Fortsätt till huvudinnehåll

Victor Borge - en hantverkets och improvisationens mästare!

Dansk som jag är har jag vuxit upp med Victor Borge. Hans virtuositet vid pianot i kombination med hans osvikliga och vältajmade sinne för komik gjorde honom omåttligt populär inte bara i USA dit han utvandrade vid 2 världskrigets början (han var av judisk börd och hedde egentligen Børge Rosenbaum) utan även i många andra länder. I Danmark blev han en nationalklenod, älskad och respekterad över generationsklyftorna.

I samband med hans åttio års födelsedag anordnades det en konsertturné från vilken filmklippet nedan är hämtat. Det är ett typiskt Victor Borge-inslag med allt vad det innebär. Lite kuriosa: Borge själv lär vara oförberedd på extranumret som violinisten föreslår. Men vad finns det att förlora när man äger såväl hantverket som scenen och på samma gång inte är rädd att improvisera? Av publikens reaktion att döma går det absolut hem - som vanligt, kan man väl tillägga.



Kommentarer

  1. Härlig lekfullhet, Henrik. By the way gillar jag både latinet följt av typ och bilden. :)

    SvaraRadera
  2. Tack, Helena!
    Vad gäller bloggens utseende får jag i någon utsträckning gilla läget, eftersom programmet ändå inte gensvarar till mina justeringar av färgnyanser på bloggrubriken etc. (Jag får nog försöka att skaffa mig lite nya kompisar som kan sånt här. :))

    SvaraRadera

Skicka en kommentar