Fortsätt till huvudinnehåll

"Gangnam Style" - systemkritik på ett främmande språk

What "Gangnam Style" Really Means är en mycket intressant - och för mig välbehövlig - text ifall man önskar begripa vad megahitten "Gangnam Style" egentligen handlar om. Jag förstår att många tycker det är kul med den smått lustiga dansstilen (lik någon som sitter till häst) och jag brukar inte heller inbilla mig att "djupast vinner". Men ändå, vad är poängen (ifall det finns någon)?

Skribenten Erica Han Jin drar undan förlåten till djupare betydelseskikt:
Millions of people have now watched the Gangnam style video; most have no idea that the song mocks the Gangnam lifestyle: the excessive pursuit of image, good looks, success and affluence.
Han Jin är engelsklärare och jobbade ett tag i den rika stadsdelen Gangnam i Seoul. Hon har därför en inblick i de nationella och lokala partikulära kulturella egenheterna man bör känna till för att kunna förstå Psys syftningar och uttalade samtidskritik i denna smått absurda video.

Enda sedan 50-talet har "the Western look" och "the Western lifestyle" haft mycket hög status i Sydkorea, och detta har i sin tur genererat ett oerhört självförakt inte minst bland många kvinnor. Klassresenärer har betalat dyrt för att likna sina förebilder i Väst. Kirurger med ögonoperationer som sin specialkompetens har kunnat tälja guld med smörkniv.

Det är alltså sådana felaktiga och omänskliga ideal som Psy driver med i sin video. K-Pop är numera mycket stort, och en källa till nationell stolthet. Psy slår dock alla rekord. Filmen är snart uppe i 1 miljard tittarbesök på Youtube.

Systemkritiker har alltid väckt min beundran, även om jag inte alltid förstår deras språk.


Uppdaterad:
I Kobra igår kväll var fokus på klasskildring i svensk film. I slutet nämndes just "Gangnam Style" som ett exempel på samtida samhällsskildring och samhällskritik. Gårdagens Kobra går att se via SvtPlay.
    I nästa Kobra kommer förresten K-Pop att vara huvudtemat.


Kommentarer