Hej Lydia,
Jag skriver till dig i all korthet. Läste igenom Samlade
verk för andra gången för någon tid sedan och nu har jag precis läst klart
Artens överlevnad. Kan tyckas en plikt (sic.) att ge någon sorts återkoppling till dig
personligen eftersom du ansträngt dig och enligt min mening åstadkommit
någonting helt extraordinärt med dessa böcker. Dom tillhör det bästa jag
någonsin läst.
Din första roman betraktades som en sensation medan det
tycks mig att hyllningarna inte nått samma forte denna gång? Men det
tillhör ju konstnärens predikament att exponeras för kritikens domslut (ett
sakförhållande du gestaltar medelst inte minst den stackars Adrian de Witte).
Somliga verkar tycka ”den svåra andra romanen” härvidlag är för spretig. Jag
vet inte, jag.
Eller jo, jag vet: jag är djupt imponerad. Jag älskar den
för dess idérikedom, dess gestaltningar och jag älskar den för dess språk. Jag
kommer definitivt att läsa om den vid något tillfälle!
Ambitionen med romanen är himlastormande. Artens överlevnad
är ett bildningsprojekt och dess anslag naturalistiskt. Problemen som sätts
under debatt är talrika. På samma gång utgör den psykoanalytikerns nyfikna och
angelägna försök till sondering av dom olika skikten i det mänskliga psyket (eller: ska jag vara ärlig har jag inte helt koll på skillnaderna mellan psykolog och psykoanalytiker?).
Den är definitivt en hyllning till konstens, litteraturens och språkets potens
och möjligheter. Inte minst det senare slår mig gång på gång med häpnad. Språkbehandlingen
kännetecknas av elegans, pregnans och lekfullhet. Den är allt annat än
pretentiös och tung.
Ironiskt nog går det möjligen att invända mot just språkdräkten
så till vida att den kanske stundom nästan är för ornamenterad. Lite
fler av huvudpersonerna än vad normalfördelningskurvan vanligen skulle medge uttrycker sig gärna i vardagliga samtal på en intellektuell nivå som är milt sagt
häpnadsväckande (kommer härvidlag att tänka på John Greens superintellektuella
tonåringar i exempelvis Förr eller senare exploderar jag). - Lite som när Alice vid
något tillfälle säger att hon inte har tålamod med Beethoven då han i slutet av någon symfoni inte förmår
begränsa sig utan absolut måste avsluta med både regnbågar och en massa pukor.
På samma gång är dom försonande dragen i Artens överlevnad bara så överväldigande att det vore både småaktigt och förmätet att anföra en
dylik invändning (även om jag nyss gjorde det, mea culpa). Exempelvis Lena,
Sylvia, Gunnar och Erik framstår mot slutet som mycket trovärdiga i såväl
apparition (för att låta ett av dina ord) som uttryck.
Romanen är ingen programförklaring och erbjuder inga enkla svar. I själva verket precis tvärtom. Den är en uppgörelse med det tvärsäkra inom humanvetenskaperna med dess strävan efter facit och effektivitet. Vi må, med Freud, vantrivas i kulturen, och det är det rätt många som gör även i den här romanen. Ingen och inget undkommer någonsin tidens tand. I och med att du låter romanen sträcka sig över fem decennier visar du på tänkbara livsförlopp baserat på den socio-kulturella kontexten och människors individuella livsval.
Alices
förklaring till varför hon bestämmer sig för att starta en musikskola
sammanfattar på sätt och vis återkommande frågeställningarna i romanen kring vad
som är Viktigt och hur vi ska leva våra liv. Alice är inte någon Madonna och
inte heller är hon någon musikalisk legend som hennes man Enzo. Ändå bestämmer
hon sig i alla fall för att ta vara på det handlingsutrymme hon i kraft av sin
ställning och ekonomiska status de facto har. Hon kommer knappast att kunna
frälsa hela världen med detta initiativ, men hon sitter i alla fall inte bara
på åskådarläktaren och fäller domar över alla andra. Hon tar spjärn mot bibelordet att den som är utan synd må kasta första stenen.
Tack för detta.
Med vänlig hälsning,
Henrik Birkebo
Kommentarer
Skicka en kommentar