Fortsätt till huvudinnehåll

Metaövervakning?

Våra elever i Engelska 7 skriver uppsats i aulan. Temat är "Surveillance vs integrity", och utöver att givetvis ha läst utdrag ur George Orwells 1984 har vi har under flera lektioner ägnat tid åt att lyssna till och läsa om Edward Snowden och hans agerande som whistleblower. Vad gjorde han egentligen och varför? Gjorde han rätt eller fel?

Men nu är det skrivning, och då tar en kollega och jag steget fullt ut. Vi har nämligen placerat oss längst bak, allra högst uppe, så att vi kan överblicka varenda elevdator. Eleverna får använda tyda.se men inte Google translate, och nej, de får inte gå in på Facebook och konferera med varandra under tiden.

Jag känner mig som värsta NSA men emellanåt är det faktiskt alldeles nödvändigt med övervakning, precis som vanligt när eleverna har skrivning. "1984 was not supposed to be an instruction manual", men vad sägs om vi åtminstone låter bli att ägna oss åt tankekontroll?


Källa: http://wallpaper-kid.com/surveillance-wallpaper.htm

Kommentarer

  1. Ja, så får man ju göra, parallellen till Orwell till trots.Skicka till Ephorus eller Urkund är också bra. Jag låter dem skriva i Drive om det inte är prov. Ibland har hemskrivandet skett misstänkt klumpvis, och då skickar jag iväg den för plagiatkontroll. Alla prov skickar jag till Ephorus. En elev som hade åkt fast i denna kontroll i ett prov på litteraturhistoria, ville vid omprovstillfället (för prov på papper) diskutera "träff-procenten" och förhandla med mig. Jag svarade att alla träffar över 0% är för mycket och renderar omprov.

    SvaraRadera
  2. "Alla träffar över 10% är för mycket" blir svårt då eleverna måste hänvisa till källor. Sedan handlar det ju inte heller "bara" om plagiatkontroll, utan det handlar även om att man gärna vill veta vem man sätter betyg på. Spökskrivare (mamma, kompisen, anlitade högskolestudenten) fastnar inte i några plagiatkontroller.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar