Fortsätt till huvudinnehåll

Glida långsamt in mot målet?

Det har varit näst intill hysteriskt ett bra tag nu. Vid kopieringsapparaten igår sade en kollega till mig, medan han gestikulerade med armarna, att nu är det bara att fälla ut vingarna och glida in lååångsamt mot målet: "Sedan förste maj är det så". Jag förstod inte om han var ironisk eller ej, men jag förutsatte att han var det. För min del är det inget glidande över huvud taget, och jag vet att många lärare känner sig så här just nu: 





På samma gång finner jag anledning att glädjas. En del elever presterar helt fantastiskt så här de sista skälvande veckorna av skolåret. Två dagar i sträck har jag haft elever som hållit sitt livs argumenterande tal, och förra veckan hade jag elever som analyserade Alice Munros författarskap på en mycket hög nivå. 

Det som i synnerhet sliter är dock alla texter som ska bedömas och betygssättas. Imorgon kl 12 ska åk 3:ornas betyg vara satta. Då återstår bara ettorna. Sedan: Mission accomplished, och då åker vårt arbetslag några dagar till Berlin på studiebesök. Då ska vi försöka få magisterhatten på plats igen tillsammans.  


Kommentarer