Fortsätt till huvudinnehåll

Upplysningen

Varför kan det vara berikande att jobba med Upplysningen i svenskundervisningen? Våra kursplaner stipulerar att vi ska ta upp litteratur från olika epoker och undersöka det reciproka påverkansförhållandet mellan författare och deras samtid. Fast det går ju inte att fördjupa sig i alla litterära epoker, så hur ska man välja?

Här får man väl utgå ifrån sig själv. Hittar man som lärare en ingång till ett stoff som man tror på och kan känna sig inspirerad av är det nog inte så mycket att fundera vidare över. Det e bar å åk!

Själv kör jag precis nu växelverkan mellan då-nu i hög grad. På dagens lektion följde vi upp gårdagens lektion då vi gick ifrån Voltaire till rapparen Yasin på 0,5 sekunder. Kopplingen dem emellan stavas systemkritik och till idag hade jag hunnit läsa på lite extra vad gäller årets kontroversiella Grammisvinnare (som numera får avtjäna ett arton månaders långs fängelsestraff). Fortfarande är jag dock inte helt säker på i hur hög grad hans texter handlar om systemkritik? Vill gärna lära mig mera.


Yasin-spåret följdes upp av gemensam läsning i vår lärobok Svenska impulser 2 där vi läste om Jonathan Swift och inte minst hans "anspråkslösa förslag". Varför skrev han det och vad betydde det då? Det var ett kort utdrag, men texten i sig är ändå inte helt enkel. Vad betyder ord som kulminerar, prominent, aldring, papister, shilling? 

Ja, då var vi vi inne på att ta upp begreppet satir. Detta var näst intill obekant för eleverna. Fast då är ju det fina att det är precis därför vi är i skolan tillsammans. 

När vi håller på med Upplysningen just nu är det som att lägga ett pussel. Det blir många småbitar, men jag försöker förklara att varje pusselbit till slut utgör en samlad bild där vi kommer att förstå på vilka sätt som vi ärvt och utvecklat idégodset som de lämnat efter sig: Newton, Locke, Defoe, Voltaire, Rousseau, Nordenflycht, Lenngren och Swift. 



Just satirgenren fokuserade vi på genom att titta på ett avsnitt av Grotesco: Ett framtidsscenario (2017). Ramen för programmet är en tänkt valvaka 2022 men i deras satiriska spåkula har allting reducerats till känslo-tv och underhållning. Deras svidande samhällskritik riktar sig mot banaliseringen, vulgäriseringen, elitiseringen och allmänna fördumningen i vår egen samtid och i en möjlig nära dystopisk framtid. Man skrattar fast den som enbart skrattar har inte förstått någonting. 

Så där ja. Nu blir det att fila klart på uppgiften eleverna ska göra och som bygger på hur undervisningen vuxit fram nästan organiskt lektion för lektion. 



Kommentarer