Fortsätt till huvudinnehåll

Att jobba med Carol Dweck - konkret och ur ett metaperspektiv

 

Vi jobbar just nu med Carol Dwecks ”growth mindset”. Och givet att ämnet ju handlar om vägen till lärande och utveckling genom att inte sky motstånd av olika slag blir det givetvis inte så lite metaperspektiv här, 

Första lektionen hade jag förberett några frågor som jag tänkte att eleverna kunde svara på efter att vi tillsammans lyssnat till CarolDwecks TED-talk som hon höll inför en svensk publik (och därmed hade ett medvetet lite lägre taltempo). Jag trodde att eleverna skulle förstå henne rätt snabbt, fast det gjorde de helt klart inte. Vi tittade därför på det en gång till, denna gång med engelska subtitles. Detta var på första 1 timmeslektionen.

Inför lektionen idag lyssnade jag själv på talet ytterligare en gång och skrev ner en lång rad nyckelord- och begrepp ur hennes framställning. Jag tänkte jag skulle ge dem ännu bättre förutsättningar att verkligen kunna ta till sig talet. 


Vid början av lektionen idag delade jag således ut ett papper åt var och en med dessa ord och vi gick igenom dem tillsammans (se orden nedan). Jag förekom deras naturliga motstånd inför att behöva lyssna till talet en tredje gång. 

Bland annat sade jag till dem att att lära sig nya ord är som att få nya vänner; det räcker inte med att man träffat på dem en eller två gånger, utan man behöver verkligen ägna tid tillsammans. Jag sade också till dem att när vi jobbat klart i dag ska jag kunna ta ut vem som helst av dem utanför dörren och då ska de kunna återge huvudinnehållet i Dwecks tal (detta var inget jag planerat att göra på riktigt, men att jag ens artikulerade tanken fick dem att förstå att de behöver anstränga sig ytterligare, för tänk om jag ändå gjorde detta?).

Så, ja, vi tittade på Dweck en tredje gång. Denna gång utan subtitles. Till min stora glädje var det tyst i salen förutom Dwecks röst. Några hade börjat svara på frågorna på sina datorer, och det lät jag dem göra. De kanske redan förstått allting väldigt bra.

Och nu kommer vi till metaperspektivet. Åter igen påminns jag nämligen om att inte ha bråttom när man gör saker och att verkligen kämpa med orden och begreppen. Lyckligtvis var eleverna ändå med på noterna och det uppstod så många viktiga följdfrågor när vi gick igenom dagens ord. Exempelvis räcker det inte med att översätta engelskans ”affluent” med ”välbärgad”, åtminstone inte om man tar sig tid att kontrollera att de verkligen förstår vad detta svenska ord betyder. Det var i själva verket en stor del av orden i ordlistan som tarvade en viss förklaring (här får man givetvis själv läsa av aktuella klassen man har framför sig).

Nu har eleverna besvarat frågorna och jag får kolla att de verkligen förstått. Har de fortfarande inte riktigt lyckats förklara vad som menas med ”growth mindset” behöver vi ju ta det ett varv till. Sedan får vi se vartåt det barkar på nästa lektion. Men vi kommer nog att gräva lite till i detta ämne, förmodligen läsa något blogginlägg av Dweck som jag läst tidigare där hon bemöter vanliga missförstånd som uppstått i kölvattnet av hennes framfärd. 










 

Kommentarer