Fortsätt till huvudinnehåll

Man tar sig för pannan



I dagens webbupplaga av Lärarnas Nyheter kan man ta del av följande snillrika förslag till statlig intervention för att säkerställa att eventuella nya lärarstudenters lägsta akademiska nivå åtminstone är högre än apornas.





















Man tar sig för pannan. Det är väl ändå inte 1 april idag?

Vad sägs om istället att ställa frågan: hur kan vi öka yrkets attraktionskraft, så att så många som möjligt vill komma in på lärarutbildningen?

Lyckas de höge herrarna och de höga damerna hitta svaret på den frågan och - även! - går från tanke till handling behövs inga dumförslag likt detta.

En ledtråd kan möjligen vara detta (hämtat från Skolvärldens webbupplaga idag):


















Kommentarer

  1. Ja du Henrik. Lärarutbildningen är väl redan behagligt slapp och kravlös. Det är det som kommer sen som är problemet.

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte påstå att jag vet så mkt om hur nya lärarutbildningen lagts upp, men kraven har väl ändå höjts?

    SvaraRadera
  3. En mig mycket närstående läser till gymnasielärare i svenska på Södertörn i den nya (senaste?) lärarutbildningen och bara att se litteraturlistorna får mig att inse att någonting positivt har hänt, jämfört även med när jag gnodde på med svenskan i tidigt åttiotal. Det finns hopp!

    SvaraRadera
  4. Sörpan, det låter ju lovande. Södertorn har jag verkligen inte koll på alls. I mitt närområde finns det en lärarutbildning som lärarkandidater jag kommer i kontakt med brukar såga längs med fotknölarna. Men jag hoppas som sagt att det kommer att bli andra bullar nu.
    Poängen är ju att läraryrket är såpass krävande och komplext att det förutsätter att den som som utövar det har de erfordrade kunskaperna och egenskaperna (jag inbillar mig dessutom att detta i någon mån gäller i synnerhet då man undervisar äldre elever, då de akademiska målen där är högre).
    Själv tog jag examen 2001 och var i stort mkt nöjd och stolt över min utbildning. Sedan dess har jag haft den stora förmånen att ha haft mycket kunniga och engagerade kolleger samt alla kategorier av elever vilket hjälpt mig att kunna fortsätta utvecklas som person och som lärare.
    Skolan är viktig. Den behöver därför drivas av duktiga rektorer och duktiga lärare som får bra förutsättningar och bra lön. ´Nough said!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar