Fortsätt till huvudinnehåll

Celebert besök av konstruktör och entreprenör

Nästan två månader har gått sedan mitt senaste blogginlägg. Uppslag har inte saknats: hönshuset jag byggt, böckerna jag läst, resan till norra Italiens landsbygd, och så vidare - däremot lusten och motivationen att publicera de egna tankarna och upplevelserna. Den långa semestern behövdes. Vi får se hur det blir med bloggen under hösten.

Jag skulle hur som helst vilja sätta lite ord på ett besök vi hade på vår skola igår. Våra tvåor och treor på Ekonomiprogrammet fick då ta del av ett anförande av konstruktören och entreprenören Eduard Gray. Eds berättelse handlar om alla milt sagt anmärkningsvärda lyxbilar och yachter han konstruerat genom åren och han varvar bilderna med anekdoter om människor han mött på vägen inom en bransch där de stora orden och knivhuggen i ryggen verkar vara näst intill vardagsmat. Otroligt nog förefaller Ed ha kommit helskinnad ut ur alla bataljer med tvivelaktiga affärsmän och narcissistiska bling-blingbesatta shejkar.




Ed gör ett sympatiskt intryck och fastän hans konstruktioner är i världsklass kallar han sig inte för entreprenör utan just konstruktör. På den punkten undrar jag ändå om inte Ed är onödigt ödmjuk, för om inte han är entreprenör, vem är då entreprenör? Hans främsta styrka ligger måhända inte i själva affärsmannaskapet - åtminstone inte i den mån det gäller att ha hårda nypor - men med växande erfarenhet och juridisk rådgivning kan det inte råda någon tvivel om att hans företag står inför det slutliga genombrottet även i ekonomisk mening.

Hans senaste konstruktion är elmotorcykeln Zeus Twelve: Tyst, bekväm och exklusiv. Tidningen ttela skrev om den här: Drömmen som blev verklighet.

Hans konstruktioner har sedan länge vunnit fina internationella priser och har fått vid spridning inte minst via Youtube. Det räcker med att klicka här, då förstår man att man med rätta kan tala om viral marknadsföring. Hittills har han inte själv behövt lägga en enda krona på reklam.

Länk till nyhetsartikel på skolans hemsida.



Kommentarer

  1. Så jag var inte ensam om att svika bloggandet, Henrik. :) Vilken utmärkt person att bjuda till skolan! Känns slösaktigt att bara låta ekonomiprogrammets seniorer träffa honom.

    SvaraRadera
  2. Nej, du var inte ensam om att svika bloggandet, Helena. Och nu svek jag till och med kommenterandet. Vi får väl se vad hösten bär i sitt sköte.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

#metoo på gymnasiet

I dag på morgonen diskuterade vi #metoo på engelskan. Eleverna går i åk 3 på gymnasiet och alla var utan undantag i någon mån inlästa på ämnet. Ingen har missat vad Martin Timell står anklagad för, och även några övriga namn som figurerat flitigt i media den senaste tiden nämndes under samtalens gång: Virtanen, Weinstein,Spacey, etc. Vi pratade även om den senaste skandalen inom teaterbranschen här i Sverige då för närvarande närmare 600 kvinnor gått ut offentligt och berättat om förfärliga sexuella övergrepp.
Upplägget var att eleverna fick sitta i mindre grupper och prata ut ifrån några punkter som jag angett innan på whiteboarden: Vad är ”#metoo? Några aktuella fall? Vad triggar dessa övergrepp? Inom vilka branscher/vilka rum händer detta? Kan något göras åt det? Jag satt sedan ner ca 10 minuter med varje grupp och samtalade med dem.
Dessa elever är trots sin ungdom inga duvungar. De vet hur det kan vara. Det var inte min avsikt att de skulle bli för personliga, så fokus var inte på…

Bästa sättet att ge respons på texter?

Den klassiska frågan: Hur mycket och vilken respons ska vi ge på våra elevers uppsatser?

Faktum är att det ju går ju att lägga ner hur mycket tid och möda åt respons som helst, och de flesta av oss gör nog också det. På samma gång upplever nog många lärare som jag att det inte alltid förefaller som att eleverna i sin tur ägnar någon större ansträngning åt att studera alla kommentarer som de fått. Emellanåt låter vi dem uppgradera sin text och då finns kravet på reflektion inbakat. Fast dessa texter går det ju inte att sätta betyg på. 

Så för att omformulera frågan en aning: Vilken respons leder till maximalt lärande för eleven? 

Den här gången bestämde jag mig för att ge respons på ett för mig ovanligt sätt. Och elevernas - upprörda - kommentarer var de förväntade: "Du kan väl inte bara ge oss en bokstav!". För det var det jag hade gjort. Gett dem en bokstav. 

På följande lektionen förklarade jag varför jag gjort så. Och visst borde de känna igen sig i detta med att inte ta eget…