Fortsätt till huvudinnehåll

Celebert besök av konstruktör och entreprenör

Nästan två månader har gått sedan mitt senaste blogginlägg. Uppslag har inte saknats: hönshuset jag byggt, böckerna jag läst, resan till norra Italiens landsbygd, och så vidare - däremot lusten och motivationen att publicera de egna tankarna och upplevelserna. Den långa semestern behövdes. Vi får se hur det blir med bloggen under hösten.

Jag skulle hur som helst vilja sätta lite ord på ett besök vi hade på vår skola igår. Våra tvåor och treor på Ekonomiprogrammet fick då ta del av ett anförande av konstruktören och entreprenören Eduard Gray. Eds berättelse handlar om alla milt sagt anmärkningsvärda lyxbilar och yachter han konstruerat genom åren och han varvar bilderna med anekdoter om människor han mött på vägen inom en bransch där de stora orden och knivhuggen i ryggen verkar vara näst intill vardagsmat. Otroligt nog förefaller Ed ha kommit helskinnad ut ur alla bataljer med tvivelaktiga affärsmän och narcissistiska bling-blingbesatta shejkar.




Ed gör ett sympatiskt intryck och fastän hans konstruktioner är i världsklass kallar han sig inte för entreprenör utan just konstruktör. På den punkten undrar jag ändå om inte Ed är onödigt ödmjuk, för om inte han är entreprenör, vem är då entreprenör? Hans främsta styrka ligger måhända inte i själva affärsmannaskapet - åtminstone inte i den mån det gäller att ha hårda nypor - men med växande erfarenhet och juridisk rådgivning kan det inte råda någon tvivel om att hans företag står inför det slutliga genombrottet även i ekonomisk mening.

Hans senaste konstruktion är elmotorcykeln Zeus Twelve: Tyst, bekväm och exklusiv. Tidningen ttela skrev om den här: Drömmen som blev verklighet.

Hans konstruktioner har sedan länge vunnit fina internationella priser och har fått vid spridning inte minst via Youtube. Det räcker med att klicka här, då förstår man att man med rätta kan tala om viral marknadsföring. Hittills har han inte själv behövt lägga en enda krona på reklam.

Länk till nyhetsartikel på skolans hemsida.



Kommentarer

  1. Så jag var inte ensam om att svika bloggandet, Henrik. :) Vilken utmärkt person att bjuda till skolan! Känns slösaktigt att bara låta ekonomiprogrammets seniorer träffa honom.

    SvaraRadera
  2. Nej, du var inte ensam om att svika bloggandet, Helena. Och nu svek jag till och med kommenterandet. Vi får väl se vad hösten bär i sitt sköte.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Perspektivering i litteraturundervisningen

Hur jobbar man med perspektivering i litteraturundervisningen? I synnerhet i Svenska 3 utgör detta en hörnsten i arbetet, och det är ju i sak inget märkvärdigt heller. I någon facebook-grupp förra året jobbade vi tillsammans fram en lista med minst tjugo olika perspektiv som man kan anlägga på en text (bland dessa biografiskt, socialt, geografiskt, genus, normkritiskt, ålder, etc).

Som ett första steg att tillsammans med eleverna börja använda ett sådant lite otympligt begrepp kan man ta en text och låta dem skriva om den ur någon annan persons perspektiv (alltså skriva om den). Detta har jag i själva verket precis gjort i en åk 1 då vi jobbat med novellen "Mannen som visste allt", skriven av Somerset W. Maugham (ur Mina favoritnoveller, 1954).


Resultatet blev över förväntan (och bygger så klart på att eleverna nappar!). Vi läste novellen tillsammans och analyserade den ut ifrån ett flertal parametrar, med avseende till både innehåll och form. Vi roade oss då med att både f…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…