Här om dagen
höll en kollega med särskilt IT-ansvar och jag i en sittning för all personal
på vår skola om Chat GPT. Huvudinslagen var dom grundläggande där vi berättade
om vad det är för något, hur man upprättar ett konto samt demonstrerade hur man
kan använda Chat GPT rent konkret. Vi tog så klart även upp fuskfrågan. Inga märkvärdigheter
med andra ord men våra kolleger lyssnade intresserat, ställde frågor och flera
berättade efteråt med ett leende att dom nu har upprättat ett konto själva. Min
kollega och jag betonade, vilket man måste göra, att vi inte sitter inne med
alla svaren själva - för det gör ju ingen. Det viktiga är att samtalet är i
gång lokalt.
På tal om
samtal sprang två andra kolleger och jag spontant på varandra i korridoren för
två månader sedan. Vi sprakade spontant om Chat GPT och hur det måhända kommer
att påverka vår undervisning framöver? Nåväl, efter en stund konstaterade vi
att vi hade lektioner som väntade varför vi fick gå vidare. Vårt samtal slutade
emellertid med att jag kom med ett förslag vilket jag sedan för min egen del
artikulerade på en papperslapp som nu sitter nålad ovanför mitt skrivbord: ”3
mars 2025: träffa Anders och Tomas och jämför hur vi jobbar nu mot hur vi
jobbade för två år sedan”.
Att förutse
hur det kommer att bli med allting är att försöka sig på att lösa en ekvation
med många obekanta. Att handlingsförlamas hjälper dock föga. Hur ska vi göra nu
då?
För egen del inspirerades jag alldeles nyligen till att skriva en låt vilken några av mina närmaste kolleger och jag framförde strax efter ovan nämnda Chat GPT-dragning. Jag kallar den för ”Chat GPT-sången aka skolans kampsång”.
Texten lyder
som följande och kommentar följer nedanför:
Chat GPT är överallt – Chat GPT är överallt
Chat GPT är överallt – Chat GPT är överallt, så säg mig
Vad ska vi göra – vad ska vi göra, säg mig (2x)
Vad ska vi göra – vad ska vi göra, säg mig
Vad ska vi göra – vad ska vi göra – jag säger dig, jag säger
dig!
Vi ska lära dom att läsa
Vi ska lära dom att skriva
Vi ska lära dom att räkna
Vi ska lära dom att tänka-a
Ora ora et labora
Konversera kontemplera
Inventera
perspirera
Going high
when they go low
Vi ska inte vara kugghjul i maskinen när dom ber oss
Vi ska inte fråga är du lönsam lilla lilla vän
Vi ska andas vi ska leva - vi ska kämpa vi ska känna
Vi ska lyssna vi ska frodas – vi ska växa vi ska vila
O yeah, o
yeah, o yeah
Dom första
två stroferna utgör problemformuleringen. Därnäst följer det viktiga. Oavsett
alla trender och tendenser kvarstår nämligen skolans klassiska utbildnings- och
bildningsuppdrag. Inte heller Chat GPT har ändrat på vilka grundläggande saker
undervisningen ska syfta till. Varje ung människa behöver lära sig att läsa,
skriva, räkna och tänka.
I nästa
strof radas sedan en mängd verb upp. Innebörden av dessa är att lärande handlar
om ansträngning och att såväl elever som lärare behöver odla vissa för
ändamålet gynnsamma attityder, med en blinkning till såväl medeltida munkar som
Michelle Obama.
I följande
vers kommer ett stycke systemkritik. I fredags lyssnade jag till ett
panelsamtal med sex olika forskare på ämnet Chat GPT. Samtliga var överens om
att om inte före så har AI och i synnerhet chatboten nu gjort tydligt för alla åter
igen vad utbildning inte syftar till: enkom leverans av färdiga
textprodukter. Processen är viktig och lika viktigt är samtalet som följer i
form av exempelvis opponering. En lärare från GU berättade att han nu i veckan
skulle få in mastersuppsatser och att det var med nästan febrig undran han såg
fram emot detta. Hur skulle han bedöma dom?
Så nej, vi
ska inte vara kugghjul i maskinen när dom ber oss, och ”dom” syftar här snarare
till systemet (inte några särskilt utpekade ”jobbiga” elever). I förlängningen
får vi också – som lärare, skolledare, skola – fortsätta hävda att allting inte
ska få handla om budget i balans (”är du lönsam lilla vän?”). Det är elevernas
lärande och utveckling och i förlängningen hela vårt samhälles ve och väl som
är själva poängen.
Slutligen dom
åtta anaforiska ”vi ska” med allt vad detta innebär. Vi ska kämpa, vi ska växa
och vi ska vila.
O yeah!
Kommentarer
Skicka en kommentar