Fortsätt till huvudinnehåll

Ex på EK - besök av tidigare elever


Del 1

Idag var en särskilt bra dag. Vi fick nämligen besök av sex av våra "Ex", det vill säga tidigare EK-elever som gått hos oss. Som lärare kände vi oss mycket glada och till och med hedrade att dom ville avse tid för att göra detta. 

Inför planeringen var vår förhoppning att deras berättelser, perspektiv och tips skulle kunna hjälpa våra nuvarande elever att orientera sig i tillvaron på både kort och längre sikt.

Våra Ex i fråga var Alex Holm, Gustaf Björnberg, Sandra Hermansson, Mikaela Chamoun, Ali Bazzi och Omar Ahmed. Flera av dessa pluggar ekonomi på högskolan, fast med olika inriktningar på sina studier. En läser juridik på GU, en läser datorvetenskap och ytterligare en har valt en helt annorlunda väg så till vida att han jobbar som musikproducent både med egna låtar men även med beställningsjobb i projektform.

Allt som allt blev det fyra träffar idag, först en sittning med samtliga våra åk 1:or (runt 80 personer vilket kan vara lite svårt att känna när man tittar på filmerna nedan, men så var det), sedan blev det träffar med vardera av våra åk 2:or samt vår åk 3. Sedan blev det mingel på det.

Ska man sammanfatta kan man väl säga att vi känner oss särskilt nöjda med att våra gäster var så många och så olika! Tidigare år har vi haft kanske en gäst, men nu fanns det sex att lyssna på och därmed sex olika berättelser att spegla sig i för våra nuvarande elever. 

Alex läser numera på Handels i Göteborg vilket han känner sig mycket nöjd med. Men vägen dit har varit lite snårig. Att jobba ett år inom industrin på en burkfabrik hjälpte honom att få åter studiemotivationen och det var upplysande att få höra hur högskolepoängen han först fick med sig från en utbildning (vilken han förvisso avbröt) ändå hjälpte honom att sedan komma in på den mer åtrådda utbildningen. Blir det fondmäklare eller företagskonsult – eventuellt i ett annat land – i framtiden? Möjligheterna är många.


Gustaf levde redan på gymnasiet rätt så mycket i sin egen värld rent mentalt. Inte att han var blyg och superintrovert, för det var han inte, däremot hade han drömmar som inte riktigt rymdes inom våra kursplaner. När andra gjorde sina grejer på helger och lov drog han redan då till Amsterdam och byggde nätverk inom musikbranschen. Idag kan den som vill söka på hans alias Amero på Spotify och antalet lyssnare varje månad är inte direkt blygsamt. Dock är Gustaf helt avklarad med att det inte räcker med att ha drömmar. Nyckeln till framgång stavas hårt arbete.


Sandra pluggar industriell ekonomi i Jönköping där hon numera också är bosatt. Även hon hade först en sejour på en annan utbildning på en annan ort fast tröttnade rätt snart. Nu har hon emellertid hamnat helt rätt och trivs med både studierna och studentlivet. Jämför med på andra utbildningar är dom inte så många här – ca 40 studenter – vilket gör att gemenskapen blir väldigt fin. Sandra trivs med att inta en ledarroll och det kan man göra många sätt, både professionellt men även redan nu på högskolan.


Mikaela hade inte helt klart för sig målbilden när hon gick på gymnasiet och på sätt och vis har hon fortfarande inte det. Som jurist finns det emellertid många vägar att välja mellan: företag, humanjuridik, domare – eller Bryssel? Ett studiebesök vi gjorde på Hovrätten när hennes klass gick i åk 3 hjälpte henne att förstå vad yrket kan handla om och vad som står på spel. När jag frågade in till om det funnits tv-serier som inspirerat henne blir svaret inte helt oväntat Suits. Dock när hon ingen dröm om att småningom gifta sig med en engelsk prins. Men tjäna pengar ska bli kul.



Omar läser numera datorvetenskap. Även han började först på en annan utbildning men hittade sedan in på programmerarspåret. När man lyssnar på honom inser man att han uppenbarligen har hittat sin tribe. Möjligheterna för den som gillar programmerarspråk verkar oändliga. Och idéspruta har han alltid varit. På frågan om vad hans gymnasietid betydde för honom har hans gamla lärare anledning att känna sig peppade. Han betonar hur avgörande precis allting han gjorde på gymnasiet var för honom: alla kunskaper och allt stöd han fick.  

Ali drömmer fortfarande om att bli fotbollsproffs. Så till vida utgör hans ekonomistudier på högskolan hans B-plan.  Om ett par tre år då han är klar med sin ekonomiutbildning behöver han dock utvärdera hur det har gått även med fotbollskarriären: fortsätta satsa eller släppa den? Just nu står han på två ben men som väl är har han aldrig haft svårt med matte (även om det är svårare nu än på gymnasiet). Redan på gymnasiet insåg Ali hur viktigt det är att kunna koppla ihop med och samarbeta med andra människor.


Del 2

En reflektion jag själv gör mig inte minst så här i efterhand är hur tacksam jag är för att ingå i ett team där det går att göra såna här saker. Rätt mycket som man kan ta för givet behöver vara på plats för att det ska fungera. Någon kanske får en idé, men det räcker ju inte. Vi behöver lyfta i flock. 

Det är på så många plan. Att ha en rektor som uttrycker gillande och till och med begejstring är en stor tillgång. Därtill kommer att man behöver ha ändamålsenliga lokaler samt en schemaläggare som är med på noterna. En datortekniker som glatt och tjänstvilligt hoppar in som ljudtekniker är oumbärlig och det är en skänk ifrån ovan med en energisk receptionist som fixar mat utifrån åt gästerna efteråt. 

Sedan är det den här lilla detaljen med att man inom ett arbetslag bär ett sådant här event tillsammans och inte sitter på sina händer när olika uppdrag och ansvar behöver fördelas. Flera ställde glatt upp som samtalsledare - till och med på sin lediga dag - och någon var genast beredd att spela in dom här små filmerna i detta blogginlägg. Ytterligare någon såg till att det köptes in godis till minglet och vatten åt gästerna (så det skulle se lite proffsigt ut där framme). En och annan kanske inte gjorde något konkret just den här gången fast utgjorde ändå en naturlig del av lärargruppen. Det går förmodligen inte att överskatta betydelsen av vilka signaler man sänder ut som lärargrupp. Det skapar trygghet bland eleverna när dom känner att lärarna står samlade och när vi själva tycker att det vi gör är viktigt och vettigt.

En spännande tanke: hur många av våra nuvarande elever kommer själva att våra "Ex på EK" om några år? Det vet ingen. 

  

Kommentarer