Fortsätt till huvudinnehåll

Den store Gatsby 2015


Jag blickar ut över tjugonånting åk 2-ryggar. Eleverna har skrivning på Den store Gatsby som vi jobbat med under några veckor. Nu är det skarpt läge.

En av uppgifterna är att identifiera någon metafor som står redan på andra sidan i boken och som på ett särskilt pregnant sätt uttrycker vad Nick, berättaren, skulle vilja göra med "hela världen". Han fick nog av den dekadenta kulturen och människorna vid östkusten och har nu sökt sig tillbaka till Mellanvästern där han kommer ifrån. Vad är innebörden i metaforen ifråga, och på vilket sätt kan den läsas som en kommentar av Fitzgerald till vad han såg för tecken i tiden, i mitten av "det glada tjugotalet"? Vad finns det mer för metaforer på samma sida som stärker detta?

I en parallellklass läste vi igår en artikel ur senaste Axess som heter "Stå upp för bildning". Skribenten Nils Johan Tjärnlund driver där tesen att bildningsbegreppet har kommit på undantag i den svenska kulturen. Redan inledningsvis citerar han Per Wästberg som lär ha sagt att "böckerna vänder oss ryggen tills vi rör vid dem". I slutet av 1800-talet var det vanligt förekommande att företagsmoguler ägnade en del av sin kraft på olika folkbildningsprojekt vid sidan om affärsverksamheten, och det är bara att betrakta arkitekturen från den tiden, då ser man att det fanns en strävan efter högre värden än tiondelar poäng på Nasdaq.

Tjärnlunds poäng är att ifall profit blir ett självändamål för all vår verksamhet kommer vi att "fortsätta trampa i allt smalare spår, medan den andliga tundran breder ut sig". Det låter inte trevligt, fast det förefaller i högsta grad vara ett ord i rättan tid. På ett alldeles osökt sätt knyter detta således an till temat i Den store Gatsby. Alldeles osökt.



Kommentarer

  1. Metaforer går ju alltid hem. Hoppas de kniper den. Har en känsla av att det återkommande har glunkats om den andliga tundran. Hur kommer framtidens perspektiv på vår samtid att se ut? Vandrar vi i ett djupare mörker än våra föregångare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Store frågor. Sedan är det ju skillnad mellan att varna för "den andliga tundran" i skrift och att själv i den mån det går vara ett tecken på någonting annat. Fitzgerald själv var kanske en känslig natur; enligt handböckerna dog han ung, till följd av sitt alkoholmissbruk.

      Radera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

#metoo på gymnasiet

I dag på morgonen diskuterade vi #metoo på engelskan. Eleverna går i åk 3 på gymnasiet och alla var utan undantag i någon mån inlästa på ämnet. Ingen har missat vad Martin Timell står anklagad för, och även några övriga namn som figurerat flitigt i media den senaste tiden nämndes under samtalens gång: Virtanen, Weinstein,Spacey, etc. Vi pratade även om den senaste skandalen inom teaterbranschen här i Sverige då för närvarande närmare 600 kvinnor gått ut offentligt och berättat om förfärliga sexuella övergrepp.
Upplägget var att eleverna fick sitta i mindre grupper och prata ut ifrån några punkter som jag angett innan på whiteboarden: Vad är ”#metoo? Några aktuella fall? Vad triggar dessa övergrepp? Inom vilka branscher/vilka rum händer detta? Kan något göras åt det? Jag satt sedan ner ca 10 minuter med varje grupp och samtalade med dem.
Dessa elever är trots sin ungdom inga duvungar. De vet hur det kan vara. Det var inte min avsikt att de skulle bli för personliga, så fokus var inte på…

Bästa sättet att ge respons på texter?

Den klassiska frågan: Hur mycket och vilken respons ska vi ge på våra elevers uppsatser?

Faktum är att det ju går ju att lägga ner hur mycket tid och möda åt respons som helst, och de flesta av oss gör nog också det. På samma gång upplever nog många lärare som jag att det inte alltid förefaller som att eleverna i sin tur ägnar någon större ansträngning åt att studera alla kommentarer som de fått. Emellanåt låter vi dem uppgradera sin text och då finns kravet på reflektion inbakat. Fast dessa texter går det ju inte att sätta betyg på. 

Så för att omformulera frågan en aning: Vilken respons leder till maximalt lärande för eleven? 

Den här gången bestämde jag mig för att ge respons på ett för mig ovanligt sätt. Och elevernas - upprörda - kommentarer var de förväntade: "Du kan väl inte bara ge oss en bokstav!". För det var det jag hade gjort. Gett dem en bokstav. 

På följande lektionen förklarade jag varför jag gjort så. Och visst borde de känna igen sig i detta med att inte ta eget…