Det är den här tiden på året då man reflekterar och
utvärderar. Jag har varit lärare nitton år nu och när jag ombedd (eller oombedd) delger min egen syn på lärande, lärarens roll, undervisning, etc., har det
numera mejslats fram inom mig rätt tydliga föreställningar om vad som i dessa hänseenden för mig
förefaller vara rätt och rimligt, sant och sunt, och som jag gärna återkommer till. Ändå blir jag aldrig färdig
som lärare, märker jag.
Här följer fem insikter och lärdomar som jag måste bära med
mig från läsåret som varit:
1. Läsa, ta anteckningar och läsa igen
I flera olika grupper hade vi läst romaner i klassuppsättning. Vi hade läst, samtalat och diskuterat. Ändå var det i samtliga grupper elever som
inte riktigt lyckades ta till sig vad de läste (till saken hör att dessa elever
alltså inte tillhör kategorin elever med någon särskild läs- och skrivsvårighet).
Somliga förklarade för mig att ”såhär har det alltid varit för mig. Jag läser
och läser fast sedan minns jag inte vad jag läst”. Några uttryckte stor motvilja, tyckte romanen ifråga var "jättetråkig".
Samtliga fick F på första provet i respektive kurs.
Lösningen? För samtliga var första steget det när de fick klart för sig att jag inte tänkte släppa dem, och att jag inte tänkte sätta minst E på dem, om de inte klarat att läsa en roman. De fick då bestämma sig för vilket betyg de var ute efter. Jag uppmuntrade dem i personliga samtal genom att tipsa om strategi (läsa, stanna upp emellanåt, ta egna anteckningar efter varje kapitel, planera ett visst antal sidor varje dag inför omprov på ett visst datum), och jag betonade att de kan om de anstränger sig tillräckligt. Jag berättade även om andra som lyckats med liknande strategi.
Efter att ha tuggat i sig F på
såväl mindre prov som prov på hela romanen började de om ifrån början. Vi
bestämde datum för en andra chans, och sedan satte de i gång. I samtliga fall utom
ett lyckades de småningom fantastiskt väl, och alldeles yra av sitt egna
kunnande uttryckte de sedan varför boken de läst var både intressant och relevant. Dessa samtal höll på att aldrig ta slut. Detta får jag inte glömma: sänk inte kraven och ge inte upp.
2. Läs klassuppsättning, inte olika böcker
Jag vet ju redan om detta. Ändå behövde jag tydligen påminnas. Många ungdomar har stort läsmotstånd och väljer av olika skäl den lätta vägen, det vill säga, konsultera vad andra skrivit om boken i fråga. Om jag sedan inte läst boken de ska redovisa – vilket så klart händer väldigt ofta, ifall jag låter trettio elever välja sin egen roman – är det omöjligt för mig att ställa de riktigt intressanta och skarpa motfrågorna efter att de haft själva redovisningen. Inte förrän efteråt kunde jag i en En7-kurs sätta igång och eventuellt googla på delar ur deras redovisning för att kolla att de verkligen tänkt själva. Mycket tid går åt till att avslöja fusk och sedan är det faktiskt oerhört surt att faktiskt få träff och undra om de ens läst boken de säger de läst. Det är med andra ord alltid bättre att läsa samma roman och se till att romanen innehåller tillräckligt många skikt att arbeta med.
3. Individuella samtal via Meet
Till min stora förvåning har de individuella mötena på Meet varit den stora behållningen med distansundervisning. För att knyta an till förra punkten har exempelvis de individuella boksamtalen varit på en nivå jag aldrig tidigare upplevt. Redovisning i form av samtal på 8-10 minuter blir fantastiskt koncentrerade och överlägsna den skriftliga salsskrivningen.
Generellt när det
gäller prov får man säkerställa provets validitet, alltså att man prövar det
man avser pröva och inte nånting annat. Är det just att avläsa i vilken utsträckning
eleven tagit till sig samt förmår diskutera ett litterärt verk - och inte att pröva den skriftliga formeleringskonsten - är ett dynamiskt samtal att föredra framför att begära
en skriven text. Elever vars texter inte gärna uppnår någon större pregnans kan
ändå prestera på topp när det gäller själva analysen, och på samma gång kan
inte elever som annars förmår uttrycka sig på en hög språklig nivå gömma sig
bakom de vackra formuleringarna. Samtalar vi kring temat segregation i Störst
av allt eller i Outsiders behöver eleven redovisa ett helhetsgrepp kring handling,
miljöer, karaktärer, språk. Förstår eleven vad hen säger? Man hinner även
mycket längre när man samtalar åtta minuter än när eleven skriver en text på,
säg, 500 ord.
Utmaningen blir ändå att rent organisatoriskt implementera denna insikt i "post-corona-skolan". Här finns att fundera över.
4. Grupparbete?
5. Kontakt med föräldrar
Det är en trevlig tanke att elever som kommit till gymnasiet uppnått en ålder då de rimligen ska kunna förväntas ta ett allt större personligt ansvar för sina studier. Elevautonomi heter det - och ja, så är det också i många fall. Men långt ifrån i alla fall.
Jag ska komma ihåg de rätt många fall av elever för vilka det
ordnade sig med betyg precis på slutet, enkom därför att jag tog kontakt med
deras föräldrar och berättade hur deras ungdom låg till. Man kan ligga på och
påminna, vädja, informera, varna – men efter ett antal månader utan att
någonting hänt gäller det att få föräldrarna på banan. Det jag ska ta med mig
till nästa år är att vara snabbare med att kontakta föräldrarna. Och då gäller
det oavsett hur gamla eleverna är.
Kommentarer
Skicka en kommentar