Jag bläddrar än en gång igenom boken jag håller i handen. Konstaterar att understrykningarna och marginalanteckningarna jag gjort under läsningens gång har blivit många. Erik Cardelús och Anna Cavallins Lärarliv i litteraturen (2023) har bjudit på många insikter, reflektioner och välfunna formuleringar (och inte minst ett oräkneligt antal allitterationer, men mer om det nedan!). Jag är glad att jag läst den.
Författarna konstaterar inledningsvis att ”[s]kolan är den viktigaste socialiserande institutionen utanför familjen, vår andra krets i livet” och hänvisar till statistik som gör gällande att 175 000 personer jobbar som lärare inom svenska skolan. Mot den bakgrunden har dom satt sig före att undersöka hur lärare gestaltas i skönlitteraturen. Tonvikten ligger på böcker från 1992 och framåt och är mestadels svenska verk. I syfte att belysa förändringar i tiden och kulturen görs dock jämförelser även med äldre litteratur, såväl svensk (exempelvis Harry Martinssons Nässlorna blomma) som amerikansk (Laura Ingalls Wilders Lilla huset på prärien).
Som en bas hänvisar författarna till en anglosaxisk forskningsantologi vilken delar in lärare
som förekommer i kulturen enligt tre kategorier: frälsare, syndabockar och
skolfröknar (s. 40). Själva väljer dom en annorlunda och mer finmaskig modell än
så. Bakom troperna (”typerna”) och schablonerna går det oftast att frilägga och
tolka in bevekelsegrunder och handlingsmönster som på ett uttalat sätt bygger
på premisser om tid och rum. Den mer kvalificerade litteraturen tillåter även lärarna
i litteraturen att vara individer med en egen personlighet, egna ideal och egna
problem.
Med andra
ord: Skolan utgör typiskt en spegelbild av sin samtid och omgivande samhällets
värderingar. Allt ifrån läroplan och betygssystem till skolans
finansieringsmodell och allmänna synen på kunskap och status blir psyko-sociala
spelplanen där läraren får agera tillsammans med eleverna och övriga aktörer
såsom skolledare, politiker och föräldrar. Vad gör spelplanen med läraren och
vilken roll spelar lärarens egen personlighet och livssituation?
Som ett
exempel ur boken kan vi ta kapitlet ”Den förvirrade läraren i kamp mot
digitalisering och modernisering”. Det handlar om Henrik Bromanders roman Högspänning
(2018) vars huvudpersonen och berättare är seniora svenskläraren Lotta. Hon
jobbar på Hvidfeldtska gymnasiet i Göteborg och är enligt Cardelús och Callin ”den
kulturbärande svensklärartanten, hon som starkast och ståndaktigast värnar om
eleverna och den gamla bildningsskolan – som en resurs för alla och envar. Hon
som läser – och inte bara låtsas läsa – krävande böcker, går på utställningar
och besöker teaterföreställningar" (s. 133). Nu har emellertid tiderna ändrats
och det är lätt att känna sympati för Lotta. Till hennes egen förtret håller
hon på att bli bitter: ”I bitterhetsbägaren skvalpar oron över att åldras och
att tappa kraften, relevansen och hoppet” (s. 132). Vad ska hon göra av sin
situation?
Romanen verkar inte erbjuda några svar. På typ-nivå gäller följande – och har alltid gällt – att ”förr
eller senare infinner sig en ny skön värld som vi inte riktigt förstår oss på
eller känner oss fullt delaktiga i. Inför denna nya sköna värld deklasseras och
devalveras våra personliga och pedagogiska käpphästar, dammet lägger sig över
det som vi länge hållit för sant, storartat och stabilt. De tidigare så
framgångsrika tricksen blir tama och tröga, favoriterna i repris tycks ligga i en
förvrängdhetens frekvens. Vad har egentligen hänt?” (s. 132).
Som ett
exempel på en författare som – beroende på hur man mäter det – mer än någon
annan i modern tid har med lärargestalter i sina böcker tar författarna upp Björn
Ranelid. Hans Min skolfröken skall vara ett frimärke (2022) handlar om ”den enastående
skickliga, betydelsefulla och engagerade läraren Anna Jensen” och hennes gärning
bland dom yngre barnen på en skola i efterkrigstidens Malmö. Vad gäller tema
ligger den delvis i linje med många andra av böckerna författarna tar upp.
Samhället förändras och därmed förändras även lärarrollen. Ändå har kapitlet helt
i Ranelids anda och uppenbara föresats med boken förärats rubriken ”Läraren som
en kärlekskraftens kämpande kvinna” (s. 184).
Majoriteten
lärare i svenska skolan är som bekant kvinnor och detta gäller i synnerhet
på dom lägre stadierna. På samma sätt är det mest kvinnogestalter som tas upp i denna bok
men det beror rimligen på detta faktum. Därtill kommer att det dessutom alltmer
är just kvinnor som faktiskt skriver romaner. Det relativt fåtal män som ges
utrymme i boken är i huvudsak den apatiska Ulf (i Cilla Naumanns Lära sig),
den desillusionerade Daniel Pavlica (i sin självbiografiska Första året:
Scener ur ett klassrum), mellanmjölkssonen Ragnar (i Lena Anderssons Sveas
son) och den sexuellt gränsöverskridande Henrik Vankel (i Karl Ove
Knausgårds Ut ur världen).
Rent faktamässigt har jag egentligen bara en invändning eller undran när det gäller bokens innehåll. Självklart spelar lärares insatser stor roll (se påpekandet ovan om skolan som näst viktigaste socialiserande arena för varje ung människa). Ändå skulle jag gärna vilja se belägg till påståendet att ”det finns forskning som visar att elever som undervisas av högkompetenta lärare lär sig fyra gånger mer än deras kamrater som har haft oturen att undervisas av en lågkompetent lärare” (s. 46). Rent intuitivt känns detta sant men var finns beläggen?
Rent
språkligt förtjänar boken en kommentar. Det är nämligen väldigt sällsynt som
jag läser en bok med ett så ymnigt bruk av allitterationer (se exempelvis
citatet ovan från sidan 132 där författarna till och med inom samma stycke lyckas
tränga in ordpar som ”deklasseras och devalveras”, ”personliga och pedagogiska”,
”sant, storartat och stabilt”, ”tama och tröga” samt ”förvrängdhetens frekvens”.
Och detta utgör alltså inget undantag i boken. Möjligen beror min observation på
min egen fäbless för detsamma, ändå blir jag förvånad över hur långt författarna
faktiskt går. Men det är kul att läsa.
En metareflektion som inte rör Cardelús och Cavallins bok. Romaners existensberättigande finns inte i att i klassisk sovjetisk folkuppfostraranda förebilda och föreskriva. Några glansbilder ska vi inte önska oss, och inte heller någon banal eskapistisk feel-good eller chic-lit som enbart fördummar och fördunklar. Hellre då riktiga människor. Men ändå?
Nog finns det lärare i svenska skolan idag som till synes mot alla odds går till jobbet varje dag och som inte likt får på väg till slakt rör sig långsamt framåt i undergångens riktning? Som trots allt finner arbetet meningsfullt, som alltjämt kan drivas av nyfikenhet, som i en smältdegel av såväl frustrationer och begränsningar som eget driv och hjälp av duktiga skolledare ändå tillsammans med sina kolleger lyckas vara med om att skapa någonting positivt, en lärande kultur? Vore det en nåd att stilla bedja om, en roman som skulle förmå gestalta detta på ett autentiskt sätt?
Kommentarer
Skicka en kommentar