Fortsätt till huvudinnehåll

Matchen: försnack, snack och eftersnack


Igår var jag med två av mina döttrar på den lokala puben i Vänersborg och kollade på Matchen. Det var fullpackat och rätt omgående insåg jag att jag åtminstone delvis hade haft helt felaktiga förväntningar innan jag kom dit. Givetvis. Halvnördig som jag är när det gäller stora fotbollsmatcher vill jag inte gärna missa försnacket med analyserna, taktikgenomgångarna, intervjuerna och reportagen. Det var dock bara för mig att se mig omkring: hit gick man inte bara för att kolla på fotboll utan för att umgås, skratta, skräna, äta och dricka. Hur kunde jag glömma detta? Här skötte man själv försnacket.

När sedan det var dags för nationalsången höjdes volymen på alla tv:n. Dramaturgin är väl inarbetad. Någon som hade fått lite extra innanför västen ställde sig upp på stolen och kompenserade med besked för Zlatans vanliga tystnad. Spelarnas sammanbitna ansikten speglade mångas känslor. Hur skulle det gå?

När sedan matchen först var i gång höll engagemanget hos pubgästerna en hög nivå. Mål och missar kommenterades högljudd och de första 80 minuterna, då det gick det bra för Sverige, hade jag dessutom löpande kontakt med ett par av mina elever via sociala medier. En och annan glirig kommentar trillade in i mobiltelefonen rörande danskarnas uppenbart bristfälliga förmåga till målproduktion.

Sedan gick det som det gick, och de svenska försvararna blev allt tröttare i benen och huvudet. Någon tappade bort sin gubbe vid ett danskt hörna, och plötsligt stod det 2-1. Den tystnaden som uppstod i lokalen under några tiondels sekunder var förvånande och talande! Som på en given signal tog sedan bullret över igen och de sista tio minuterna var allt annat än tråkiga.

Vad gäller resultatet finns det ju lite delade meningar så här efteråt. Kvällen som sådan var dock väldigt trevlig, och det var definitivt kul att vara iväg med sina döttrar så här. Även den mindre fotbollsintresserade hade nog gillat detta. Nu väntar ett par dagar på jobbet där Matchen samt ett och annat domslut med all säkerhet kommer att ventileras och diskuteras. Zlatans mål och Zlatans armbåge.

Försnacket inför nästa och avgörande Match på tisdag kommer vi helt säkert att till stor del sköta själva.




Kommentarer

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Perspektivering i litteraturundervisningen

Hur jobbar man med perspektivering i litteraturundervisningen? I synnerhet i Svenska 3 utgör detta en hörnsten i arbetet, och det är ju i sak inget märkvärdigt heller. I någon facebook-grupp förra året jobbade vi tillsammans fram en lista med minst tjugo olika perspektiv som man kan anlägga på en text (bland dessa biografiskt, socialt, geografiskt, genus, normkritiskt, ålder, etc).

Som ett första steg att tillsammans med eleverna börja använda ett sådant lite otympligt begrepp kan man ta en text och låta dem skriva om den ur någon annan persons perspektiv (alltså skriva om den). Detta har jag i själva verket precis gjort i en åk 1 då vi jobbat med novellen "Mannen som visste allt", skriven av Somerset W. Maugham (ur Mina favoritnoveller, 1954).


Resultatet blev över förväntan (och bygger så klart på att eleverna nappar!). Vi läste novellen tillsammans och analyserade den ut ifrån ett flertal parametrar, med avseende till både innehåll och form. Vi roade oss då med att både f…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…