Fortsätt till huvudinnehåll

Två mycket intressanta böcker!

Jag är mycket nöjd. Två böcker som jag vid olika tillfällen under våren blivit varse i mediaflödet stod plötsligt idag i en av hyllorna i vårt välsorterade skolbibliotek: 



David och Goliat blev jag sugen på då Malcolm Gladwell intervjuades i Skavlan för några månader sedan (se samtalet här). Saxat ur bokens baksidestext:
"Hur kommer det sig att en läkares tuffa barndom bidrog till att revolutionera behandlingen av cancer? Är Ingvar Kamprads dyslexi en av förklaringarna till Ikeas framgångar? Varför ser vi så ofta nackdelar där vi istället kan se fördelar?"
Generation Ego kallas i DN en debattbok som väcker angelägna frågor. Ur bokens smakretartext på baksidan: 
"Dagens unga har kallats för den mest självupptagna generationen någonsin. Stämmer verkligen det? Och, i så fall - varför har det blivit så? ... I Generation Ego intervjuer Ana Udovic forskare, psykologer, lärare, föräldrar, sociologer och andra som arbetar med - eller anställer - unga. Och förstås de unga själva. Resultatet är en högaktuell bok om ett pågående experiment på en hel generation."

Kommentarer

  1. Tack för tipsen! Udovics bok verkar intressant för oss som arbetar med unga, men vad skriver Gladwell om? Är det någon slags populärmedicin? Jag missade intervjun hos Skavlan (tror jag).

    SvaraRadera
  2. Vad gäller Gladwell, kolla gärna länken ovan till intervjun! Får återkomma när jag själv läst boken.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar