Fortsätt till huvudinnehåll

Getting It Right! - del 1 (Uppdaterad!)

OBS!
Getting It Right! + övningar på ny wiki!


Jag har tidigare skrivit om "Getting It Right!". Tanken var att göra en serie av videofilmer med genomgånger av den engelska grammatiken där vem som helst ska kunna gå in och titta på valfria moment när som helst, hur många gånger som helst. Nu är dessa 21 filmer klara!

Jag började för över ett år sedan med inspelningarna. Elever och lärare på medieprogrammet på Magnus Åbergsgymnasiet i Trollhättan där jag jobbar har varit mycket hjälpsamma. Utan dessa elever och kolleger hade det inte blivit någonting av allt detta kan jag säga. Dessa personer har även gjort allt grovjobbet med redigering.

Avsikten, vill jag betona, har inte varit att försöka förklara allting. Jag har istället valt att fokusera på de mest centrala och grundläggande delarna; har man varit lärare ett tag känner man igen var elever gärna har luckor och brister. Detta är mitt bidrag till att något avhjälpa dessa kunskapsluckor. Sedan räcker det ju verkligen inte med detta ...

Här följer de första tio av dessa filmer:

1. Introduktion


Låt dig inspireras att hugga tag i den grundläggande engelska grammatiken!

2. Substantiv 1
"Fågel", "fisk" och "kärlek" är exempel på ord tillhörande ordklassen substantiv. Hur känner man igen substantiv - på engelska? Lär dig hur!

Hur blir det med pluralformen av substantiv på engelska? Lär dig hur!

4. Substantiv 3
Genitivformen av substantiv uttrycker gärna ägande (ex. "mannens hatt"). Hur fungerar det på engelska?

5. Personliga pronomen
Här får du lära dig vilka de personliga pronomenen är och hur de används.

6. Reflexiva pronomen
Som i "Vi roar oss" (= "We amuse ourselves"). Här förklaras vad som gömmer sig bakom etiketten "reflexiva pronomen".

7. Possessiva pronomen
De possessiva pronomenen uttrycker ägande (eng. "possess" betyder "äga"). Här får du lära dig hur de används.

8. Relativa pronomen
Du kan bli trygg i att använda dessa så kallade relativa pronomen: who, which, that, whose.

9. Demonstrativa pronomen
De "utpekande" pronomenen: "den här", "de där", och så vidare. In English.
"To interrogate" innebär att ställa frågor. Dessa pronomen kallas därför också för "frågepronomen". Här får du lära dig hur de används.

Kommentarer

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

#metoo på gymnasiet

I dag på morgonen diskuterade vi #metoo på engelskan. Eleverna går i åk 3 på gymnasiet och alla var utan undantag i någon mån inlästa på ämnet. Ingen har missat vad Martin Timell står anklagad för, och även några övriga namn som figurerat flitigt i media den senaste tiden nämndes under samtalens gång: Virtanen, Weinstein,Spacey, etc. Vi pratade även om den senaste skandalen inom teaterbranschen här i Sverige då för närvarande närmare 600 kvinnor gått ut offentligt och berättat om förfärliga sexuella övergrepp.
Upplägget var att eleverna fick sitta i mindre grupper och prata ut ifrån några punkter som jag angett innan på whiteboarden: Vad är ”#metoo? Några aktuella fall? Vad triggar dessa övergrepp? Inom vilka branscher/vilka rum händer detta? Kan något göras åt det? Jag satt sedan ner ca 10 minuter med varje grupp och samtalade med dem.
Dessa elever är trots sin ungdom inga duvungar. De vet hur det kan vara. Det var inte min avsikt att de skulle bli för personliga, så fokus var inte på…

Bästa sättet att ge respons på texter?

Den klassiska frågan: Hur mycket och vilken respons ska vi ge på våra elevers uppsatser?

Faktum är att det ju går ju att lägga ner hur mycket tid och möda åt respons som helst, och de flesta av oss gör nog också det. På samma gång upplever nog många lärare som jag att det inte alltid förefaller som att eleverna i sin tur ägnar någon större ansträngning åt att studera alla kommentarer som de fått. Emellanåt låter vi dem uppgradera sin text och då finns kravet på reflektion inbakat. Fast dessa texter går det ju inte att sätta betyg på. 

Så för att omformulera frågan en aning: Vilken respons leder till maximalt lärande för eleven? 

Den här gången bestämde jag mig för att ge respons på ett för mig ovanligt sätt. Och elevernas - upprörda - kommentarer var de förväntade: "Du kan väl inte bara ge oss en bokstav!". För det var det jag hade gjort. Gett dem en bokstav. 

På följande lektionen förklarade jag varför jag gjort så. Och visst borde de känna igen sig i detta med att inte ta eget…