Fortsätt till huvudinnehåll

Getting It Right! - del 1 (Uppdaterad!)

OBS!
Getting It Right! + övningar på ny wiki!


Jag har tidigare skrivit om "Getting It Right!". Tanken var att göra en serie av videofilmer med genomgånger av den engelska grammatiken där vem som helst ska kunna gå in och titta på valfria moment när som helst, hur många gånger som helst. Nu är dessa 21 filmer klara!

Jag började för över ett år sedan med inspelningarna. Elever och lärare på medieprogrammet på Magnus Åbergsgymnasiet i Trollhättan där jag jobbar har varit mycket hjälpsamma. Utan dessa elever och kolleger hade det inte blivit någonting av allt detta kan jag säga. Dessa personer har även gjort allt grovjobbet med redigering.

Avsikten, vill jag betona, har inte varit att försöka förklara allting. Jag har istället valt att fokusera på de mest centrala och grundläggande delarna; har man varit lärare ett tag känner man igen var elever gärna har luckor och brister. Detta är mitt bidrag till att något avhjälpa dessa kunskapsluckor. Sedan räcker det ju verkligen inte med detta ...

Här följer de första tio av dessa filmer:

1. Introduktion


Låt dig inspireras att hugga tag i den grundläggande engelska grammatiken!

2. Substantiv 1
"Fågel", "fisk" och "kärlek" är exempel på ord tillhörande ordklassen substantiv. Hur känner man igen substantiv - på engelska? Lär dig hur!

Hur blir det med pluralformen av substantiv på engelska? Lär dig hur!

4. Substantiv 3
Genitivformen av substantiv uttrycker gärna ägande (ex. "mannens hatt"). Hur fungerar det på engelska?

5. Personliga pronomen
Här får du lära dig vilka de personliga pronomenen är och hur de används.

6. Reflexiva pronomen
Som i "Vi roar oss" (= "We amuse ourselves"). Här förklaras vad som gömmer sig bakom etiketten "reflexiva pronomen".

7. Possessiva pronomen
De possessiva pronomenen uttrycker ägande (eng. "possess" betyder "äga"). Här får du lära dig hur de används.

8. Relativa pronomen
Du kan bli trygg i att använda dessa så kallade relativa pronomen: who, which, that, whose.

9. Demonstrativa pronomen
De "utpekande" pronomenen: "den här", "de där", och så vidare. In English.
"To interrogate" innebär att ställa frågor. Dessa pronomen kallas därför också för "frågepronomen". Här får du lära dig hur de används.

Kommentarer

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…

"En kollega tänker till" (10)

Kombinationen nitiskhet och ordvitsar är Gunnar Albertsson i ett nötskal: nitiskhet vad gäller skolans uppdrag, ordvitsar vad gäller det mesta. Möt byggnadsarbetaren som sadlade om till yrkeslärare och numera fått ett uppdrag som förstelärare.


Gunnar, vad ser du som kärnan i ditt uppdrag som lärare? 
Vi har flera viktiga uppdrag men ett av de viktigaste är att medverka så att eleven utvecklar ett demokratiskt förhållningssätt. Detta kräver att även jag besitter dessa kunskaper och har förmågan att förmedla dem.

Det pratas ofta om att vi ska ge eleverna social kompetens så att de fungerar bra med andra människor, men detta ställer även krav på att de har något att berätta om. De behöver kunskaper inom många olika områden, som de idag kanske inte ser någon nytta med. Ett av våra viktiga uppdrag blir därför att motivera eleverna och få dem att förstå utbildningens betydelse för deras egen framtid.

Sedan får man inte glömma att mina elever sökt sig till bygg- och anläggningsprogrammet för …