Fortsätt till huvudinnehåll

Magiska stunder in English!


Plötsligt händer det, inte bara en gång utan flera gånger. Eleverna från Ekonomiprogrammet ska samtala med varandra på engelska i grupper, och jag sitter med och lyssnar. Fyra elevsamtal på engelska:

  1. Grabbarna har bestämt sig för att samtala om hur musiken kan påverka våra hjärnor. Efter 29 minuter konstaterar jag upprymt att jag fått lyssna till ett initierat, intellektuellt samtal om klassisk musik (inte minst Mozarts Requiem), olika  sorters house music, rap music (just nu delar av den brittiska varianten) och popmusik (bland annat Cold Play). Inte hade jag någon aning om att de befann sig på den nivån i sina tankar!
  2. Pojkarna pratar om fotbollsfankultur, resonerar och diskuterar engagerat var gränserna går för dess olika uttryck. Välkammade och snälla, på samma gång inbitna fans som känner av och bejakar aggressionerna och hatet gentemot "fienden". Jag lyssnar, fascinerad och - måste jag erkänna - förvånad. 
  3. Tjejerna kommer inte riktigt upp i varv med sin engelska. Men sedan kryper det fram: "Förra året var Jake Simmons från Bruce Springsteens E-Streetband hemma hos oss och spelade i vårt vardagsrum - och året dessförinnan var min mamma på konsert med Bruce Springsteen i Irland där hon var uppe på scenen och dansade med the Boss (någon puss blev det tydligen också)". Häpen och glad (därför att jag hör hur den här tjejen sakteligen kommer upp i varv) slår det mig att jag läste om detta i vår lokaltidning när det var en riktig nyhet (och hittar länken här). 
  4. De fyra killarna har bestämt sig för att utifrån olika perspektiv samtala om jämställdhet och könsroller. De var först oroliga för om det verkligen skulle gå att få ihop detta, men 39 minuter senare har samtalet pågått oavbrutet, reflekterande, resonerande, prövande olika positioner. Jag kastar in en fråga på slutet därför att jag är nyfiken på hur de upplever att vi som lärare på vår skola bemöter dem, tjejer som killar (de har innan hunnit berätta att det i de tidigare skolåren kunde låta väldigt olika när exempelvis en kille eller en tjej var försenad på morgonen: vasst versus vänt). Personligen bekräftas jag i min självbild att när jag lackar ur gör jag ingen skillnad på pojkar och flickor. Alltid något.
I sina bästa stunder är läraryrket magiskt, indeed!

Läs även: Rapport från fronten!

Kommentarer

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Perspektivering i litteraturundervisningen

Hur jobbar man med perspektivering i litteraturundervisningen? I synnerhet i Svenska 3 utgör detta en hörnsten i arbetet, och det är ju i sak inget märkvärdigt heller. I någon facebook-grupp förra året jobbade vi tillsammans fram en lista med minst tjugo olika perspektiv som man kan anlägga på en text (bland dessa biografiskt, socialt, geografiskt, genus, normkritiskt, ålder, etc).

Som ett första steg att tillsammans med eleverna börja använda ett sådant lite otympligt begrepp kan man ta en text och låta dem skriva om den ur någon annan persons perspektiv (alltså skriva om den). Detta har jag i själva verket precis gjort i en åk 1 då vi jobbat med novellen "Mannen som visste allt", skriven av Somerset W. Maugham (ur Mina favoritnoveller, 1954).


Resultatet blev över förväntan (och bygger så klart på att eleverna nappar!). Vi läste novellen tillsammans och analyserade den ut ifrån ett flertal parametrar, med avseende till både innehåll och form. Vi roade oss då med att både f…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…