Fortsätt till huvudinnehåll

Appen Secret bäddar för sexuella trakasserier

Några av eleverna på den gymnasieskola där jag arbetar i Trollhättan öppnade igår mina ögon för en app jag inte tidigare kände till. Vad de berättade för mig var vidrigt, och jag bad en av tjejerna, Sara Alziati, om hon kunde skriva ett gästblogginlägg om detta. Hennes debattartikel följer här:


Sexuella trakasserier

När jag först laddade ner appen "Secret" möttes jag av sexuella trakasserier som handlade om en nära vän till mig. Det var nog det allra värsta jag sett på denna app. Det var så himla elakt. Som tur var tog hon inte åt sig så mycket som denna person säkert ville att hon skulle göra. Jag tänker dock på alla som blir utsatt för något liknande dagligen och inte har lika lätt att stänga ute sådant. Jag har sett fler liknande inlägg om folk jag inte känner, det finns hur mycket som helst.

Nu har folk börjat med rankningar, skitsnack och fördomar om mina vänner och vårt "gäng" i klassen, och även om andra personer på skolan. Flera gånger i veckan får vi läsa om när personer rankar oss och jämför oss i snygghet med mera. Vi får läsa att vi tar M2 (den s.k. "barbiedrogen" som man blir brun utav), vilket absolut inte är sant, och att vi ser ut som skit utan smink. Vi tänkte, okej om någon skriver det en gång, då låter vi det vara. Men det bara fortsätter, och ingenting görs åt appen. Detta händer inte bara på Magnus Åberg utan på flera andra skolor i Sverige och runt om i världen. Bara i Skåne har ett tiotal polisanmälningar gjorts mot personer som använt sig av appen och hängt ut någon.

Detta liknar lite "orre-instagram kontot" i Göteborg där tjejer hängdes ut. Och det känns som att detta kommer att gå lika långt. "Det gör ont i hjärtat att gå till skolan", säger en tjej. Hon känner att man alltid måste tänka på hur man ser ut och hur folk ser på oss. Ibland när vi går runt i korridorerna på skolan känns det som om folk börjar ranka oss redan där, genom allt för långa blickar med mera.
Det är tröttsamt, alla är vi olika och alla får se ut som man vill. Och att vi, och många andra tjejer och killar, ska diskuteras och rankas är fel. Det är jättefel. Det är lite som att ifall någon inte lever upp till ett visst ideal ska den personen diskuteras av anonyma personer och flera hundra kan läsa det.

Det förekommer även skitsnack och ryktesspridning om många personer. Folk kan ju skriva vad de vill, därför att man är anonym, och många skriver saker som inte ens stämmer. De tar chansen att kunna skriva vad de vill, utan att det får konsekvenser. Nästan ingenting som läggs ut där är något en person skulle säga till en annan människa i verkligheten, men nu passar alla på just för att de har chansen att vara anonyma. Man försöker ju att inte ta åt sig av vad som skrivs, men ibland går det inte att låta bli. Många verkar tyvärr tro på allt som skrivs där. 

Det behövs inga fler sociala medier där man kan mobba någon, skriva vad som helst och komma undan med det, tycker jag. Själva trenden med den här appen kommer ju såklart att gå över, som med allt annat, men under tiden mår folk dåligt. Och går det för långt kan det bli riktigt illa, och det tror jag verkligen inte att någon vill. 

I en artikel på Aftonbladets hemsida, skriven av av Staffan Dickson den 3 september i år, står det att i Brasilien har "Secret" redan förbjudits av en domstol. Jag tror att det hade varit bra om det hade gått att förbjuda den även i Sverige, så att alla som håller på med nätmobbning förstår att det går för långt nu. Det är många som vill att den ska totalförbjudas, och det är vad vi hoppas på.

Sara Alziati





Kommentarer