Fortsätt till huvudinnehåll

"Störst av allt" på gymnasiet



Under fyra veckors tid läste en åk 2 på Ekonomiprogrammet och jag Malin Persson Giolitos Störst av allt. Detta är helt enkelt en briljant roman, och den äger sådana kvalitéer att jag utan tvekan kommer att jobba med den även i andra klasser framöver. Handlingen är ett pussel som läggs långsamt bit för bit och karaktärerna gestaltas med en skarp blick för det idiosynkratiska. Temana fokuserar såväl det allmängiltiga som det aktuellt samhällskritiska. Språket visar prov på självklar kännedom om både de specifikt juridiska domänen och de olika stilnivåer som både tonåringar och äldre rör sig på och mellan. Det tedde sig naturligt att handlingen, karaktärerna, temana och språket även utgjorde de fyra underrubrikerna vid skrivningen som eleverna fick göra när vi var klara med läsningen förra veckan.

På samma gång som arbetet med romanen definitivt stått på egna ben ingår romanen även i ett större projekt där eleverna inom snart ska hålla ett argumenterande tal (ett arbete jag beskrivit här).

Så hur har vi gått till väga i arbetet med romanen?

Inför varje lektion har eleverna fått anvisade ett gäng sidor som de ska läsa, och själv har jag utöver att läsa boken igen (läste den även i somras) dessutom knådat fram ett gäng frågor som jag ansett vara intressanta. Dessa frågor har eleverna sedan fått vid varje lektions början. När jag sedan efter ett tag känt att de parvisa samtalen kring frågorna hållit på att ta slut har det varit dags för helklassamtal. Varje lektion.

Konceptet är enkelt. Läs en bra bok och samtala om den!

Min intention har alltså hela tiden varit att få till stånd dynamiska samtal där frågorna på pappret varit att betrakta som bra utgångspunkter. Det är inte så att jag alltid själv fullt ut kontrollerar dessa samtal - däremot tar jag stort ansvar för att de blir av, och att vi håller oss nära texten. Beroende på vad som händer under samtalens gång är jag sedan beredd att även ta ut svängarna.

I enlighet med min undervisningsfilosofi förväntar jag mig att alla i klassen har något att bidra med i dessa samtal. Visst kan man säga "pass" som elev, fast händer det flera gånger får man känna pressen från mig att det gäller att hänga med. På samma sätt kan det givetvis finnas skäl som gör att en elev inte är förberedd. Men åter igen: Det ska inte vara lätt att lägga sig under radarn länge åt gången. Bokläsning är något av det mest högoktaniga vi kan hålla på med, och jag vill inte att någon elev ska gå miste om dessa lärtillfällen.

Ett par tre kommentarer till materialet jag länkat till nedan:

  • Frågorna till sid 252f knyter an till två tidningsartiklar vilka vi arbetat med tidigare innan vi satte i gång med romanen (och som det stundande argumenterande talet också delvis ska bygga på)
  • Det finns inga frågor till s. 293-322. Minns ej varför men förmodligen hade jag inte hunnit formulera några frågor till lektionen, utan då blev det nog bara enskild läsning för hela slanten.
  • För den som möjligen skulle vilja hämta inspiration från frågorna vi jobbat med känns det givetvis besvärligt att få dem via en film som nedan. Fördelen är dock att man i så fall tvingas bearbeta frågorna lite mera för sin egen del. Ska man leda boksamtal måste man själv bottna i texten och även ha gjort frågorna till sina egna.


Här finns frågorna. (Ha lite tålamod medan filmen laddas ner).

PS. Här finns länk till sista "peppen" inför det argumenterande talet.


Kommentarer