Fortsätt till huvudinnehåll

En brahmatupp i behov av nyorientering




Min dotter inhandlade ett gäng höns för ett halvår sedan. Efter några månader, då de hunnit växa till sig rejält, blev det möjligt att urskilja vilka som var tuppar och vilka som var hönor. Tråkigt för de flesta av tupparna.

Fram till nu har dock min dotter och hennes man valt att behålla två tuppar. Den ena av dem - Kungen - verkar mycket nöjd med tillvaron, medan den andra allt mera verkar vara i behov av nyorientering. Kroppsspråk och brist på engagemang i gemensamma aktiviteter (exempelvis "nu går vi in när det ropas på oss, och alla andra verkar gå in nu") talar därvid sitt tydliga språk. Antagligen rätt trist också att han inte alls har någon lycka hos det i detta fall aningen mindre täcka könet (därför att Kungen är Kung).

Nu är frågan om någon skulle kunna tänka sig att tillmötesgå denna något desorienterade brahmatupps (förvisso ej artikulerade) önskemål om att få tillhöra en ny flock där han får vara Tupp?

Det är nog antingen detta, eller också att han blir, typ, coq au vin.

Wikipediaartikeln om brahmahöns borde inte skrämma bort någon potentiell ny ägare.

Uppdatering: det verkar som att min fru och jag nu ska bli med höns. Brahmatuppen ifråga verkar därmed kunna få ett nytt mål i livet. Vad gör man inte för dem som inte själv har någon röst?

Kommentarer

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Perspektivering i litteraturundervisningen

Hur jobbar man med perspektivering i litteraturundervisningen? I synnerhet i Svenska 3 utgör detta en hörnsten i arbetet, och det är ju i sak inget märkvärdigt heller. I någon facebook-grupp förra året jobbade vi tillsammans fram en lista med minst tjugo olika perspektiv som man kan anlägga på en text (bland dessa biografiskt, socialt, geografiskt, genus, normkritiskt, ålder, etc).

Som ett första steg att tillsammans med eleverna börja använda ett sådant lite otympligt begrepp kan man ta en text och låta dem skriva om den ur någon annan persons perspektiv (alltså skriva om den). Detta har jag i själva verket precis gjort i en åk 1 då vi jobbat med novellen "Mannen som visste allt", skriven av Somerset W. Maugham (ur Mina favoritnoveller, 1954).


Resultatet blev över förväntan (och bygger så klart på att eleverna nappar!). Vi läste novellen tillsammans och analyserade den ut ifrån ett flertal parametrar, med avseende till både innehåll och form. Vi roade oss då med att både f…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…