Fortsätt till huvudinnehåll

Höns betyder plus

Ja, nu har vi då skaffat höns. Tuppen, som fått namnet Kasper, är en brahmatupp. Som synes är han grymt snygg. Lugn är bara förnamnet. Bjuder dessutom på en del komik när han får för sig att han måste springa. Den myckna fjäderprydnaden ser nämligen nästan ut som en karnevalsdräkt som är 1-2 storlekar för stor på längden, och det kan tyckas lite obekvämt när det ska gå fort.

Generellt kan jag notera att deras närvaro är ett klart plus. Pysslar man med någonting kommer de och vill kika vad som händer, nyfikna som de är.



Sedan har vi precis blivit klara med deras krypin. Trappan fick en makeover idag med fler steg. Vi gläds även att hönorna verkar ha fattat galoppen vad gäller att bidra till hushållet. De är tre stycken och vi hämtar 2-3 ägg varje dag.


Nästa projekt för vår del blir att göra en liten hönsgård ute med hönsnät över. De naturliga fienderna är av flera slag och bör ej underskattas. Vi har kommit att tycka om våra höns och när inte vi är hemma vill vi att de ändå ska kunna vara ute utan att falla offer för vare sig räv, mård eller falk.


Kommentarer

  1. Hönsen är säkert trevliga och nyfikna, och lägger många goda ägg till påsk, men tycker ni fortfarande om tuppen? Är han så lugn att han inte ens väcker er i gryningen?

    SvaraRadera
  2. Ja, Åsa, vi tycker väldigt mycket om honom. Det är väldigt tydligt att han agerar vakt för hönsen, värdigt och lugn. Det händer att han galer, men aldrig tidigt på morgonen och oftast till synes helt omotiverat, det vill säga snarare som en liten övning och demonstration: det funkar allt! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

#metoo på gymnasiet

I dag på morgonen diskuterade vi #metoo på engelskan. Eleverna går i åk 3 på gymnasiet och alla var utan undantag i någon mån inlästa på ämnet. Ingen har missat vad Martin Timell står anklagad för, och även några övriga namn som figurerat flitigt i media den senaste tiden nämndes under samtalens gång: Virtanen, Weinstein,Spacey, etc. Vi pratade även om den senaste skandalen inom teaterbranschen här i Sverige då för närvarande närmare 600 kvinnor gått ut offentligt och berättat om förfärliga sexuella övergrepp.
Upplägget var att eleverna fick sitta i mindre grupper och prata ut ifrån några punkter som jag angett innan på whiteboarden: Vad är ”#metoo? Några aktuella fall? Vad triggar dessa övergrepp? Inom vilka branscher/vilka rum händer detta? Kan något göras åt det? Jag satt sedan ner ca 10 minuter med varje grupp och samtalade med dem.
Dessa elever är trots sin ungdom inga duvungar. De vet hur det kan vara. Det var inte min avsikt att de skulle bli för personliga, så fokus var inte på…

Perspektivering i litteraturundervisningen

Hur jobbar man med perspektivering i litteraturundervisningen? I synnerhet i Svenska 3 utgör detta en hörnsten i arbetet, och det är ju i sak inget märkvärdigt heller. I någon facebook-grupp förra året jobbade vi tillsammans fram en lista med minst tjugo olika perspektiv som man kan anlägga på en text (bland dessa biografiskt, socialt, geografiskt, genus, normkritiskt, ålder, etc).

Som ett första steg att tillsammans med eleverna börja använda ett sådant lite otympligt begrepp kan man ta en text och låta dem skriva om den ur någon annan persons perspektiv (alltså skriva om den). Detta har jag i själva verket precis gjort i en åk 1 då vi jobbat med novellen "Mannen som visste allt", skriven av Somerset W. Maugham (ur Mina favoritnoveller, 1954).


Resultatet blev över förväntan (och bygger så klart på att eleverna nappar!). Vi läste novellen tillsammans och analyserade den ut ifrån ett flertal parametrar, med avseende till både innehåll och form. Vi roade oss då med att både f…