Fortsätt till huvudinnehåll

Höns betyder plus

Ja, nu har vi då skaffat höns. Tuppen, som fått namnet Kasper, är en brahmatupp. Som synes är han grymt snygg. Lugn är bara förnamnet. Bjuder dessutom på en del komik när han får för sig att han måste springa. Den myckna fjäderprydnaden ser nämligen nästan ut som en karnevalsdräkt som är 1-2 storlekar för stor på längden, och det kan tyckas lite obekvämt när det ska gå fort.

Generellt kan jag notera att deras närvaro är ett klart plus. Pysslar man med någonting kommer de och vill kika vad som händer, nyfikna som de är.



Sedan har vi precis blivit klara med deras krypin. Trappan fick en makeover idag med fler steg. Vi gläds även att hönorna verkar ha fattat galoppen vad gäller att bidra till hushållet. De är tre stycken och vi hämtar 2-3 ägg varje dag.


Nästa projekt för vår del blir att göra en liten hönsgård ute med hönsnät över. De naturliga fienderna är av flera slag och bör ej underskattas. Vi har kommit att tycka om våra höns och när inte vi är hemma vill vi att de ändå ska kunna vara ute utan att falla offer för vare sig räv, mård eller falk.


Kommentarer

  1. Hönsen är säkert trevliga och nyfikna, och lägger många goda ägg till påsk, men tycker ni fortfarande om tuppen? Är han så lugn att han inte ens väcker er i gryningen?

    SvaraRadera
  2. Ja, Åsa, vi tycker väldigt mycket om honom. Det är väldigt tydligt att han agerar vakt för hönsen, värdigt och lugn. Det händer att han galer, men aldrig tidigt på morgonen och oftast till synes helt omotiverat, det vill säga snarare som en liten övning och demonstration: det funkar allt! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…

"En kollega tänker till" (10)

Kombinationen nitiskhet och ordvitsar är Gunnar Albertsson i ett nötskal: nitiskhet vad gäller skolans uppdrag, ordvitsar vad gäller det mesta. Möt byggnadsarbetaren som sadlade om till yrkeslärare och numera fått ett uppdrag som förstelärare.


Gunnar, vad ser du som kärnan i ditt uppdrag som lärare? 
Vi har flera viktiga uppdrag men ett av de viktigaste är att medverka så att eleven utvecklar ett demokratiskt förhållningssätt. Detta kräver att även jag besitter dessa kunskaper och har förmågan att förmedla dem.

Det pratas ofta om att vi ska ge eleverna social kompetens så att de fungerar bra med andra människor, men detta ställer även krav på att de har något att berätta om. De behöver kunskaper inom många olika områden, som de idag kanske inte ser någon nytta med. Ett av våra viktiga uppdrag blir därför att motivera eleverna och få dem att förstå utbildningens betydelse för deras egen framtid.

Sedan får man inte glömma att mina elever sökt sig till bygg- och anläggningsprogrammet för …