Fortsätt till huvudinnehåll

#metoo: avslutande skrivuppgift


För två månader sedan när #metoo-samtalen kokade i media pratade även vi i skolan om detta (skrev om det HÄR). Jag pratade med mina elever på engelskan, och de som går i åk 2 diskuterade även frågan med sin naturkunskapslärare. 

Nu blev frågan högaktuell i förra helgen igen när Oprah Winfrey höll ett mycket hyllad tal på galan Golden Globes. 




I förra veckan ägnade vi därför merparten av en lektion åt att lyssna till hennes tal samt prata om det. Det man kanske inte initialt tänker på som vuxen är att talet är inbäddad i en historisk och kulturell kontext där lyssnare förutsätts vara bekant med en del namn och företeelser som "dagens ungdomar" oftast inte känner till. I syfte att komma åt talets verkliga innebörd och tyngd tittade vi därför även på någon filmsnutt med Sidney Poitier (som hon refererar till) där han tar emot sin Oscar 1964 samt en scen ur filmen som han blev så känd för (med sången "Amen"). Vi fick dessutom påminna varandra om vem inte minst Rosa Parks var. 

Efter att vi lyssnat till hennes tal ägnade vi även en stund åt franska Catherina Deneuve som gått ut offentligt och tagit avstånd från #metoo utifrån tesen att rörelsen tenderat att skuldbelägga män i onödan samt framställt kvinnor som svaga offer.

Dagens lektion började med att vi lyssnade till talet en gång till, och sedan delade jag ut uppgiften som de ska skriva. Under tiden jag sitter och krattar ner detta går jag även runt och hjälper eleverna enskilt med att komma igång och komma vidare med sitt skrivande. För somliga behövs en del draghjälp, inte minst därför att jag ju "tvingar" dem att använda ord och fraser ur Winfreys tal; några av dessa är nog så svåra för dem: vad innebär det att "the press is under siege", vad betyder "transcends", etc.?




Mitt upplägg med uppgiften är att de får ägna ett par lektioner åt sitt skrivande. Jag kommer sedan att ge respons på deras texter, varpå de får uppgradera dem. Texterna kommer inte att betygsättas, utan här handlar det om att utveckla sitt skrivande.

Kommentarer