Fortsätt till huvudinnehåll

Alla klarade grammatikprovet - get happy!


Jag kan fortfarande inte riktigt förstå hur det gått till. Men faktum är att vid det nyligen genomförda grammatikprovet i en åk 2 klarade alla minst E. Rätt många klarade till och med C, och ett helt gäng fixade ett B.

Detta är i vanliga fall ingen högpresterande klass i svenska (och förra året fick jag hålla på med tre omprov innan alla var i land). Hur är detta möjligt? Jag är glad och förbryllad - och glad!

Provet var annars inte jättelätt. Exempel på uppgifter:

  1. Ta ut finita verbet samt fundamentet i följande mening (hämtad ur romanen Förr eller senare exploderar jag som vi läser parallellt med grammatikstudierna): "Risken att bli ett lik var ungefär 1:1 i den här boken."
  2. Ta ut huvud- och bisatser i följande mening. Markera även huvud- och bisatsinledare: "Varje försök att fejka normal social interaktion blev bara nedslående, eftersom det var så skriande uppenbart att alla jag talade med i resten av mitt liv skulle känna sig pinsamt berörda och nervösa i min närhet."
  3. Ta ut (de utbyggda) nominalfraserna i följande mening: "Du har aldrig sett en baby växa upp och bli en skärpt ung bokläsare med en förkärlek för dåliga teveprogram."
Jag har vid flera tillfällen skrivit om min grammatikundervisning och HÄR finns filmen som sammanfattar undervisningen. 

MEN NU tycker jag att vi lyssnar till Judy Garland (det finns så klart även en dansvideo, fast - bear with me - den är inte riktigt min smak). Get happy:




Kommentarer

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…

"En kollega tänker till" (10)

Kombinationen nitiskhet och ordvitsar är Gunnar Albertsson i ett nötskal: nitiskhet vad gäller skolans uppdrag, ordvitsar vad gäller det mesta. Möt byggnadsarbetaren som sadlade om till yrkeslärare och numera fått ett uppdrag som förstelärare.


Gunnar, vad ser du som kärnan i ditt uppdrag som lärare? 
Vi har flera viktiga uppdrag men ett av de viktigaste är att medverka så att eleven utvecklar ett demokratiskt förhållningssätt. Detta kräver att även jag besitter dessa kunskaper och har förmågan att förmedla dem.

Det pratas ofta om att vi ska ge eleverna social kompetens så att de fungerar bra med andra människor, men detta ställer även krav på att de har något att berätta om. De behöver kunskaper inom många olika områden, som de idag kanske inte ser någon nytta med. Ett av våra viktiga uppdrag blir därför att motivera eleverna och få dem att förstå utbildningens betydelse för deras egen framtid.

Sedan får man inte glömma att mina elever sökt sig till bygg- och anläggningsprogrammet för …