Åter igen sammanträdde vi, 16 svensklärare på gymnasiet som
intresserar oss för vilka texter, ord och ämnesområden som kan betraktas som ”farliga”,
till och med tabu, i vår tid samt hur vi ska förhålla oss till dom inom ramarna för vår undervisning. Senast vi träffades var i höstas och då var det med
utgångspunkt bland annat i en debattartikel jag skrivit i Expressen. Jag försökte
där skissa på ett förhållningssätt vi skulle kunna ha i vår undervisning till
just sådant som kan riskera väcka anstöt och ge upphov till upplevelser av
personlig kränkning. Historien vittnar om böcker och ord som stigmatiserats och
ansetts just ”farliga”. Hur ska vi göra?
Inför denna k-dag hade vi intervjuat cirka 50 elever från fyra olika skolor (tre ungdomsgymnasier och en vuxenutbildning) för att ta reda på vad dom tycker i den här frågan. Inför intervjuerna hade vi presenterat en lista med frågor som vi skulle komma att ställa. Nu hade vi en förmiddag då vi delade dessa utsagor och berättelser med varandra och försökte bilda oss en uppfattning om vad som ”gäller”. Skulle det gå att uppnå en syntes i vår analys av alla åsikter?
Till frågan hör naturligtvis att precis den här frågan om ”farliga
texter” och eventuell redigering, tabubelagdhet och cancellering varit föremål
för en het kulturdebatt under flera månader inte minst nu under vintern och
tidig vår. Bland annat var ju Roald Dahls författarskap på tapeten.
Så, vad tyckte då eleverna när vi ställde en mängd öppna
frågor och tog oss tid att lyssna på dom?
Några saker återkommer. Grundläggande är det givetvis väldigt stor skillnad på vem som säger orden. Inte minst finns det en mängd ord, av vilka ”n-ordet” sticker ut vad gäller frekvens i svaren, som bara inte får sägas högt av läraren. Det kan dock finnas många ord som kan upplevas obehagliga att få höra och ens se i skrift. Dock är det åter igen en avgörande fråga vems orden är. Många elever uttryckte att så länge syftet handlar om utbildning kan man acceptera att saker och ting inte alltid har tillrättalagts. Som några uttryckte det: ”historien är som den är”, varför också läraren då får frikort att högläsa precis som det står (”läs som det står bara”). Detta kunde exempelvis gälla romanen Möss och människor av John Steinbeck.
Huruvida läraren
behöver varna innan rådde det inte enighet om bland eleverna. Det förekom också
att elever i början av samtalen var rätt strikta och uttryckte stor känslighet
inför ords laddning men sedan under samtalets gång (samtalen var ca 30 min
långa) ändrade hållning så att utbildningssyftet småningom rankade högre än
behovet av trygga rum.
Men åter igen var det helt avgörande att läraren är
professionell och inte personligen uttrycker attityder och känslor som kan
uppfattas som kränkande på något vis. Läraren ska vara ett föredöme.
En sak vi kunde konstatera var att elever inte alltid är
konsekventa i sina hållningar (men det är ju inte vuxna personer heller).
Exempelvis förekom det att elever uttryckte behov av redigering och censur av
texter i klassrummet men sedan privat kunde spela ”Fröken Snusk” och ”epa-dunka”
på hög volym i bilen. Någon erkände härvidlag att det inte längre gick att
sjunga med i låten efter att textinnehållet hade blivit klart för hen, medan
andra inte kände sådana reservationer. Det förekom även att somliga elever helt
avvisade allt som upplevs som ”PK” och ”woke”, inte för att dom verkade vara rasister
eller verkade finna nöje i att kränka andra, men det kunde helt klart spåras en
motreaktion hos dom.
En annan form för inkonsekvens kan man tycka är när elever uttrycker
stor sensibilitet inför ords laddning på lektionstid men sedan mellan
lektionerna är helt avklarade med att man där kan använda exakt samma ord
gentemot sina kompisar och som man vet inte kommer att ta illa upp (”hora”, ”neger”,
etc.). Det verkar med andra ord inte vara orden i sig som är så ”farliga” utan
det är vad dom laddas med.
Ytterligare en aspekt som kom fram i den del intervjuer var
att det spelar roll vilken relation det råder mellan läraren och eleverna. Detta
handlar om känslan av trygghet och att inte ”läraren är fullkomligt kall”. På
samma sätt spelar klassrumskulturen roll då kränkningar så klart kan uttryckas
på många olika sätt. Men känner man sig trygg med varandra ökar också toleransen.
Ett parallellt spår som kom fram när vi lärare samtalade
vidare var när ämnesval kom på tal. Somliga elever känner således näst intill
förskräckelse när det visas sexscener på lektionstid och vill helst skynda ur
salen. En annan sorts indignation uppstod bland annat i mötet med romanen Intet
av Janne Teller, fast då på ett annat plan. Många upprörs på ett existentiellt
plan, på samma gång som en lärare berättade om hur precis denna roman väckte
stort engagemang och till och med har stannat kvar i minnet hos många flera år
efter dom läste den i klassen.
Sammanfattningsvis kan man säga att det inte framstod en
enhetlig bild av vad dessa cirka 50 elever tyckte och tänkte kring ”farliga” ord,
texter och ämnen. Och det förekom som sagt också exempel på då elever tyckte en
sak vid intervjuns början men sedan delvis bytte åsikt under samtalets gång. Kvarstår
dock ett perspektiv som alla kunde samlas kring: det spelar roll vem som säger
orden, i vilket sammanhang dom sägs, och vad som avses med orden. Syftet avgör
i hög grad ordens laddning.
Personligen tycker jag dessa samtal har varit mycket
utbytesrika. En skräckbild är det idéklimatet som numera råder vid många lärosäten
inte minst i USA och England och där aktivismen inte verkar göra människor
klokare utan bara ängsligare. Lämnar vi inget utrymme åt nyanserade resonemang
kring avsikt, sändare-mottagare-relationer och kontext missar vi så att säga
hela stycket. Tvärtom blir det som i Karin Boys Kallocain: "Men anmälan är
som fäktning. Man måste vara skicklig för att vinna. Det gäller att vara den
snabbaste och ha det rätta ögonblicket, annars missar man chansen och då är man
förlorad."
Kommentarer
Skicka en kommentar