Fortsätt till huvudinnehåll

En brahmatupp i behov av nyorientering




Min dotter inhandlade ett gäng höns för ett halvår sedan. Efter några månader, då de hunnit växa till sig rejält, blev det möjligt att urskilja vilka som var tuppar och vilka som var hönor. Tråkigt för de flesta av tupparna.

Fram till nu har dock min dotter och hennes man valt att behålla två tuppar. Den ena av dem - Kungen - verkar mycket nöjd med tillvaron, medan den andra allt mera verkar vara i behov av nyorientering. Kroppsspråk och brist på engagemang i gemensamma aktiviteter (exempelvis "nu går vi in när det ropas på oss, och alla andra verkar gå in nu") talar därvid sitt tydliga språk. Antagligen rätt trist också att han inte alls har någon lycka hos det i detta fall aningen mindre täcka könet (därför att Kungen är Kung).

Nu är frågan om någon skulle kunna tänka sig att tillmötesgå denna något desorienterade brahmatupps (förvisso ej artikulerade) önskemål om att få tillhöra en ny flock där han får vara Tupp?

Det är nog antingen detta, eller också att han blir, typ, coq au vin.

Wikipediaartikeln om brahmahöns borde inte skrämma bort någon potentiell ny ägare.

Uppdatering: det verkar som att min fru och jag nu ska bli med höns. Brahmatuppen ifråga verkar därmed kunna få ett nytt mål i livet. Vad gör man inte för dem som inte själv har någon röst?

Kommentarer

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…

"En kollega tänker till" (10)

Kombinationen nitiskhet och ordvitsar är Gunnar Albertsson i ett nötskal: nitiskhet vad gäller skolans uppdrag, ordvitsar vad gäller det mesta. Möt byggnadsarbetaren som sadlade om till yrkeslärare och numera fått ett uppdrag som förstelärare.


Gunnar, vad ser du som kärnan i ditt uppdrag som lärare? 
Vi har flera viktiga uppdrag men ett av de viktigaste är att medverka så att eleven utvecklar ett demokratiskt förhållningssätt. Detta kräver att även jag besitter dessa kunskaper och har förmågan att förmedla dem.

Det pratas ofta om att vi ska ge eleverna social kompetens så att de fungerar bra med andra människor, men detta ställer även krav på att de har något att berätta om. De behöver kunskaper inom många olika områden, som de idag kanske inte ser någon nytta med. Ett av våra viktiga uppdrag blir därför att motivera eleverna och få dem att förstå utbildningens betydelse för deras egen framtid.

Sedan får man inte glömma att mina elever sökt sig till bygg- och anläggningsprogrammet för …