Fortsätt till huvudinnehåll

Kära du,

Jag har för närvarande sommarlov. Detta innebär att jag just nu håller på och laddar batterierna något alldeles inför höstterminen. Jag tar det ganska så lugnt och har inte bråttom med någonting. Däremot läser jag en hel del böcker av olika slag och följer intresserad vad som rör sig i olika fora inte minst på nätet. Sedan planerar jag att redan nästa vecka ta en sväng med min familj till Danmark och i slutet av månaden ska vi två veckor till Frankrike. Frankrikeresan innebär att vi byter hus och bil med en fransk familj som vi aldrig träffat IRL, men som vi träffat online (via en sajt som heter hembyte.nu). Galet men spännande.

Min förhoppning är att jag lite grann kommer att uppdateras som person den här sommaren. Inför hösten hoppas jag rent konkret bland annat att ha tagit nya steg när det gäller att jobba mot OER ("Open Educational Resources" = "öppna digitala lärresurser" på svenska). Strax innan vi lärare gick på sommarlov hade vi en k-dag på Hebeteatern i Trollhättan vilken bland annat bjöd på flera högintressanta föredrag. Först ut var Andreas Ekström som talade om Google (och jag har efteråt hunnit med att läsa hans bok, "Google-koden", (Missa inte!)). Andreas Ekström är en infotainer av rang och ämnesvalet kunde knappast varit mer relevant.

Efter en kort paus var det dags för Alastair Creelman från Linnéuniversitetet att ta vid. Alastair är något av en nestor och en mentor för många inom OER, och när jag lyssnade till honom insåg jag att jag bara precis påbörjat min resa när det gäller att ta tillvara alla möjligheter i den digitala sfären. Inget nytt i att vi befinner oss mitt i den digitala revolutionen, vilken medför ett paradigmskifte modell större, med dess nya ledord flexibilitet och interaktivitet - men ändå? Ja, så kan man fråga sig. Fast den tiden är nog över då det är någon mening alls att ställa den frågan. Vänstertrafikens tid är förbi.

Befriande nog är inte Creelman teknikfrälst i betydelsen "gör så här, då kommer allt att bli bra!". Däremot är han angelägen att skissa upp konturerna av den nya världen, och det gör han mycket bra. Helt säkert är att jag framledes kommer att agera stamgäst på Alastairs olika bloggar (varav Flexspan är en).

Generellt sett finns det en poäng och en generositet i det digitala, informella nätverkandet som jag uppskattar. Ingen sitter inne med hela sanningen, utan alla håller vi på och lär oss. Det gäller bara att haka på, att följa upp tips, klicka sig vidare, ta kontakt och ställa frågor samt bidra med vad man själv upptäckt.

Vad gäller Alastair har jag inte minst så här i efterhand mejlledes fått lite tips om hur jag kunde lägga upp "Getting It Right!" på lite olika lärplattformar (vilket jag nu gjort). Ska återkomma om detta. Jag funderar så klart även på hur man kan använda de 21 filmerna mera konkret. En kollega till mig har tydligen använt dem nu i sommar på en språkresa till England för svenska ungdomar som har vissa läs- och skrivsvårigheter. Jag kommer att vara mycket intresserad av att ta del av hennes erfarenheter; själv har jag ju inte riktigt hunnit använda dem.

Vi höres! ;)





Kommentarer