Fortsätt till huvudinnehåll

Influencers - badfluence?

Redan förra året läste jag Badfluence?, skriven av journalisterna Julia Lundin och Yasmine Winberg. Undertiteln ”Makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier” antyder dess ärende vilket är att granska influencerbranschen. Det har alltid funnits människor som utövat ett inflytande på andra människor och påverkat allas våra beteenden och värderingar. Inget nytt under solen i det avseendet.

Ändå ger det mening att tala om influencerbranschen som en numera central spelare i medielandskapet. I en tid då vem som helst kan starta en youtubekanal, en blogg, ett tiktok-, twitter- eller facebookkonto alldeles gratis har vanliga föreställningar om räckvidd och inflytande kastats om avsevärt. Inte minst får man syn på detta när man utifrån Lundins och Winbergs granskning anammar metoden "follow the money". 

Vilka är då dessa influencers?

Ja, inte är de en homogen skara med samma budskap, målgrupp och ambitioner. Men ska vi ändå kunna prata nyanserat om branschen behöver vi starta någonstans. Och precis detta gjorde vi i en åk 1 på gymnasiet veckan före sportlovet då vi plockade fram några av de största namnen på några av de topplistor som numera görs varje år och där välkända influencers rankas utifrån antalet följare i olika media.

Lektion 1: Parvis fick eleverna till uppgift att läsa på litet om en av dessa influencers och tillsammans lade vi sedan ett pussel då de turades om att berätta framme vid tavlan om just ”sin” influencer: Therése Lindgren, Jocke och Jonna, Linn Löwes, Hanif Bali, och så vidare. Vi hann med att tala om 12 utav dessa. Vi utgick ifrån följande källor som jag fått till mig via tips på Twitter:

https://driva-eget.se/nyheter/sveriges-storsta-influencers-pa-instagram-sa-gar-deras-bolag/

https://influens.se/har-ar-topplistan-sveriges-storsta-influencers-2021-storys-tar-over-helt/?s=03

https://medieakademin.se/makbarometern-2021-jocke-och-jonna-ater-maktigast-i-sociala-medier/?s=03

Lektion 2: Vi följde upp förra lektionen i all korthet. Sedan läste vi ett utdrag ur Badfluence? där Per Schlingmann förklarar hur 1) det symbiotiska och delvis omkastade maktförhållandet numera ser ut mellan traditionella medier och några av de störa influencerna; 2) politiska partier gärna knyter till sig influencers för att därmed få bredare exponering och förhoppningsvis goodwill och politiskt inflytande.

Efter att ha läst utdraget ur boken lyssnade vi sedan till podcasten Digitalsnack där författarna till boken medverkar. https://digitalsnack.se/blogg/digitalsnack-podcast/badfluence-influencers-och-halvsanningar-i-sociala-medier/

Podden är 32 minuter lång och eleverna fick anteckna för hand. För varje 6-7 minuter pausade vi kort och jag frågade slumpvist elever om någonting de antecknat. Allt för att få in maximalt med dynamik i lyssnandet. Efter en 5 minuters bensträckare fick sedan eleverna till uppgift att skriva en personlig reflektion kring det vi läst, lyssnat till och pratat om under dessa två lektioner. De fick de sista 20 minuterna av lektionen och det var inte riktigt alla som hann bli helt klara, men utdrag ur dem som lämnades in följer nedan (jag förväntar mig givetvis att de övriga lämnar in snarast). Rent språkligt har texterna redigerats ytterst litet. Felaktiga de/dem/det har rättats till.

Hur ska jag följa upp detta nu? Läs gärna kommentarerna. Jag är själv väldigt inspirationsdriven i min undervisning och ska jag vara ärlig har jag inte helt bestämt mig för hur vi ska följa upp detta. Men ämnet är så pass viktigt att jag undrar om inte det vore av vikt att göra någonting mer med det? Som synes av kommentarerna är detta väldigt fina ungdomar som försöker tänka självständigt och nyanserat kring detta samtidsfenomen. Det är verkligen inte enbart dåliga saker som kommer fram i deras reflektioner. Vi snackar makt och pengar men även inspiration, beteenden och relationer.

Med andra ord: vad innebär det att vara människor mitt i allt detta? Hur kan man vara en klok tonåring och - för den delen - en klok äldre människa mitt i allt detta? 


  • Vi fick höra flera exempel om hur lätt det är att göra reklam på internet och hur viktigt det är att faktiskt vara källkritisk. Men det som stör mig är att de influencers som använder reklam på ett felaktigt sätt inte får något straff i Sverige. Jag tycker att det borde vara hårdare straff på just dessa brott, för att inte allt fler människor ska drabbas av dessa fällor. 
  • Jag tycker självklart att det är jättebra att man får produkter rekommenderat till sig, men då måste man också vara säker på att källan är trovärdig, och att syftet är gott.
  • De som jag tycker klassas som bra influencers är de som pratar om tex psykisk ohälsa eller visar att det är okej för människor att må dåligt ibland. Detta kan dock vissa göra för att de drar till sig följare eftersom det visar att dessa influencers är människor precis som oss som tittar, detta gör att vi får mer tillit till dem vilket de sedan kan använda när de ska producera en ny produkt.
  • Jag har redan innan varit intresserad av just detta ämne, med bra och dåligt influens och varför vissa faktiskt har blivit väldigt stora på internet och vissa inte. Jag har funderat över det mycket och det tycker jag alla ska göra då det är ett väldigt aktuellt ämne i dagens samhälle och internet är en stor del av massmedia idag. Det finns ju väldigt mycket bra saker med internet, när det faktiskt är äkta. När influencers och deras inlägg istället börjar bli baserade mer på hur mycket pengar de tjänar tycker jag att de positiva sakerna med internet försvinner. 
  • Influencers har även väldigt mycket makt, om de pratar om något ämne på sociala medier så är det lätt att folk tycker som de för att de är kända och verkar ha en högre position. T.ex politiska val, det kan ändra folk egna tankar och det kan jag tycka inte är så bra faktiskt. 
  • Något extra bra med influencers som har många följare är att dom kan sprida bra budskap, på appen instagram till exempel så brukar man dela en bild för antingen djurplågeri, om att stoppa våldet eller om någon människa saknas. Då kan dom dela denna bilden och nå ut till alla sina följare vilket är en positiv sak så länge dom gör det. 
  • Jag tycker större influencers som kan påverka många människor och speciellt barn ska tänka på att visa sin riktiga vardag, inte sitt “riggade” liv. Dom borde dela med sig av jobbiga motgångar, sina misstag, inte att dom har det perfekta livet. Det kan skapa mycket ångest hos andra som inte lever så. De kan känna sig misslyckade. Det gäller detsamma med modeller och influencers som visar en “drömkropp” som är onaturlig eller ohälsosam. Det skapa en norm som påverkar speciellt unga negativt.
  • Det som är bra med influencers är att dom håller folk sysselsatta och inspirerar dom på olika sätt som t.ex genom att lära folk något nytt, det kan finnas videos som visar någon slags fakta som t.ex om man vill veta hur man räknar ut en formel på ett mattetal så är det bara att söka på youtube hur man gör. Influencers har gjort så mycket bra allmänt. Det finns folk som reser runt och visar hur världen ser ut och visar sanningen om t.ex olika städer och hur folket bor där och blir behandlat och så kan dom göra någon slags insamling för att hjälpa de folk som dom reser till och ser har det dåligt. 
  • Sen så finns det också bra aspekt i industrin såsom, det finns många som vill hjälpa till i samhället, alltså göra nytta. Såsom att de går runt och ger mat till människor som kanske inte har möjligheten till det. De använder sin plattform till att sprida ett bra budskap. Sen kan man ha sina åsikter om det om det är genuint eller inte eller om de bara går runt med en dold agenda för att endast växa sitt följarskap. Sen så är det många som gör bra samarbeten, att det faktiskt är bra produkter och personen som gör reklam är faktiskt genuint intresserad i det.
  • Exempelvis influencers som skänker kläder, gör de det för att de är genuint snälla eller för att de själva ska se bra ut och få fler följare? Tanken bakom en influencers handling är det som avgör om det är badfluence eller inte. Influenserna vet hur de ska påverkar oss, de har en dold agenda. Hur, var och när de ska publicera sina inlägg och vilka psykologiska delar som ska påverkas. De tiderna på dygnet då vi är som mest shopping sugna, exempelvis.
  • Många äldre människor som inte riktigt hänger med tycker inte att influencers är ett riktigt yrke, samtidigt som de yngre generationerna är mer förstående och motsätter sig de äldres åsikter och värderingar. Jag tycker att det är bra med influencers, det är ett bra sätt för unga att ha en vuxen att se upp till om det är så att de inte har en nära förebild inom tex familjen. Många använder sig även av influencers för att distrahera sig och komma bort från deras egna personliga problem.
  • Tänker även att influencers är väldigt manipulativa men sedan vet man inte ifall de gör det medvetet eller omedvetet, men ifall jag drar exemplet med blondinbella som går till biblioteket en dag innan hon lägger ut någon reklam för någon produkt då hon vet att det kan vara en succes till att göra följarna “glada” samt därpå att det leder till att de blir positiva och kanske kan tänka sig att köpa den produkten hon reklamerat om. 
  • Om jag ska ta ett exempel från bara några dagar sedan så kom det en tik tok upp på min foryou där en ung tjej skrev “alla borde veta hemligheten bakom b5 tabletter efter jag började med dessa fick jag efter bara några veckor starkare hår, längre fransar, finare naglar och inga finnar” Jag sökte direkt upp tabletterna och köpte dom utan att vara särskilt källkritisk. Men sen kan man fundera över om detta var reklam eller inte. Det framgick aldrig i videon men det kan ju vara smygreklam och att det alls inte funkat så för henne. Hon kanske aldrig haft några finnar. Man fick aldrig se några för eller efter bilder. Men det återstå att se om dom funkar eftersom jag beställde hem dom efter bara nån minut. Det räcker alltså att en person lägger ut en video på när hon säger att något funkat bra för henne, utan några bevis för att jag ska beställa hem det. Jag läste även kommentarerna där det var över 100 personer som skrev att de hade beställt detta efter hennes video. 
  • Jag själv vet att jag är ganska lättpåverkad med reklam. Jag vet ett nagelset som finns på reklam på tiktok som gjorde att jag köpte dem. Så lättpåverkad är jag vilket jag tror att andra också gör.
  • Jag har inget emot att influencers gör reklam, det är ett väldigt bra sätt att tjäna pengar på. Däremot det som stör mig är att de ljuger om produkten. Till exempel jag ville köpa en PWO (Pre-workout). Jag sökte runt på internet och hittade massa personer som sa att Awaken Pwo var väldigt bra, så jag köpte den. När jag väl testade den så tyckte jag raka motsatsen av det som alla influenserna sa. Det visa sig att de gjorde smygreklam för produkten och alla recensioner var av företaget. Så det gäller att vara källkritisk i framtiden. Är det smygreklam eller en ärlig recension?
  • Det finns flera olika versioner av influencers, de bra influencerna är folk som använder sin plattform för att inspirera och motivera sina följare istället. Sen finns det dåliga influencers som använder sin plattform för att manipulera och styra sina följare. Jag skulle säga att de dåliga influencerna är betydligt färre än de bra influencerna.
  • Vissa influencers använder sig även av lite fula knep och dold agenda för att locka följare till att till exempel köpa något som personen tjänar pengar på. Det var så att för några år sedan när corona började spridas som en influencer vid namn Katrin Zytomierska lade ut om en fiskolja på ett sätt som gjorde att hon använde corona som ett sätt att sälja in produkten. Hon blev sedan stämd för detta. 
  • Det är många som kan producera smygreklam utan att man tänker på det, ett exempel är youtube videos. Det är något jag har upplevt många gånger när jag tänker efter. Det finns även folk som väldigt enkelt kan köpa fake följare utan att man tänker på det och därav bli kända. Dom pratade även om att det är många som använder en psykologisk strategi bakom sina inlägg och ett exempel är blondinbella. Hon kan ha ett samarbete som hon lägger upp och är väldigt positiv för att följarna ska få ett positivt intryck av ex. produkten.
  • Det som väcker mina starkaste känslor är att de personer som man anser som sin egen vän, kan lura en till falsk marknadsföring. Precis som i alla yrken vill man tjäna pengar, men som influencer tjänar man pengar på ett fult sätt. T.ex kan man lura sina följare med en dold agenda att man stöttar och hjälper samhället för att få mer följare eller likes.
  • Jag tror också att influencers omedvetet kan få sina följare att tycka på ett visst sätt inom till exempel politik. Om denne personen pratar glatt om Liberalerna så kommer dennes följare tycka att detta partiet ska vi tycka om och rösta på i framtiden. Samtidigt om influencern tar stort motstånd mot Sverigedemokraterna så kommer fansen att automatiskt tro att detta partiet är dåligt och sprida det vidare till kompisar. 


Kommentarer