Fortsätt till huvudinnehåll

Chat GPT-sången

 

Här om dagen höll en kollega med särskilt IT-ansvar och jag i en sittning för all personal på vår skola om Chat GPT. Huvudinslagen var dom grundläggande där vi berättade om vad det är för något, hur man upprättar ett konto samt demonstrerade hur man kan använda Chat GPT rent konkret. Vi tog så klart även upp fuskfrågan. Inga märkvärdigheter med andra ord men våra kolleger lyssnade intresserat, ställde frågor och flera berättade efteråt med ett leende att dom nu har upprättat ett konto själva. Min kollega och jag betonade, vilket man måste göra, att vi inte sitter inne med alla svaren själva - för det gör ju ingen. Det viktiga är att samtalet är i gång lokalt.

På tal om samtal sprang två andra kolleger och jag spontant på varandra i korridoren för två månader sedan. Vi sprakade spontant om Chat GPT och hur det måhända kommer att påverka vår undervisning framöver? Nåväl, efter en stund konstaterade vi att vi hade lektioner som väntade varför vi fick gå vidare. Vårt samtal slutade emellertid med att jag kom med ett förslag vilket jag sedan för min egen del artikulerade på en papperslapp som nu sitter nålad ovanför mitt skrivbord: ”3 mars 2025: träffa Anders och Tomas och jämför hur vi jobbar nu mot hur vi jobbade för två år sedan”.

Att förutse hur det kommer att bli med allting är att försöka sig på att lösa en ekvation med många obekanta. Att handlingsförlamas hjälper dock föga. Hur ska vi göra nu då?

För egen del inspirerades jag alldeles nyligen till att skriva en låt vilken några av mina närmaste kolleger och jag framförde strax efter ovan nämnda Chat GPT-dragning. Jag kallar den för ”Chat GPT-sången aka skolans kampsång”.  




Texten lyder som följande och kommentar följer nedanför:

 

Chat GPT är överallt – Chat GPT är överallt 

Chat GPT är överallt – Chat GPT är överallt, så säg mig

 

Vad ska vi göra – vad ska vi göra, säg mig (2x)

Vad ska vi göra – vad ska vi göra, säg mig

Vad ska vi göra – vad ska vi göra – jag säger dig, jag säger dig!

 

Vi ska lära dom att läsa

Vi ska lära dom att skriva

Vi ska lära dom att räkna

Vi ska lära dom att tänka-a

 

Ora ora et labora

Konversera kontemplera

Inventera perspirera

Going high when they go low

 

Vi ska inte vara kugghjul i maskinen när dom ber oss

Vi ska inte fråga är du lönsam lilla lilla vän

Vi ska andas vi ska leva - vi ska kämpa vi ska känna

Vi ska lyssna vi ska frodas – vi ska växa vi ska vila

 

O yeah, o yeah, o yeah

 

Dom första två stroferna utgör problemformuleringen. Därnäst följer det viktiga. Oavsett alla trender och tendenser kvarstår nämligen skolans klassiska utbildnings- och bildningsuppdrag. Inte heller Chat GPT har ändrat på vilka grundläggande saker undervisningen ska syfta till. Varje ung människa behöver lära sig att läsa, skriva, räkna och tänka.

I nästa strof radas sedan en mängd verb upp. Innebörden av dessa är att lärande handlar om ansträngning och att såväl elever som lärare behöver odla vissa för ändamålet gynnsamma attityder, med en blinkning till såväl medeltida munkar som Michelle Obama.

I följande vers kommer ett stycke systemkritik. I fredags lyssnade jag till ett panelsamtal med sex olika forskare på ämnet Chat GPT. Samtliga var överens om att om inte före så har AI och i synnerhet chatboten nu gjort tydligt för alla åter igen vad utbildning inte syftar till: enkom leverans av färdiga textprodukter. Processen är viktig och lika viktigt är samtalet som följer i form av exempelvis opponering. En lärare från GU berättade att han nu i veckan skulle få in mastersuppsatser och att det var med nästan febrig undran han såg fram emot detta. Hur skulle han bedöma dom?

Så nej, vi ska inte vara kugghjul i maskinen när dom ber oss, och ”dom” syftar här snarare till systemet (inte några särskilt utpekade ”jobbiga” elever). I förlängningen får vi också – som lärare, skolledare, skola – fortsätta hävda att allting inte ska få handla om budget i balans (”är du lönsam lilla vän?”). Det är elevernas lärande och utveckling och i förlängningen hela vårt samhälles ve och väl som är själva poängen.

Slutligen dom åtta anaforiska ”vi ska” med allt vad detta innebär. Vi ska kämpa, vi ska växa och vi ska vila.

O yeah!


Kommentarer