Fortsätt till huvudinnehåll

Kim Larsen på lärarnas sida i konflikt i Danmark

Kim Larsen är främst känd för sina förtjänster som sångare och kompositör. Innan det tog riktig fart med gruppen Gasolin på det tidiga 70-talet utbildade han sig dock till lärare. När det nu blåser upp till storm i Danmark, eftersom regeringen vill införa nya arbetstidsregler för lärarna, faller det sig naturligt för rebellen Kim Larsen att ställa sig på lärarnas sida, bredbent och frispråkig som vanligt:
Jeg kan blive ved med at rose lærerstanden. De har lært mig, min dame og mine børn så meget. Men nu vil man tvinge en aftale ned over hovedet på dem, tvinge dem til at stå ret og gøre honnør uden overhovedet at blive spurgt, sagde han oppe fra scenen, hvor han rettede skarp kritik af regeringen og kaldte dem 'disse arrogante kvinder på Christiansborg uden anstand eller høflighed'. (Källa).
Vid en demonstration inför tusentals åhörare igår sjöng han "Det er en kold tid". Jag kan inte påstå att jag riktigt satt mig in i den aktuella tvistefrågan i Danmark just nu. Men jag kan alltid känna sympati för när lärare reser på sig och inte bara rättar in sig i leden som lydiga små soldater - och det finns ganska många av Kim Larsens sånger som jag aldrig riktigt tröttnar på. Detta är en av dem:                                


Kommentarer