Fortsätt till huvudinnehåll

När hundarna kommer


Jag har nu jobbat med Jessica Schiefauers roman När hundarna kommer i en åk 1 under drygt två veckors tid. Detta är högpresterande elever som alla är duktiga läsare och som tycker om att samtala om och diskutera det vi läser. Vi har läst ett par kapitel inför varje lektion (en del lektionstid har använts för själva läsningen) och vi har sedan pratat oss igenom nästan hela boken tillsammans.

Läsningen och samtalen har varit på flera nivåer. Varje svensklärare vet hur man leder sådana samtal, och det har varit kul även för mig, till stor del därför att eleverna själva varit så engagerade.

Sedan anmäler sig frågan: Vad är nästa steget, och hur ska jag låta eleverna ytterligare redovisa vad de tagit till sig och lärt sig av detta arbetsmoment? Visst finns det ett stort värde i själva läsningen och samtalen i sig - men ändå? Prov, eller? Efter att ha vädrat frågan i facebookgruppen Svensklärarna och fått värdefulla tips av andra som jobbat med boken i sin undervisning (bland dessa Åsa Söderström som låtit sina elever lyssna till radiodokumentären Mordet på Jon Hron) landade jag i att låta eleverna göra en lite annorlunda uppgift. Jag ser redan fram emot att få lyssna till deras radioprogram:





Kommentarer