Fortsätt till huvudinnehåll

Fixa och trixa


Om någon timme drar vi i väg till biografen med våra EK1:or för att se på filmen Dunkirk. Just nu håller jag på och läser på lite grann, så att jag har en viss förförståelse vad gäller de historiska skeendena. Måste erkänna att det kan behövas.

Så fort man gör något som går lite utanför ramarna behöver man dock fixa och trixa litet. I detta fall blir en annan klass tyvärr lidande just i dag, men då får man sätta upp ett anslag på dörren (så sent som förra året gick det oftast att lösa dylika situationer genom att göra något inlägg i någon facebook-grupp, men numera har inte ens alla elever facebook).

Jag sätter min förtröstan till att de kan läsa min handstil. Texten de ska jobba med läste vi noggrant tillsammans på förra lektionen. Nu gräver vi lite djupare.



Kommentarer

  1. Den där uniten är en av de absolut bästa i Blueprint. Går att göra massor av det. Kul att se att någon annan också använder det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den bra? Jag hittade även en kort intervju med LS på Youtube som vi nu har tittat på: https://www.youtube.com/watch?v=xdIy_6nLX_w . Utöver detta finns det givetvis mängder av ytterligare texter om honom på nätet.
      Samhällsläraren på vårt program och jag ska driva detta lite till då vi ska prata om/diskutera hemlöshet samt samhällsproblem som knyter an till detta.

      Radera
    2. Berätta gärna vad du gör med detta, Magda!

      Radera
  2. Jag börjar nästan alltid med Funeral Blues, men kör den helt ljuvliga versionen från Four Weddings...

    Vi pratar om hemlöshet, vem blir det, varför, finns det lösningar, vi läser och diskuterar artiklar ur något tummat ex av The Big Issue in the North... ser bilder av hemlösa barn i London för 100 år sedan och jämför med hur det ser ut idag (inte så mycket bättre, alltid...), på Youtube finns det ett bra bokprat (2 delar) där LS berättar om hur h a n hamnade på gatan och hur han tog sig därifrån...
    ... och sedan plockar vi upp tråden från barnen i London på 1800-talet... funderar kring hur deras liv kan ha tett sig, läser utdraget ur Oliver Twist... och därifrån har vi ibland hamnat i samtal om trafficking, om ensamma flyktingbarns utsatthet...

    Avsnittet innehåller många bra uppgifter - inte minst kring skrivande...

    Avslutar med "Fear and Consumption" och ser Youtubeklipp (i st f CD-spåret till boken) från "Bowling for Columbine" där Manson intervjuas...

    Och till slut, when all is said and done ,ser vi ofta just "Bowling..." och samtalar kring utanförskap och vad det kan göra med människor...

    Jag är ibland kluven till huruvida kursbok, eller egenproducerat material, är bäst - men den där uniten och allt man kan göra runt den är ett skolexempel (pun intended ;)) på hur dessa två storheter kan förenas. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Mest lästa inlägg

De/Dem/Det/Dom?

Den absolut hetaste frågan just nu bland språkvetare i svenska sägs vara frågan om huruvida ”de”/”dem” bör slopas till fördel för ”dom”. Vi säger ”dom” – varför då insistera på en distinktion i skriftspråket som bara vållar en massa problem för väldigt många människor? Varfor inte "Dom tycker att …”, ”Han gav dom ...”? - och varför inte också "dom små barnen", även om detta i grammatiskt avseende är en lite annan fråga? (En variant är då somliga istället förespråkar ett generellt införande av "de"). I min egenskap som gymnasielärare lutar jag på pragmatiska grunder allt mer åt att någonting dramatiskt borde göras. Fast jag är inte säker på vad

Eller jo, det kanske jag är ändå.

Det finns språkvetare som sökt undanröja alla motargument till införandet av en generell ”superform” (”dom” eller ”de”). En av dessa är Lisa Holm, professor i svenska språket vid Lunds universitet, som i debattartikeln ”Skriftspråket redo för att införa ”dom” betonar att vi inte egentlig…

Grammatik, alltså

I Svenska 2 ingår det sedan 2011 att eleverna ska kunna göra grammatiska analyser. För betyget A:
"Eleven kan med god precision utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser, fraser och ord i svenska språket är uppbyggda och samspelar med varandra i grammatiken." Många av oss svensklärare brottas nog med detta, och vi upplever att många elever har svårt att tillägna sig själva metaspråket. Jag själv undervisar i två parallellklasser på Ekonomiprogrammet och vi gjorde ett tappert försök i höstas, fast det blev i ärlighetens namn inte så som jag hoppats. Nu gör vi ett nytt försök.

Idag blev det genomgång, det vill säga repetition av det vi pratade om i höstas. I morgon blir det skrivning. De som inte var där (av någon anledning 2/3 av klassen) får titta på filmen, och de som var där får gärna titta på den igen. Genomgången gällde:

Utbyggda nominalfraserHuvud- och bisatserFundament
En av eleverna som inte gärna brukar uppskatta att jag filmar deras muntliga framtr…

Perspektivering i litteraturundervisningen

Hur jobbar man med perspektivering i litteraturundervisningen? I synnerhet i Svenska 3 utgör detta en hörnsten i arbetet, och det är ju i sak inget märkvärdigt heller. I någon facebook-grupp förra året jobbade vi tillsammans fram en lista med minst tjugo olika perspektiv som man kan anlägga på en text (bland dessa biografiskt, socialt, geografiskt, genus, normkritiskt, ålder, etc).

Som ett första steg att tillsammans med eleverna börja använda ett sådant lite otympligt begrepp kan man ta en text och låta dem skriva om den ur någon annan persons perspektiv (alltså skriva om den). Detta har jag i själva verket precis gjort i en åk 1 då vi jobbat med novellen "Mannen som visste allt", skriven av Somerset W. Maugham (ur Mina favoritnoveller, 1954).


Resultatet blev över förväntan (och bygger så klart på att eleverna nappar!). Vi läste novellen tillsammans och analyserade den ut ifrån ett flertal parametrar, med avseende till både innehåll och form. Vi roade oss då med att både f…