller överskattas. Våra elever tycker att danska är väldigt svårt att förstå, och våra danska gäster tycker att svenska är svårt att förstå. Men skam den som ger sig.

Idag har vi samtalat utifrån våra respektive förutsättningar och förstudier. I Brons tecken har vi även tränat på samarbete:



Imorgon ska vi bland annat till Göteborg, och framåt kvällen ska vi se föreställningen Variation på Folkteatern. Torsdag blir det final, och på något sätt lyckades en av mina kolleger att övertala Vattenkraft att släppa på fallen kl 11. Jag ringde givetvis vår lokaltidning och tipsade dem om att de kan få smycka sin förstasida på fredag ifall de möter upp och plåtar denna begivenhet. Vi får se vad de gör med detta tips (utöver att de omedelbart nappade och kom och gjorde en personlig intervju med mig och ett par av våra elever i torsdags därför att de ville veta mera om vårt Bron-projekt). Det känns hur som helst bra att kunna få visa danskarna fallpåsläppet; det är ju ändå Trollhättan de besöker.

Kommentarer

  1. Jag vill bara säga: Du är beundransvärd!

    SvaraRadera
  2. Oj, det var stora ord, Fröken Helena! Men tack! Roligt att söka nya vägar till lärande!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Perspektivering i litteraturundervisningen

Hur jobbar man med perspektivering i litteraturundervisningen? I synnerhet i Svenska 3 utgör detta en hörnsten i arbetet, och det är ju i sak inget märkvärdigt heller. I någon facebook-grupp förra året jobbade vi tillsammans fram en lista med minst tjugo olika perspektiv som man kan anlägga på en text (bland dessa biografiskt, socialt, geografiskt, genus, normkritiskt, ålder, etc).

Som ett första steg att tillsammans med eleverna börja använda ett sådant lite otympligt begrepp kan man ta en text och låta dem skriva om den ur någon annan persons perspektiv (alltså skriva om den). Detta har jag i själva verket precis gjort i en åk 1 då vi jobbat med novellen "Mannen som visste allt", skriven av Somerset W. Maugham (ur Mina favoritnoveller, 1954).


Resultatet blev över förväntan (och bygger så klart på att eleverna nappar!). Vi läste novellen tillsammans och analyserade den ut ifrån ett flertal parametrar, med avseende till både innehåll och form. Vi roade oss då med att både f…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…