Fortsätt till huvudinnehåll

Jag - en falafelfil

Drottningtorget i Trollhättan är numera en härlig plats att vistas på om man gillar falafel. Antalet salustånd bara ökar och ökar, så att det nu finns 4 olika husvagnar i olika färger och former där man kan inmundiga detta smakfulla mellanmål. På grund av konkurrensen blir det också bara billigare och billigare. Ett nytt rekord har precis satts:



Första gången jag smakade falafel var i Tel Aviv våren ´85. Jag bodde på en kibbutz en bit därifrån, men så ofta jag kunde begav jag mig in till staden och lyxade till det litet. Konceptet var något annorlunda jämfört med här i Sverige, och något litet mellanmål var det definitivt inte. Man fick ett rejält pitabröd med några falafelkulor i, och sedan var det bara att själv fylla på med alla spännande, färska grönsaker, inlagda grönsaker och såser som fanns där. Påfyllning ingick. Och fastän en av mina kompisar där - en kanadensare vid namn Randy - inte alls delade min smak för denna deliciösa specialitet utan tvärtom fasthöll att de snarare borde heta feelawful var jag fast - fast för livet som det verkar.

Apropå "inmundiga" träffade jag på en tidigare elev som gick runt och letade efter sin kompis. Jag berättade då att jag precis inmundigat en falafel, varpå han spontant suckade: 
- Jaha, då hade jag alltså fel på det ordet på Högskoleprovet i lördags; trodde det betydde "att hålla tyst". 

Kommentarer

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Perspektivering i litteraturundervisningen

Hur jobbar man med perspektivering i litteraturundervisningen? I synnerhet i Svenska 3 utgör detta en hörnsten i arbetet, och det är ju i sak inget märkvärdigt heller. I någon facebook-grupp förra året jobbade vi tillsammans fram en lista med minst tjugo olika perspektiv som man kan anlägga på en text (bland dessa biografiskt, socialt, geografiskt, genus, normkritiskt, ålder, etc).

Som ett första steg att tillsammans med eleverna börja använda ett sådant lite otympligt begrepp kan man ta en text och låta dem skriva om den ur någon annan persons perspektiv (alltså skriva om den). Detta har jag i själva verket precis gjort i en åk 1 då vi jobbat med novellen "Mannen som visste allt", skriven av Somerset W. Maugham (ur Mina favoritnoveller, 1954).


Resultatet blev över förväntan (och bygger så klart på att eleverna nappar!). Vi läste novellen tillsammans och analyserade den ut ifrån ett flertal parametrar, med avseende till både innehåll och form. Vi roade oss då med att både f…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…