Fortsätt till huvudinnehåll

Living on the edge (2): "Polyfoni"

Detta är låt nummer två i "Living on the edge": "Polyfoni".

Från början var detta egentligen två olika låtar, men sedan fick jag för mig att man ju också kunde binda ihop dom till en enda? Första delen är nästan lite visaktig, medan andra delen är fullt ös.

"Polyfoni" är grekiska och används inom musiken för att beskriva ett tillstånd då många röster hörs. Första gången jag blev varse det var när jag läste Bachtin och Olga Dysthe på min lärarutbildning. I deras texter är innebörden den metaforiska, och det är också så som jag tänkt mig det här. 

Livet, så som jag betraktar det, är inget ensamprojekt. Tvärtom handlar det mesta i livet om att även lära sig uppskatta och fungera väl tillsammans med andra. Det är även där meningen med allting till stor del återfinns. 

När jag började skriva den tänkte jag rätt mycket på min egen skola där jag arbetat sedan 2001. Det är en utpräglat mångkulturell skola och i en "vanlig" klass finns det elever med etniskt ursprung från 10-15 olika länder. Det blir många språk och med språken följer också typiskt kulturer, värderingar, erfarenheter och världsbilder. Således speglar vår skola allt mera Sverige i stort. Vi ska inte vara naiva (som det heter) men är vi kloka och får rimliga förutsättningar utgör mångfalden en rikedom.  

Men nog om detta! Låten finns här:



Living on the Edge (1): "Retoriken" finns HÄR (klicka!). 


Kommentarer