Fortsätt till huvudinnehåll

Mañana!

Intressant det här med hur musik kan trigga igång de allra starkaste känslorna inom en. Kim Larsen och hans "Midt om natten" (1983) är en sådan låt som får mig att rysa! Detta hänger givetvis ihop med att jag är dansk och uppvuxen med hans musik, men jag vet att man inte nödvändigtvis måste vara röd-vit för att uppskatta den här musiken. Inte minst är hela Gasolin-epoken välbekant för många långt utanför det danska rikets gränser.

Rent tekniskt finns det bättre inspelningar av "Midt om natten" än denna, men magin som uppstår i samspelet med publiken är sagolik. Jag tror inte det är någon överdrift att påstå att Kim Larsens position som nationalikon bara har befästs ytterligare sedan den här konserten ägde rum 2004.

Inför 2014 tänker jag på refrängen som på sitt mycket trallvänliga sätt uttrycker både hopp och tillförsikt


             Åhh, mãnana, håber vi får i morgen med!

Tack för sangen, Kim Larsen!













Länk

Kommentarer

  1. 2013 var inget bra år för mig så jag är glad att befinna mig i början av 2014. Jag har bestämt mig för att göra det här till ett år med bättre mående och hälsa. Jag har återupptagit mitt pianospelande, i kväll går vi på trettondagskonsert i Norrköping och på sportlovet åker vi till Tunisien.

    SvaraRadera
  2. Spelar du piano, Helena? Vad roligt att höra. Du kan ju röras till tårar av vacker klassiskt musik, är det även det som du själv ägnar dig åt då du sätter fingrarna till verket? Du får berätta för mig någon gång!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…

"En kollega tänker till" (10)

Kombinationen nitiskhet och ordvitsar är Gunnar Albertsson i ett nötskal: nitiskhet vad gäller skolans uppdrag, ordvitsar vad gäller det mesta. Möt byggnadsarbetaren som sadlade om till yrkeslärare och numera fått ett uppdrag som förstelärare.


Gunnar, vad ser du som kärnan i ditt uppdrag som lärare? 
Vi har flera viktiga uppdrag men ett av de viktigaste är att medverka så att eleven utvecklar ett demokratiskt förhållningssätt. Detta kräver att även jag besitter dessa kunskaper och har förmågan att förmedla dem.

Det pratas ofta om att vi ska ge eleverna social kompetens så att de fungerar bra med andra människor, men detta ställer även krav på att de har något att berätta om. De behöver kunskaper inom många olika områden, som de idag kanske inte ser någon nytta med. Ett av våra viktiga uppdrag blir därför att motivera eleverna och få dem att förstå utbildningens betydelse för deras egen framtid.

Sedan får man inte glömma att mina elever sökt sig till bygg- och anläggningsprogrammet för …