Fortsätt till huvudinnehåll

Spanarna 25 år!

Radioprogrammet Spanarna fyller idag 25 år. Det är bara några få år sedan jag upptäckte att det över huvud taget fanns (det tar tid att bli "svensk") och sedan dess har jag varit en frekvent lyssnare, trogen i hjärtat även om jag inte alltid lyckats pricka in P1 fredagar kl strax över tre och inte heller fått lyssnat i efterhand.

Vi är 400 000 som lyssnar till Spanarna. Guldkant på tillvaron , i min värld, är att vara på väg någonstans i bilen och lyssna på det senaste från dessa nutidens (och kanske framtidens) trendorakel - gärna tillsammans med en eller flera av mina döttrar (vilka jag försöker indoktrinera så att även de kommer att upptäcka storheten i denna fyndighetens och ordkonstens kult). Ofta skrattar jag rätt ut och förundras över dynamiken spanarna och programledare Ingvar Storm emellan. Och just däri består också magin enligt dem själva: det oväntade och oförutsägbara i det oredigerade mötet. Precis som i allas vår verklighet. Alla är vi spanare.


Kommentarer